• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

پيدا و پنهان

پيشنهاد اقتصادي نماينده «كريمه» به ايران

گريگوري مرادوف نماينده دايم جمهوري كريمه در دفتر رياست‌جمهوري روسيه پيشنهاد كرد كه ايران مي‌تواند در شرايط تحريم‌ها، از امكانات حمل و نقل روسيه در درياي خزر و بنادر شبه‌جزيره كريمه براي انتقال نفت خود به درياي سياه استفاده كند. او گفت: هم ايران و هم روسيه به درياي خزر راه دارند. در چنين شرايطي، ايران مي‌تواند از امكانات كشتيراني ما، از كانال‌هاي رودخانه-دريا در مسير «ولگادن» و از طريق شبه‌جزيره كريمه، نفت خود را به درياي سياه منتقل كند. كريمه به دليل الحاق به خاك روسيه، در كنار ايران و سوريه تحت تحريم‌هاي كشور‌هاي غربي قرار دارد و شركت‌هايي كه با هر يك از اين كشور‌ها يا جمهوري كريمه در بخش‌هاي مشخصي همكاري كنند، مورد تحريم قرار خواهند گرفت.

ركود در «هپكو» 6 ماهه شد

خبرگزاري كار ايران، ايلنا گزارش داده كه كارگران شركت هپكوي اراك در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدي و بلاتكليفي وضعيت سهامداري براي چهارمين روز پياپي اعتراض كردند. ادعا شده است كه معوقات مزدي تعدادي از كارگران از سال‌هاي گذشته به حدود ۳ ميليارد تومان مي‌رسد. كارگران در اين تجمعات خواستار تعيين تكليف سهامدار و مديريت هپكو و احياي كارخانه هستند؛ اين در حالي است كه هپكو در سال جاري هيچ پروژه‌اي نداشته است. محمد تقي آبايي، مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مركزي درباره اعتراضات «هپكو» گفته است: كارگران به اينكه شركت از ابتداي سال تاكنون هيچ پروژه‌اي نداشته و توليد خوابيده است، معترض هستند. سال گذشته نيز حدود ۴۸ دستگاه در هپكو توليد شده است.

وعده جديد وزير راه: ۱۰ ساله مردم را خانه‌دار مي‌كنيم

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در وعده‌اي جديد عنوان كرده كه ساخت سالانه ۷۰۰ هزار مسكن جديد هدف ماست و با اين كار اميد به خانه‌دار شدن در شهرهاي بزرگ به ۱۰ سال و در شهرهاي كوچك به سه سال كاهش مي‌يابد. او اضافه كرده است: در اين مسير طرح اقدام ملي براي ساخت 400 هزار واحد ساختماني هدف كمّي و طرح‌هايي نظير تامين مسكن كاركنان دولت جزو الگوهاي مختلف ساخت مسكن هستند. وي گفت: طرح تام كاد (تامين مسكن كاركنان دولت) منتظر تصويب در هيات دولت است و شامل همه كاركنان دولت مي‌شود كه بخشي از حقوق‌شان تا پنج سال به صندوق تام كاد واريز مي‌شود و بعد به مدت 15 سال اقساط اعياني مسكن و پس از آن اقساط زمين پرداخت خواهد شد تا بار مالي روي دوش كاركنان دولت كمتر شود.

افزايش صادرات، ‌40 درصد ظرفيت ذوب‌آهن را خالي كرد

معاون شركت ذوب‌آهن اصفهان مي‌گويد 45درصد از ظرفيت اين شركت خالي است و براي استفاده از كل ظرفيت خود به حدود ۶.۵ ميليون تن سنگ آهن دانه‌بندي شده و مواد آهن‌دار نياز داريم. به گفته نعمت‌الله محسني اكنون به اندازه كافي سنگ آهن در داخل كشور وجود دارد اما متاسفانه صادراتي كه در حال حاضر انجام مي‌شود موجب شده است كه بخش زيادي از صنعت فولاد از جمله ذوب‌آهن اصفهان خالي بماند و نتوانيم آن بخش را فعال كنيم. وي گفت: چرا با اينكه سنگ آهن دانه‌بندي كه خوراك ذوب‌آهن اصفهان است به اين شركت داده نمي‌شود، 110 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندي حدود دو هفته پيش از كشور خارج شد؟

درخواست سايت توكلي از وزير اقتصاد

وبسايت «الف» متعلق به احمد توكلي، از فرهاد دژپسند وزيرامور اقتصادي و دارايي درخواست كرده كه براي كنترل و مديريت نقدينگي كاري كند. به نوشته اين وبسايت، حجم نقدينگي به ۲ هزار هزار ميليارد تومان رسيده كه عدم مديريت درست آن در دولت مي‌تواند بازهم براي اقتصاد ايران تهديدي باشد كه به تورم دامن مي‌زند و به گفته كارشناسان مانند يك ديو خفته يا سيلاب عمل خواهد كرد كه عدم مهار آن جز ويراني اثري نخواهد داشت همانطور كه در يك سال گذشته بازارها را يكي پس از ديگر مورد هجوم خودش قرار داد و بي‌ثبات كرد. اين وبسايت افزوده است: آقاي دژپسند به عنوان مقام عالي وزارت اقتصاد كه يكي از وزارتخانه‌هاي مهم دولت و مسوول تنظيم سياست‌هاي اقتصادي و مالي كشور است و به خوبي از خطرات بي‌ثباتي در اقتصاد و نقش نقدينگي آگاه است بايد برنامه‌اي براي دولت تنظيم كند تا با آن بتوان نقدينگي را مهار كرد.

بانك مركزي: ابلاغيه رمزارزها پابرجاست

بانك مركزي خبر منتشر شده درباره ابطال تصميم پيشين براي مجوزدهي براي استخراج رمزارزها را تكذيب كرد. روابط عمومي بانك مركزي اعلام كرد: با توجه به خبر منتشر شده در رسانه‌ها و فضاي مجازي در خصوص «ابطال ابلاغيه بانك مركزي در خصوص رمز ارزها»، اين بانك به اطلاع مي‌رساند مفاد ابلاغيه چهاربندي بانك مركزي به هيچ عنوان ابطال يا لغو نشده و سياست بانك مركزي كه در اين ابلاغيه تشريح شده است، چارچوب فعاليت مربوط به رمز‌ارزها در حوزه پولي را روشن مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون