• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

زنگنه در برنامه دم‌خروس مطرح كرد

اصلا سراغ انقلاب نرويم

برنامه طنز «دم خروس» در ادامه مصاحبه‌هاي خود با افراد و چهره‌هاي هنري و سياسي در آخرين برنامه خود سراغ بيژن زنگنه، وزير نفت رفته و در مصاحبه‌اي نسبت به ديگر برنامه‌هاي خود جدي‌تر به گفت‌وگوي با او نشسته است. در اين گفت‌وگو فارغ از مباحثي چون پهلوان ‌بودن‌ يا نبودن، خان ‌بودن يا نبودن، سيگار كشيدن، عاشق‌شدن، مسافرت مجردي رفتن و... برخي مطالب مهم‌تري نيز مطرح شد.

زنگنه در ابتدا در پاسخ به اوضاع دانشكده فني در زمان قبل از انقلاب مي‌پردازد و مي‌گويد: «تا بگوييم اوضاع يعني چي؟ تفكر غالب در دانشگاه تهران و دانشكده فني، تفكر غالب كمونيستي چپ بود و من اين تفكر را براي كشور زهر مي‌دانم. مفاهيم آن تفكر جلوي رشد جامعه را مي‌گيرد و امروز هم ما گرفتار همين مفاهيم هستيم.» البته مي‌افزايد اين تفكر امروز غالب نيست و در ادامه به نسبت سرمايه و كارگر پرداخته و آن را نقد مي‌كند.

اشاره زنگنه به مخالفت تفكر چپ راديكال با انباشت سرمايه است؛ چنان‌كه آنها مي‌گويند ماركسيست‌ها هر انباشت سرمايه‌اي را از آن كارگران مي‌دانند و زنگنه اعتقاد دارد كه «اين تفكر زهر است و تنها اين كارآفرين است كه توليدكننده صنعت هست و نه كارگر. احترام كارگر سرجاي خودش، اين كارآفرين است كه جامعه و صنعت را متحول مي‌كند.» زنگنه در ادامه مي‌گويد: «كارگر هميشه هست. اين كارآفرين است كه اين بدنه را پيش مي‌برد. دانشكده فني در قبل از انقلاب پرچمدار اين تفكر بود، امروز هم اين تفكر رواج دارد و تبليغ مي‌كنند اما غالب نيستند.»

بيژن زنگنه كه از مهرماه 59 در دولت شهيد رجايي، معاونت فرهنگي وزارت ارشاد را برعهده داشته، درخصوص برخي خرابكاري‌هاي پيش‌آمده در آن دوره به سبب بي‌تجربگي و جوان بودن جوابي نمي‌دهد و به خنده مي‌گويد حالا بگذريم و ادامه مي‌دهد: «ما بدون آنكه بدانيم تحت‌تاثير جريان چپ بوديم. جناح چپ تمام تعارض را در مقابل امپرياليسم مي‌دانستند و مي‌گفت بايد انقلاب كنيم.» زنگنه در ادامه مي‌گويد: «ما ديديم كه وقتي يك انقلاب رخ مي‌دهد خيلي آثار دارد، خيلي تبعات دارد، چيز ساده‌اي نيست... اصلا سراغش نرويم، هيچ چيزي نمي‌ماند، نبايد همه‌چيز را تند كرد.» او به اصلاحات آرام معتقد است و چين را در سال‌هاي اخير نمونه اصلاحات آرام مي‌داند.

زنگنه در ادامه درخصوص سدسازي در ايران و اينكه اين موضوع آب ‌دارد يا نان، به گذشته تاريخي در 30 سال اخير اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اگر سدهاي خوزستان نبود، بر اثر سيل‌هاي امسال اثري از آثار خوزستان نبود.» البته زنگنه در ادامه مي‌افزايد كه تنها برخي از اين سدها بيهوده ساخته شده ولي اصل موضوع صحيح بوده و درخصوص اين موضوع كه سدسازي به محيط‌زيست صدمه مي‌زند، مي‌گويد: «حرف بسيار مزخرفي است. مديريت سد و آب‌ها دست ماست. آنچه بايد از آن جلوگيري كرد حفر چاه‌هاي غيرمجاز است كه در دوره محمود احمدي‌نژاد افزايش چشمگير چندصد هزار حلقه‌اي داشت.»

زنگنه درخصوص اين موضوع كه كسي نتوانسته او را نقد كند و هميشه از اين بزنگاه‌ها پيروز بيرون آمده، مي‌گويد: «براي خدمت به مردم آمده‌ام و مخصوصا در اين دوره آمده‌ام كه درد و رنج مردم را كمتر كنم و براي چهار روز بقاي خودم حاضر نيستم روي اصولم پا بگذارم. من با فساد ذاتا مخالف هستم.» به نظر مي‌رسد اين بخش از اظهارات زنگنه به ماجراي پيدا شدن دستگاه‌هاي پز در وزارت نفت مربوط باشد و در واكنش به آن گفته شده است. او در ادامه مي‌گويد: «اينكه در سيستم فساد هست من نمي‌توانم بگويم كه نيست. زمان اميرالمومنين هم بود، ولي نبايد به فساد راضي شويم و اگر پيدا كرديم بايد با نهايت قدرت با آن مبارزه كنيم. اين مقام يك امانت است و بايد از آن مراقبت كنيم.» زنگنه در ادامه و در پاسخ به صحبت مشهوري از بهزاد نبوي، فعال سياسي مبني بر اينكه براي بقا بايد سه زيپ دهن، زيپ شلوار و زيپ جيب را بست مي‌گويد: «من البته زيپ دهنم را نبسته‌ام.» زنگنه در ادامه به وضعيت نبود ساختار حزبي و ساختار فكري اشاره مي‌كند و مي‌گويد، بايد با مطالعه و انديشه‌‌ورزي مشكلات را رفع كنيم و مي‌افزايد: «از انديشه فساد شروع مي‌شود و از انديشه هم بايد اصلاح را شروع كرد.» زنگنه در انتهاي اين مصاحبه مي‌گويد: «همه‌ چيز به سمت خير مي‌رود اگر مردم بخواهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون