• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

كمك تيم ملي نيجريه به ملي‌پوشان ما

بسكتبال ايران راهي المپيك شد

سامان سعادت

 

 

معمولا داستان تيم‌هاي ورزشي ايران، مخصوصا ورزش‌هاي توپي به اين شكل بوده كه هر وقت ما موفقيت‌مان را در روز آخر منوط كرده‌ايم به پيروزي يا شكست يك تيم ديگر، در نهايت دست‌مان به جايي بند نشده است. به همين خاطر هميشه تلاش كرده‌ايم كه كار را به روز آخر و اما و اگر نيندازيم؛ گرچه اين تلاش نيز در بيشتر مواقع جواب نداده است. امسال هم در مسابقات جهاني بسكتبال، تيم ايران كه سه بازي نخستش در گروه C را با شكست پشت سر گذاشته بود، بايد براي كسب سهميه المپيك، يعني اصلي‌ترين هدف‌مان، هر دو مسابقه باقيمانده‌اش را با اختلاف بالا مي‌برد و چين به عنوان ميزبان مسابقات نيز در يكي از بازي‌هايش مي‌باخت تا ما بتوانيم با تعداد پيروزي برابر و ميانگين امتيازي بالاتر عنوان بهترين تيم آسيايي حاضر در رقابت‌ها را كسب و جواز حضور در المپيك 2020 را تصاحب كنيم. يعني مثل هميشه كار به روز آخر و نتيجه يك تيم ديگر گره خورده بود.

تيم ايران در بازي اول در گروه بازنده‌ها موفق شد آنگولا را شكست دهد تا اولين پيروزي‌اش را دشت كند. چين نيز در يك بازي نزديك و حساس با نتيجه 77 بر 73 مقابل كره‌جنوبي به پيروزي رسيد تا صاحب دومين برد خودش بشود. اولين برد چيني‌ها در دور نخست مقابل ساحل‌عاج رقم خورده بود. با اين احتساب همه ‌چيز به روز نهايي كشيده شد. ايران بايد مقابل فيليپين، ديگر نماينده آسيا و چين مقابل نيجريه قرار مي‌گرفت. تنها اميد ايران باخت چين مقابل تيمي بود كه خودش به ‌شدت در پي كسب سهميه المپيك مي‌گشت. بازي به شكل همزمان آغاز شد. ايران از همان ابتدا مقابل فيليپين پيش افتاد. كادر فني ايران در حالي كه حواسش به بازي بچه‌ها بود، نيم‌نگاهي هم به رقابت چين و نيجريه داشت. آنجا بازي مساوي دنبال مي‌شد. در بازي ايران و فيليپين رفته‌رفته اختلاف ملي‌پوشان با حريف زياد و خيال ما بابت برد راحت شد. تنها چيزي كه باقي مانده بود، باخت چين بود كه در هاله‌اي از ابهام قرار داشت. در كوارتر چهارم ايران فاصله‌اش را با فيليپين به حدي رساند كه ميانگين امتيازاتش در پايان مسابقات مثبت شود. در طرف مقابل نيجريه كم‌كم توانست فاصله امتيازي خوبي با ميزبان به دست آورد و اين بدان معنا بود كه با سوت پايان بازي در دو سالن، اين ما هستيم كه با برد 95 بر 75 مقابل فيليپين بليت توكيو را به دست خواهيم آورد. نيجريه در اواخر بازي مقابل چشمان غمگين هزاران چيني موفق شد فاصله 13 امتيازي با حريف ايجاد كند و بازي را با نتيجه 86 بر 73 برنده شود. نيجريه با اين پيروزي هم خودش را به المپيك رساند و هم تيم ملي ايران را.

شاگردان مهران شاهين‌طبع كه مسابقات را خوب شروع كرده بودند اما در كسب نتيجه ناكام مانده بودند، در گروه بازنده‌ها با نمايشي قابل قبول به مهم‌ترين هدف‌شان دست پيدا كردند: صعود به المپيك بعد از 12 سال. آخرين باري كه ايران توانسته بود سهميه المپيك بگيرد، برمي‌گشت به المپيك 2008 پكن. تيمي كه آن سال‌ها قهرماني آسيا را به دست آورد و به نسل طلايي مشهور شد. نسلي با حضور صمد نيكخواه‌بهرامي و حامد حدادي و ساهاكيان و داوودي و سايرين. از آن نسل طلايي در تيم امسال صمد و حامد حضور داشتند. دو ستاره‌اي كه در بازي‌هاي آخر تيم ملي حسابي خوش درخشيدند. اين دو در بازي آخر دور نخست مقابل اسپانيا باعث شدند يكي از مدعيان جام مقابل ايران، به دردسر بيفتد و نتواند با اختلاف زياد برنده شود و در دو مسابقه با آنگولا و فيليپين نيز با كسب امتيازات زياد تاثير مهمي در پيروزي و صعود به المپيك داشتند. صمد در بازي با آنگولا تاثيرگذارترين بازيكن زمين لقب گرفت و حدادي در بازي با فيليپين امتيازآورترين بازيكن ميدان نام گرفت. سايت فدراسيون جهاني بسكتبال نيز با تمجيد از عملكرد اين دو ستاره، از آنها به عنوان كساني كه از تيم المپيك 2008 باقي‌ مانده بودند و نقش بسزايي در صعود به المپيك 2020 داشتند، ياد كرد.

با مشخص شدن نتايج تيم‌ها در مرحله يك‌چهارم و همچنين در شانس مجدد، رده‌بندي تيم‌ها از نهم تا سي‌ودوم تكميل شد. بر اين اساس بعد از تيم‌هاي آرژانتين، صربستان، امريكا، فرانسه، اسپانيا، لهستان، استراليا و جمهوري چك كه بايد براي رسيدن به نيمه‌نهايي با هم بجنگند، تيم لتوني در جايگاه نهم قرار گرفت. ايران نيز با دو برد و سه شكست و تفاضل امتيازي 7+ به عنوان بهترين تيم آسيا در جايگاه 23 جهان قرار گرفت. چين، كره‌جنوبي، اردن، ژاپن و فيليپين نيز به ترتيب در رده‌هاي 24، 26، 28، 31 و سي‌ودوم مسابقات قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون