• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

نئونازي‌ها و همكاري‌هاي جهاني

محمود فاضلي

افشاي حضور «آندرآس كالبيتس» نماينده حزب راست پوپوليست آلمان (آلترناتيو براي آلمان- AFD) در يك راهپيمايي راست‌گرايان افراطي در يونان كه اخيرا گزارش آن را يك كارمند مرتبط با اداره فدرال پليس جنايي در آن زمان در محل تنظيم و در اختيار اشپيگل قرار داده، در آلمان بازتاب زيادي داشته است. حضور نماينده اين حزب در شهر آتن در سال 2007، با هدف همبستگي با حزب نئونازي «طلوع طلايي» يونان صورت گرفته است. او در اين سفر البته همراهان ديگري از حزب راست‌گراي افراطي NPD آلمان داشته است كه نشان مي‌دهد اين احزاب در تلاشند همكارهاي خود را با ديگر همفكران افراطي خود در اروپا توسعه دهند. در اين گزارش تاكيد شده كه در 27 ژانويه سال 2007 «14 نئونازي آلماني» براي شركت در يك راهپيمايي «ائتلاف راست‌گرايانه افراطي وطن‌پرستان» به يونان سفر كرده بودند. حضور اين گروه در يك هتل شهر آتن موجب تحريك گروه‌هاي آنارشيست يونان شد و آنها در يك اقدام تلافي‌جويانه در نزديكي در ورودي هتل كوكتل‌مولوتف پرتاب كرده‌ بودند.

حزب آلترناتيو براي آلمان كه در سال 2013 تاسيس شد و يكي از بزرگ‌ترين شاخص‌هاي نژادپرستي، بيگانه‌ستيزي و اسلام‌هراسي در اين كشور محسوب مي‌شود، با اخذ سياست‌هاي ضد مهاجرت و ضد يورو، خيلي زود موفق به كسب حمايت بخش قابل توجهي از جامعه آلمان شد. اين حزب در انتخابات پارلماني سال 2017 موفق به كسب 13 درصد آرا شد و به پارلمان اين كشور راه يافت. راهيابي تاريخي اين حزب به پارلمان، مردم شهرهاي مختلف آلمان را با شعارهايي عليه نازيسم و نژادپرستي به خيابان‌ها كشاند. حزب آلترناتيو براي آلمان در ميان تمام احزاب دست‌راستي اروپا كمترين نفوذ و احترام را داشته است. مخالفت با ورود مهاجران خارجي به كشورهاي اروپايي، اختيارات اتحاديه اروپا و بعضا مخالفت با پول واحد اروپايي يكي از اشتراكات اين احزاب پوپوليست است، اما اختلافات نيز در ميان آنها ديده مي‌شود. بي‌ترديد منافع احزاب افراطي آلماني با منافع فرانسوي، اسپانيايي، لهستاني، ايتاليايي و يوناني متفاوت است. احزاب راست اين بلوك تا حد زيادي مخالفت خود را بر ورود مهاجران و قدرت‌هاي اتحاديه اروپا متمركز كرده‌اند.

يكي از پديده‌هاي اجتماعي يونان كه در سال‌هاي اخير و با وجود بحران اقتصادي موجب شگفتي بسياري از مردم و روشنفكران اين كشور شد، موقعيت حزب نئونازي «طلوع طلايي» است. اين حزب كه جريان راست افراطي يونان را نمايندگي مي‌كند در سال‌هاي اخير 6 الي 7 درصد آراي انتخابات مختلف را به دست آورده بود. اين حزب با شعار «يونان براي يوناني‌ها» سياست ضد مهاجرتي را دنبال كرده است. گروهي ظهور چنين احزاب افراطي را نتيجه وضعيت اقتصادي يونان از سال 2009 مي‌دانند. اين واكنش معمول شهروندان كشورهايي است كه در وضعيت بحران اقتصادي به سر مي‌برند. در اين شرايط احزاب كوچك راي مي‌آورند. گلايه از مهاجران هم در چنين وضعيتي طبيعي است. اين حزب با شعار «يونان را از مهاجران پاك خواهيم كرد» به حملات خود عليه خارجيان ادامه داد. حزب پس از دستيابي به اين تعداد از كرسي در پارلمان يونان، با احساس غرور به حملات خود به مهاجران، شخصيت‌هاي سياسي و نمايندگان پارلمان اين كشور در درون و خارج از پارلمان شدت بخشيد. اين حزب با اقدامات خشونت‌بار عليه مهاجران خارجي، خواستار اخراج كليه مهاجران قانوني و غيرقانوني از كشور است.

اين حزب تندرو گرچه ارتباط خود با نازي‌هاي آلماني را رد مي‌كند، ولي از شعارهاي نازي در ميتينگ‌هاي سياسي خود استفاد مي‌كند، دموكراسي را رد و ديكتاتوري را عامل پيشرفت يونان در گذشته معرفي! و اعلام مي‌دارد كه تنها راه رهايي كشور از بحران مالي كنوني، بيرون راندن كشورهاي بزرگ اروپايي و خاتمه دادن به دخالت‌هاي آنان در امور داخلي يونان و اخراج كليه خارجي‌ها از كشور است. افزايش محبوبيت اين حزب تندروي نئونازي طي مدت اندك آنها را به حزب سوم بزرگ اين كشور تبديل كرد. اين امر باعث نگراني احزاب سياسي سنتي و احزاب چپ سياسي شد. دولت و مراجع قانوني يونان اين حزب تندرو را به اقدامات خشونت‌بار عليه شهروندان، تشكيل سازمان‌ها و تعليم افراد براي ايجاد ناامني در كشور، ضربه زدن به منافع ملي و دست داشتن در اقدامات مسلحانه متهم مي‌كنند. مجموعه اقدامات خشونت‌آميز اين حزب منجر به شكست سنگين آنها در انتخابات 8 جولاي 2019 يونان شد و اين حزب صرفا 4.88 درصد (275817 راي- 2 كرسي) به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون