• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4449 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۵ شهريور

روز كتاب و سينما چيست و قرار است مقدمه چه اتفاقي باشد؟

سينما - ادبيات

تينا جلالي

 

 

نزديك به پنج سال است كه جشنواره فيلم كوتاه از فيلم‌هاي اقتباسي با هدف تشويق و ترغيب فيلمسازان به بهره‌گيري از ادبيات فارسي و تهيه و توليد فيلم‌هاي اقتباسي تجليل به عمل مي‌آورد، ضمن اينكه سومين روز جشنواره فيلم كوتاه تهران به نام «روز كتاب و سينما» نامگذاري شده و فيلم‌هاي بخش كتاب و سينما در سانس‌هاي بخش ملي به نمايش درخواهند آمد. حالا بايد ببينيم روز كتاب و سينما چيست؟

اهميت اين بخش در جشنواره فيلم كوتاه از آنجا دوچندان نشان داده مي‌شود كه يكي از مهم‌ترين نقطه ضعف‌هاي سينماي ايران عدم توجه به ساخت فيلم‌هاي اقتباسي است و خلأ چنين فيلم‌هايي در ميان فيلم‌هاي سينما كاملا حس مي‌شود و راه‌اندازي اين بخش (هرچند كم و كوچك) در جشنواره فيلم كوتاه كه محل كشف فيلمسازان مستعد است و همچنين تشويق، ترغيب و تربيت فيلمسازان براي ساخت فيلم‌هاي اقتباسي، بزرگ جلوه مي‌كند.

با سيد جواد ميرهاشمي مدير بخش كتاب و سينماي جشنواره فيلم كوتاه تهران درباره اهميت و استقبال اين بخش گفت‌وگو كرديم كه او به «اعتماد» مي‌گويد: «از همان سالي كه بخش سينما و كتاب در دل جشنواره فيلم كوتاه راه‌اندازي شد هدف آن به وجود آمدن فضاي گفت‌وگو، تعامل و ايجاد رابطه ميان سينما و ادبيات غني ايران و همين‌طور ارتباط بيشتر في‌مابين سينماگران و اهالي قلم بود تا موضوعات فيلم‌هاي كوتاه از ميان داستان‌هاي چاپ شده ايراني و خارجي انتخاب شود. اگرچه اولويت‌مان پرداختن به داستان‌هاي ايراني است اما ترويج كتاب و كتابخواني در ميان سينماگران ارتباط ميان آنها براي برگزار‌كنندگان جشنواره مهم است.»

بخش «سينما و كتاب» از ابتداي راه‌اندازي در جشنواره فيلم كوتاه با آزمون و خطا پيش رفت و در سال‌هاي ابتدايي فيلم‌هاي كوتاه اقتباسي زيادي در اين بخش شركت نداشتند اما به مرور هر سال فيلمسازان كوتاه به اين بخش تمايل بيشتري پيدا كردند و فيلم‌هاي اقتباسي بيشتري ساخته شد تا اينكه اين بخش در جشنواره به استقلال كامل رسيد به طوري كه سانس‌هاي مخصوص به اين فيلم‌ها اختصاص داده شد و هيات انتخاب جداگانه اين فيلم‌ها را بررسي كردند. به گفته ميرهاشمي رفته‌رفته اين بخش در جشنواره كوتاه تهران جايگاه خود را كسب كرد.

در بخش سينما و ادبيات جشنواره فيلم كوتاه كه با همكاري خانه كتاب برگزار مي‌شود از فيلم‌هاي داستاني، مستند و پويانمايي توليدشده با موضوع كتاب و كتاب‌خواني، اقتباس ادبي، پاسداشت، سرگذشت و سرنوشت مولفان و ناشران، در جشنواره فيلم كوتاه تهران تجليل و به برگزيدگان اين بخش مجموعا ۱۵۰ ميليون ريال جايزه اهدا مي‌كند. ضمن اينكه دعوت از سخنرانان اديب، رونمايي از كتاب‌هاي چاپ شده انجمن، حمايت خانه كتاب از چاپ ۲ عنوان كتاب با موضوع اقتباس از جمله مفاد اين قرارداد است. همچنين برگزاري نمايشگاه تخصصي «كتاب و سينما» و تخصيص تخفيف خريد از اين نمايشگاه نيز از ديگر موضوعات قابل توجه اين تفاهم‌نامه به شمار مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون