• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

درباره «متري شيش و نيم» به بهانه پخش در شبكه نمايش خانگي

متري بيشتر از اينها

تينا جلالي

 

 

به علاقه‌مندان سينماي رئاليستي قصه‌گو با سكانس‌هاي تعقيب و گريز توصيه مي‌كنيم كه اگر آخر اين هفته مجال سينما رفتن ندارند اما مشتاق فرار از دنياي روزمرّگي هستند به شبكه نمايش خانگي سري بزنند و براي پركردن اوقات فراغت خود فيلم «متري شيش و نيم» را نگاه كنند. برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران در سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر كه در زمان اكران عمومي هم با استقبال بي‌سابقه‌اي از جانب مخاطبان همراه بود.

فيلمي درباره ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر به سردستگي صمد (پيمان معادي) كه به دنبال يافتن فروشنده بزرگ موادمخدر (شيشه) به نام ناصر خاكباز (نويد محمدزاده) هستند. صمد و گروهش از طريق دستگيري خرده‌فروشان به دنبال سرنخي براي رسيدن به ناصر هستند و از اين طريق پله به پله به او نزديك مي‌شوند. يك فيلمنامه دقيق و پرجزييات و در عين حال كه بي‌اشكال نيست اما داستان گيرايي دارد و مخاطب تا پايان پابه پاي شخصيت‌ها پيش مي‌رود و مي‌خواهد بداند سرانجام اين كاراكترها چه مي‌شود.

اغراق نيست اگر بگوييم «متري شيش و نيم» شروع ميخكوب‌كننده‌اي دارد به طوري كه مخاطب در 30 دقيقه ابتدايي چنان درگير فيلم مي‌شود كه چشم برداشتن از فيلم براي او به راحتي نيست. ضمن اينكه كارگرداني و بازي‌ها در اين فيلم قابل قبول هستند؛ پيمان معادي در اين فيلم خوب ظاهر شده و توانسته نقش را از آن خود كند. برخي از منتقدان بر اين باورند كه براي اولين بار در فيلمي يك مامور قانون ايراني (پيمان معادي) را به بهترين وجه و با خصوصيات منفي و مثبت مشاهده مي‌كنيم. علاوه بر معادي نبايد از حق گذشت كه مجموعه بازي‌هاي فيلم كنار شخصيت‌هاي تعريف شده، در يك سطحند و به درستي در كنار هم قرار مي‌گيرند. حالا كه صحبت بازيگران شد، بد نيست بگوييم كه پيمان معادي، نويد محمدزاده، فرهاد اصلاني، پريناز ايزديار، هومن كيايي، علي باقري تركيب بازيگران اين فيلم را تشكيل مي‌دهند.همچنين از نكات مهم و برجسته ديگر در اين فيلم تعداد بالاي هنروراني است كه در دنياي واقعي درگير مواد مخدر هستند. نابازيگراني كه هر چند در اين فيلم نقش خاصي بر عهده ندارند و صرفا ديالوگ‌هاي دسته جمعي مي‌گويند اما حضورشان در پلان‌هاي مختلف تاثير بالايي در واقع نمايي و تاثير‌گذاري فيلم دارد. متري شيش و نيم بي‌پرده و عريان صحنه‌هايي از زندگي معتادان را در فيلم نشان مي‌دهد و از اين حيث شايد فيلم تلخي به نظر برسد اما به لحاظ ساختار سينمايي اثري به ‌شدت تماشايي است كه اگر آن را ببينيد قطعا از تماشايش ناراضي نخواهيد بود.

به حتم متري شيش و نيم به كارگرداني سعيد روستايي و تهيه‌كنندگي سيدجمال ساداتيان اثري فراموش‌ناشدني در سينماي ايران است. اين فيلم اين روزها در هفتادوششمين جشنواره ونيز در بخش افق‌ها نمايش داده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون