• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

كتابخانه

كتابي براي مديران كارآمد

آويده علم‌جميلي| «جينو ويكمن» و «رنه بوئر» در كتاب «چگونه يك مدير عالي باشيم»، سعي مي‌كنند به جاي نظريه‌پردازي، طرحي ساده و آسان ارايه كنند تا افراد بتوانند به راحتي به مديري خوب و لايق تبديل شوند. در بخش اول كتاب نويسندگان به صراحت اعلام مي‌كنند كه اين كتاب با ساير كتاب‌هايي كه در زمينه مديريت و راهنمايي خوانده‌ايد، متفاوت است. وجه تمايز را هم كاربرد عملي و تاثير سريع آن مي‌دانند. جينو و بوئر معتقدند هر فردي كه گزارش‌هاي كار را مستقيما دريافت مي‌كند و مي‌خواهد از مديري نه چندان خوب به مديري خوب تبديل شود، نياز دارد با فرمول‌هاي ساده‌اي اين كار را انجام دهد. يكي از اين فرمول‌ها، ايجاد انگيزه در كارمندان براي رسيدن به حداكثر بهره‌وري است. مدير بايد فضايي ايجاد كند تا كارمندان بتوانند در آن رشد كنند. كتاب در ده فصل به نگارش درآمده كه چهار فصل ابتدايي آن قطب‌نمايي را براي درك بهتر فضا و محيط كار، كارمندان، خواسته‌ها و... ارايه مي‌كند. فصل پنجم با اين پرسش آغاز مي‌شود كه چه چيز شما را از ديگران متمايز مي‌كند؟ پاسخ به اين سوال اين است، يك مدير عالي محيط كاري‌اي ايجاد مي‌كند كه كارمندان در آن دلسوزانه كار مي‌كنند و بسيار پاسخگو هستند. براي اين جواب به ظاهر ساده چند حقيقت مفروض را در نظر گرفتند؛ اول اينكه مدير عالي بودن، مي‌تواند ساده باشد. دوم، نيازي به تغيير سبك و شيوه شما نيست. سوم بايد حقيقتا براي كارمندان خود اهميت قائل شويد و چهارم اينكه بايد بخواهيد كه مديري عالي باشيد.در فصل هفتم براي مديران چند تمرين در نظر گرفته شده است. براي شروع تمرين‌ها مديران بايد يك معادله را به خاطر بسپارند كه «رهبر خوب بودن به علاوه مدير خوب بودن مساوي است با پاسخگويي. تفاوت واضحي بين مديريت و رهبري وجود دارد.»در فصل آخر نيز نكاتي در مورد كارمندان مطرح شده است. در اين بخش به مديران يادآوري مي‌شود كه مزيت رقابتي براي آنان‌، نه دم و دستگاه‌ها بلكه كارمندان‌شان هستند. مديران بايد مسووليت كارمندان خود را بر عهده بگيرند. چه آنها را استخدام كرده باشند و چه آنها انتصابي از سوي مدير قبلي يا فرد ديگري باشند. «چگونه يك مدير عالي باشيم» نوشته جينو ويكمن و رنه بوئر با ترجمه هدي جلايي‌فر از سوي بنگاه ترجمه و نشر كتاب پارسه منتشر شده است.

اثري از ابرمرد چارلز بوكفسكي

هدي حق‌شناس|«چارلز بوكفسكي» نويسنده شهير امريكايي، نه تنها «جان فانته» را نويسنده محبوب خود معرفي كرده است بلكه در مقدمه يكي از كتاب‌هاي جان فانته، او را ابرمرد خودش ناميده ‌است. جان فانته (1909-1983) را عموما با داستان «از غبار بپرس» مي‌شناسند. «سرشار زندگي» را 13 سال پس از آن اثر درباره حال و هواي نويسنده‌اي هم‌نام خودش پيش از به دنيا آمدن اولين فرزندش نوشت. خانه «جان» راوي قصه و «جويس» همسرش، در همان روزها نياز به تعميري اساسي پيدا مي‌كند و جان به ناچار از پدرش تقاضاي كمك مي‌كند. با ورود پدرش به داستان تعارضات فكري و عقيدتي آن دو بالا مي‌گيرد. با شروع تعميرات خانه، جان درمي‌يابد تغييرات همسرش در آستانه مادر شدن نيز به نقطه حساسي رسيده است. شرح دغدغه‌هاي اين پدر و مواجهه او با تولد فرزندش جان‌مايه كتاب سرشار زندگي است كه قلم طناز جان فانته آن را به اثري خواندني تبديل كرده است. «سرشار زندگي» اثر جان فانته با ترجمه محمدرضا شكاري از سوي نشر اسم منتشر شده است.

يك كمدي سياه

شيوا نظري| «نامه‌تون به دستم رسيد. نمي‌دونستم بايد چه برداشتي ازش بكنم. من نوشته‌ها رو اون‌قدر تُند مي‌خونم كه اصلاً ازشون سردرنميارم. «پيرو رو به موت» رو وقتي پشت سر هم بخوني، خيلي شبيه «پيرو مُد»ه… نمي‌دونستم هنوز زنده‌اين. كار و زندگي رو تعطيل كردم و هزار مايل راه رو با قطار اومدم….»كمدي سياه «من و خاله‌ جانم»، نمايشنامه‌اي است كه فقط دو شخصيت دارد، از معروف‌ترين آثار موريس پنيچ، «مردي براي تمام فصول تئاتر كانادا» است كه اولين‌بار در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و تاكنون به بيش از بيست زبان ترجمه و اجرا شده است. اين نمايشنامه، علاوه بر حدود سي اجراي مختلف در كانادا (از جمله اجرايي به كارگرداني سهيل پارسا)، در امريكا و اروپا هم اجراهاي موفقيت‌آميزي داشته است.«من و خاله جانم» نوشته موريس پنيچ با ترجمه پژمان طهرانيان توسط نشر ني منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون