• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

رييس‌جمهوري در صحن علني مجلس براي مذاكره با امريكا شرط گذاشت

اول لغو تحريم، بعد بازگشت به 1+5

آخرين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در هفته جاري و البته دو هفته آتي، روز گذشته در حالي برگزار شد كه كابينه دوازدهمين دولت جمهوري اسلامي براي تكميل، تنها نيازمند 2 عضو ديگر بود. همان‌طور كه با توجه به تغيير و تحولات متعدد اين سال‌هاي دولت، تنها 2 تغيير براي راي‌اعتماد دوباره به مجموعه هيات وزيران نياز است.

حسن روحاني در قامت كاپيتان تيم اميد، با لشكري از پاستوري‌ها پا در زميني گذاشت كه به‌زعم ناظران، تا علي لاريجاني بر كرسي رياستش نشسته و محمدرضا عارف، سكانداري يكي از مهم‌ترين فراكسيون‌هاي سياسي‌اش را عهده‌دار است، چندان هم زمين حريف به شمار نمي‌رود. روحاني براي دفاع از صلاحيت وزراي پيشنهادي‌اش براي تصدي مسووليت وزارتخانه‌هاي ميراث فرهنگي و آموزش و پرورش به مجلس آمد تا علي‌اصغر مونسان و محسن حاجي‌ميرزايي با خيالي آسوده‌تر، رداي وزارت به تن كنند.

آنچه تا زمان حضور روحاني در مجلس محل ابهام بود، نظر فراكسيون‌هاي سياسي بهارستان بود. اميدي‌ها مطابق رسم معمول‌شان خبر حمايت خود از وزراي پيشنهادي دولت را همزمان با آغاز جلسه علني مجلس اعلام كردند. مستقلين ولايي نيز با پيروي از اين رسم، تقريبا همزمان با اميدي‌ها، نظر خود را درباره مونسان و حاجي‌ميرزايي گفتند؛ با اين تفاوت كه «اميد» صراحتا از حمايت خود سخن گفت ولي مستقلين ولايي، اين‌بار هم به ‌باور ميانه ايستاد و با اتكا به واژه‌اي عاريه‌اي، راي اعضايش را «آتش به اختيار» اعلام كرد. آتش به اختياري كه بر اساس گفته‌هاي غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، نايب‌رييس اين فراكسيون به «اعتماد» نشات گرفته از عدم وفاق و راي آنان براي اعلام‌نظر است. هرچند مهرداد لاهوتي‌بائوج، سخنگوي مستقلين برخلاف خبري كه به نقل از او، از اين «آتش به اختياري» حكايت داشت، به «اعتماد» گفت كه مستقلين به هر دو وزير راي داده و جالب آنكه مدعي شد كه عدم حمايت «فراكسيوني ديگر» منجر به كاهش نسبي آراي مونسان شده است. هر چه بود، قابل پيش‌بيني بود كه حاجي‌ميرزايي و مونسان ظهر روز گذشته به ترتيب در قامت آخرين وزير آموزش و پرورش و اولين وزير ميراث فرهنگي از مجلس شوراي اسلامي خارج شوند. ولي آنچه در اين ميان عجيب است، راي بالاتر حاجي‌ميرزايي نسبت به مونسان بود، آن هم درست برخلاف پيش‌بيني‌ها. چنانكه حاجي‌ميرزايي 200 نماينده را با خود همراه كرد ولي مونسان تنها موفق به اخذ 163 راي شد. البته بعضي نمايندگان همچون مهرداد لاهوتي معتقدند كه اين راي پايين مونسان ناشي از عدم‌ همراهي «آن‌ ديگري» بوده؛ موضوعي كه باتوجه به اظهارات پروانه سلحشوري، رييس كميته گردشگري فراكسيون اميد در قامت مخالف مونسان، امري چندان دور از ذهن هم نيست ولي نبايد فراموش كرد كه «اميد» همواره تشكيلاتي‌ترين فراكسيون پارلمان دهم بوده، اين‌بار نيز همچون دفعات گذشته، عزمي جزم براي حمايت از دولت داشت ولي در مقابل مستقلين ولايي فرمان خودمختاري به اعضاي‌شان دادند و همزمان با شروع ماراتن راي‌ اعتماد، كاظم جلالي و بهروز نعمتي صحن را به دو نيم تقسيم كرده و تقريبا با اكثر قريب به اتفاق نمايندگان به گفت‌وشنود پرداختند.

 

جنگ اقتصادي و تحميلي

در اين ميان، اظهارات رييس‌جمهوري در صحن علني مجلس، جذاب‌ترين بخش قسمت اخير سريال بهارستان بود. روحاني دوباره در مجلس گفت و گفت و گفت ولي حاضر به شنيدن نشد و ترك بهارستان نيز كرد تا دوباره صداي انتقاد نمايندگان بلند شود. او در بخشي از اظهاراتش در مجلس صراحتا فشار‌هاي حداكثري امريكا بر ملت ايران را بي‌تاثير دانست و با يادآوري دوران جنگ تحميلي خاطرنشان كرد: «آنها مي‌دانند كه اين جنگ تحميلي اقتصادي نيز همانند جنگ تحميلي نظامي 30 سال قبل كه هيچ نتيجه‌اي نداد، نتيجه نخواهد داشت. در جنگ تحميلي نظامي، ملت ما با وجود همه دشواري‌ها در برابر كشوري كه به ظاهر خود را به ايدئولوژي شرق مسلح كرده بود، به سلاح غرب و شوروي و فرانسه خود را مجهز كرده بود و با پول ارتجاع و به ويژه عربستان حمايت مي‌شد، مقاومت كرد و پيروز شد.» رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد: «اين جنگ تحميلي دوم نيز كه از نوع اقتصادي، رواني و سياسي است، سرنوشتي بهتر از آن جنگ نخواهد داشت و در اين جنگ تحميلي اقتصادي هم ملت ما پيروز صحنه است. راهبردي كه نظام ما در آغاز در برابر توطئه امريكا اتخاذ كرد، راهبرد صبر انقلابي و تدبير عقلاني بود و با صبر و تدبير عقلاني نگذاشتيم ايران تنها بماند و توانستيم امريكا را در انزوا قرار دهيم. از زماني كه امريكايي‌ها ابرقدرتي خود را شروع كرده‌اند، براي اولين‌بار در تاريخ جهان است كه وقتي عليه يك ملت و يك كشور برنامه‌ريزي و توطئه مي‌كنند، دنيا به آنها روي خوش و راي مثبت نشان نمي‌دهد و راه آنها را نمي‌پذيرد و حداقل در بيان و سياست با ملت ايران همنواست.»

 

روزهاي سخت مردم

روحاني در بخش ديگري از اظهارات خود در بهارستان «مقاومت داخلي» و «ديپلماسي فعال را دو پايه استراتژي ايران» دانست و گفت: «بدون مقاومت داخلي راه به جايي نمي‌بريم. بدون ديپلماسي فعال هم مسير ما دشوار خواهد بود. بنابراين پايه اصلي استراتژي ما اين بود كه ملت ايران روي پاي خود بايستد. امروز بايد مجلس، دولت و قوه قضاييه و همه اركان نظام دست به دست هم دهند تا بتوانيم معضلات و مشكلات اقتصادي كه مردم را تحت فشار قرار داده، بكاهيم. البته در اين راستا با تدبير و رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلسه سه قوه و شوراي عالي هماهنگي اقتصادي تشكيل شد و خير و بركات فراواني هم داشته است و اميدواريم در آينده هم بركات بيشتري را براي كشور داشته باشد.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه «بر مردم ما روزهاي سختي گذشته است و روزهاي سختي نيز در انتظار خواهد بود»، گفت: «بعد از ارديبهشت سال 98، دشمنان به اصطلاح خودشان تحريم را شديدتر و صددرصدي و از تمام ابزار خودشان عليه ملت ايران استفاده كردند؛ آنچنان فشاري را بر كشورهاي ديگر وارد كردند كه اگر يك هواپيما به ايران پرواز مي‌كرد يا از ايران به كشور ديگري مي‌رفت‌، به قول ما ايراني‌ها نه با دو چشم با چهار چشم مراقبت مي‌كردند و يك كشتي و يك قايق اگر از بندر ما حركت كند و مقصدي را مد نظر قرار بدهد، مورد مراقبت شديد آنها قرار مي‌گيرد. چنين تحريم، پايش، نظاره‌گري و فشار عليه ايران در طول تاريخ امري بي‌سابقه محسوب مي‌شود.»

 

ايران، امريكا و 1+5

روحاني با اشاره به اينكه پيش از اين امريكا در 1+5 با ما حرف مي‌زده و با هم راجع به مسائل هسته‌اي بحث مي‌كرديم، گفت: «اينكه امريكا به برجام برگردد يا برنگردد خيلي براي ما مهم نيست، مهم تحريم است و اگر امريكا كل تحريم خودش را بردارد، باز هم امكان‌پذير است در جلسه 1+5 مثل قديم حضور پيدا كند، اما اين مشروط به آن است كه كل تحريم را بردارد. وقتي در سخنراني‌‌ها از مذاكره سخن مي‌گوييم و اين موضوع را درست باز مي‌كنيم و توضيح مي‌دهيم، بعضي‌ها فكر مي‌كنند منظور مذاكره دوجانبه است در صورتي كه اصلا مذاكره دوجانبه‌اي مطرح نيست.»

او خاطرنشان كرد: «وقتي مي‌گوييم مذاكره يعني وقتي كه همه تحريم‌ها برداشته شود و شرايطي كه قديم در برجام داشتيم، بازگردد. حرف ما واضح و روشن است. خارجي‌ها گاهي برداشت‌هاي مختلف مي‌كنند.» روحاني همچنين با بيان اينكه «ما به زبان فارسي صحبت مي‌كنيم آنها به زبان ديگري صحبت مي‌كنند و مترجمان در اين وسط گاهي صحبت‌ها را بالا و پايين مي‌كنند»، تصريح كرد: «كاري به آنها نداريم. در اين كشور اصول سياست‌هاي كلي نظام از سوي رهبر معظم انقلاب تعيين و ترسيم مي‌شود و همه ما مسير واحدي را طي مي‌كنيم. برخلاف آنچه دشمنان فكر مي‌كنند در داخل ايران تفرقه و اختلاف بين اين دسته و آن دسته وجود دارد، در منافع، امنيت و مصالح ملي‌ كشورمان هيچ اختلافي وجود ندارد و ان‌شاء‌الله نخواهد داشت.» رييس‌جمهوري همچنين در بخش ديگري از اظهارات خود «با بيان اينكه ممكن است از تعبيرها سوءبرداشت شود»، تاكيد كرد: «بارها گفتيم و باز هم مي‌گوييم ما هيچ تصميمي براي مذاكره دوجانبه با امريكا نداريم و نداشتيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون