• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

انتقاد طيبه سياوشي از هدر رفتن بودجه آسيب‌هاي اجتماعي كشور

كدام دستگاه‌ها بودجه مي‌گيرند اما كاري نمي‌كنند؟

گروه اجتماعي| طيبه سياوشي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه 32دستگاه براي حل آسيب‌هاي اجتماعي بودجه مي‌گيرند اما هيچ‌ يك اقدام موثري انجام نداده‌اند، تاكيد كرده است: مهم‌ترين دستگاه‌هايي كه در حوزه اجتماعي كار مي‌كنند، سازمان بهزيستي‌، وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي است.

وظايف اصلي در كليه مباحث مربوط به آسيب‌هاي اجتماعي، كودكان، ‌زنان، ترك اعتياد و مواردي از اين دست بر عهده اين دستگاه‌هاست.

او در گفت‌وگو با ايلنا توضيحات خود را اين‌گونه تشريح كرده است: يكي از تلاش‌هاي ما اين بود كه تعداد اين دستگاه‌ها كم شود، ‌اما اكنون معضل به شوراي اجتماعي كشور كه در وزارت كشور مستقر است باز مي‌گردد، اگر فقط يك دستگاه مانند بهزيستي متولي امر بود، حتي اگر عملكرد موفقي نداشت، حداقل بابت اينكه اين همه زيرساخت و بودجه هدررفت نداشته، خوشحال بوديم. تعدد دستگاه‌ها باعث مي‌شود مشكلات نه تنها حل نشود، ‌بلكه هدررفت بودجه نيز داشته باشيم.

پرسش مهم در مورد اظهارات اين نماينده مجلس شوراي اسلامي اين است كه جز سازمان بهزيستي و نهادبالادستي آن وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي چه دستگاه‌هاي ديگري از بودجه آسيب‌هاي اجتماعي دريافتي دارند ولي كارنامه‌اي ندارند؟

شوراي اجتماعي كشور كه از سال 1395 با دستور حسن روحاني به شوراي عالي ارتقا يافت اعضايي از جمله برخي وزرا، نهادهاي حاكميتي و نهادهاي اجرايي دارد: وزارتخانه‌هاي كشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان از اعضاي اين شورا هستند.

معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معاون اجتماعي وزيركشور، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه ديگر اعضاي اين شورا هستند. روساي كميسيون‌هاي فرهنگي و اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز دو عضو ديگر هستند. رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ديگر عضو دولتي اين شوراست.

دبير شوراي عالي انقلاب‌فرهنگي و دبير شوراي اجتماعي فرهنگي زنان هم عضو اين شورا هستند. روساي سازمان‌هاي صدا و سيما، بسيج مستضعفين، تبليغات اسلامي، بهزيستي، كميته امداد امام‌خميني، جمعيت هلال‌احمر را هم بايد به فهرست اين شورا افزود. فرمانده نيروي انتظامي كشور و قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر به همراه دادستان كشور هم عضو هستند.

البته اين شورا در تمام دوره دولت‌هاي نهم و دهم به دستور رييس‌جمهور وقت تعطيل شده بود و با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد اين شورا دوباره احيا و پيمايش‌هاي آن دوباره از سر گرفته شد. حال طيبه سياوشي با اشاره به واگذاري ساختمان‌هاي بهاران به سازمان بهزيستي گفته است: بحث واگذاري ساختمان‌هاي بهاران به سازمان بهزيستي با طرح دوباره جمع‌آوري كودكان يا همان ساماندهي كودكان كار پررنگ شده است.سياوشي درباره نقش شهرداري در ساماندهي كودكان كار و سهم آنها در اين امر با بيان اينكه موازي‌كاري‌ها در اين زمينه خيلي موثر نيست، تصريح كرد: درست است كه شهرداري فعاليت‌ها را در اين حوزه‌ها شروع كرده بود، اما اگر شهرداري بتواند اين زيرساخت‌ها را در اختيار وزارت كار قرار دهد و تعاملي از نوع تفاهمنامه يا موافقتنامه ايجاد شود ‌از اين موازي‌كاري‌ها دوري مي‌كنيم و وظيفه را به دستگاهي مشخص مي‌سپاريم و در نتيجه از آنها براي بودجه و امكاناتي كه در اختيارشان قرار مي‌گيرد، نظارت و نتيجه كار را درخواست مي‌كنيم.

عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي مجلس افزود: مراكز بهاران صرفا براي ترك اعتياد بودند و از نظر من واقعا تاثير لازم را ندارند. در اين مراكز علاوه بر ترك اعتياد و ارتقاي وضعيت جسمي‌، كار كردن روي افراد به لحاظ روانشناسي نيز مهم است تا توانمند شوند و توانايي بازگشت به جامعه و خانواده و بازار كار را داشته باشند. يعني آنقدري روي آنها كار شده باشد كه توانايي بازگشت به جامعه را داشته باشند، اما اين مراكز به‌رغم تلاش‌هايي كه انجام شده، براي فرد آسيب‌ديده توان‌افزايي به همراه نداشته است و به‌‌رغم زيرساخت‌هاي فراواني كه در نظر گرفته شد‌، يك مسكن و تاكتيك موقتي است به جاي آنكه يك برنامه درازمدت براي بهبود و بازگشت اين افراد به جامعه داشته باشد.

سياوشي اظهار داشت: براي هر مركز بهاران هزينه و بودجه زيادي مي‌شود، تعدادي كارمند استخدام و مشغول به كار مي‌شوند، اما نتيجه آنچه بايد باشد، نيست.

سياوشي اظهار داشت: بايد دامنه وظايف گسترده اجتماعي شهرداري كاهش يابد و ‌در عين حال به مباحث خيلي مهم‌تري كه مي‌تواند دامنه آسيب‌هاي اجتماعي را كاهش دهد، مانند بحث پسماند كه يكي از وظايف مهم و عمده شهرداري تهران است، بپردازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون