• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

وزير خارجه كشورمان:

ديدار نيم‌ساعته در كاخ سفيد مشكلي را حل نمي‌كند

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با «روزنامه تاگس آنسايگر» توضيحات مبسوطي درباره گام سوم برجامي ايران، تلاش‌هاي فرانسه براي ميانجي‌گري ميان ايران و امريكا و همچنين بن‌بست در روابط سياسي تهران و واشنگتن ارايه كرد. ظريف در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران گام سوم را اجرايي مي‌كند، خاطرنشان كرد: مگر اينكه اروپا همين حالا دست به اقدام بزند. گام سوم از شش سپتامبر (15 شهريورماه) آغاز مي‌شود. اگر بتوانيم با اروپا به يك فهم مشترك برسيم و اروپايي‌ها اجراي آن را آغاز كنند، ما دست به اين كار نمي‌زنيم. اكنون در شرايطي هستيم كه زمان گام‌هاي قاطعانه‌تر فرارسيده است.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران هيچ اميدي ندارد كه اين مساله بتواند با مشاركت امريكا حل شود، گفت: خير، ما اين مشكلات را آغاز نكرده‌ايم. رييس‌جمهور ترامپ از رييس‌جمهور اوباما خوشش نمي‌آيد. من نمي‌توانم اين مشكل را رفع كنم. اروپايي‌ها نيز نمي‌توانند.

ظريف درباره دعوت از او براي حضور در كاخ سفيد تصريح كرد: براي چه كاري؟ رفتن به كاخ سفيد براي يك مدت زمان نيم ساعته مشكلي را حل نمي‌كند. اگر شما به يك مهماني دعوت شويد كه به شما گفته شده «اگر نياييد در آينده از ورود شما به شهر نيز جلوگيري خواهد شد»، در اين صورت چه كار مي‌كنيد؟ اين يك دعوت‌نامه نيست بلكه يك تهديد است. در اين مورد هم به من گفته شد كه اگر به دفتر بيضي (دفتر رياست‌جمهوري امريكا در كاخ سفيد) نروم تحريم خواهم شد.او در پاسخ به اينكه آيا اين بدين معني است كه شما مذاكرات با كاخ سفيد را رد مي‌كنيد، تاكيد كرد: خير. اين دست ما نيست. اين امريكا بود كه ميز مذاكره را ترك كرد، نه ما. آنها مي‌توانند به مذاكره بازگردند اما براي اين كار بايد يك بليت بين‌المللي بخرند و آن هم اين است كه تعهدات بين‌المللي‌شان را اجرا كنند.

ظريف در پاسخ به سوالي درباره پيشنهاد رييس‌جمهور مكرون براي در نظر گرفتن معافيت‌هاي جديد فروش نفت، خاطرنشان كرد: امريكا بايد از ملزم كردن ديگران به نقض توافق دست بكشد. اگر مي‌خواهد اين كار را با معافيتي جديد انجام دهد، اين به خودشان مربوط است.او در پاسخ به اينكه ايران اميدي به تلاش‌ها براي ميانجي‌گري دارد؛ ازجمله آنچه امانوئل مكرون در هفته‌هاي اخير انجام داده است، گفت: ما در چند هفته گذشته با رييس‌جمهور مكرون تعاملاتي داشته‌ايم. ما در توافق هسته‌اي مانديم زيرا مكرون از رييس‌جمهور روحاني اين درخواست را كرده بود. ما ديدارهاي خوبي داشتيم و اگر رييس‌جمهور مكرون مي‌خواهد امريكا را متقاعد كند كه مانع‌تراشي نكند، ما بسيار از آن استقبال مي‌كنيم. مشكل ما با امريكا نيست، اين مشكلي ميان ايران و ساير طرف‌هاي باقيمانده در توافق هسته‌اي است. آنها مشكلاتي با امريكا دارند كه مكرون مي‌خواهد حل‌وفصل كند. ما از آن استقبال خواهيم كرد و به او تا جايي كه بتوانيم و خطوط قرمزمان آسيب نبيند، كمك مي‌كنيم.به گزارش ايسنا، ظريف در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تمام طرف‌ها مي‌گويند خواهان جنگ نيستند اما تنش‌ها در خليج‌فارس در حال افزايش است و در اين شرايط آيا خطر وقوع درگيري وجود دارد، بيان كرد: هميشه احتمال رويدادهاي اتفاقي وجود دارد و افرادي كه من آنها را «تيم‌ب» مي‌نامم برخلاف ميل ترامپ ‌مي‌خواهند پاي او را به جنگ بكشانند. بنابراين، ما بايد بسيار مراقب و خويشتندار باشيم. ما خواهان جنگ نيستيم اما از خود دفاع خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون