• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4461 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ شهريور

خبر

ضرورت صلح و دموكراسي

گروه علمي-تخصصي صلح انجمن جامعه‌شناسي ايران به‌مناسبت روز جهاني دموكراسي با مشاركت معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 2 نشست ضرورت صلح و دموكراسي را برگزاري مي‌كند. در اين نشست دكتر حاتم قادري استاد علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس، دكتر مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و عضو هيات علمي موسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي، دكتر عليرضا علوي‌تبار فعال سياسي و روزنامه‌نگار، دكتر پروانه سلحشوري نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي و رييس فراكسيون زنان و دكتر صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران سخنراني مي‌كنند. اين نشست روز يكشنبه 24 شهريور سال جاري ساعت 16 الي 19:30 برگزار خواهد شد. مكان برگزاري اين نشست بزرگراه يادگار امام، بعد از ميدان تره‌بار، ابتداي خيابان گل‌افشان جنوبي، سالن سراي محله ايوانك خواهد بود و ورود براي علاقه‌مندان آزاد است.

 

مفاهيم فلسفي و روان‌شناسي

گروه مطالعات علم موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران دوره آموزشي «مفاهيم فلسفي در روان‌شناسي معاصر» را برگزار مي‌كند. فلاسفه و روان‌شناسان غالبا از ايده‌هاي يكديگر استفاده مي‌كنند. هدف اين دوره آشنايي با اين تعامل فكري است: روشن ساختن بستر تاريخي برخي از نظريه‌هاي روان‌شناسي معاصر و شناسايي مفاهيم فلسفي موجود در آنها. دوره آموزشي مقدماتي مفاهيم فلسفي در روان‌شناسي معاصر توسط مهدي نسرين (از طريق اسكايپ) در موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار مي‌شود. در اين دوره به مباحث زير پرداخته خواهد شد: زيگموند فرويد و پيمانه‌اي بودن ذهن؛ آلفرد آدلر و علت‌شناسي ارسطويي؛ برهاس اسكينر و تعاريف عملياتي؛ كال راجرز و گفت‌وگوي سقراطي؛ مايكل وايت و ساخت‌شكني. مهدي نسرين، استاد اين دوره آموزشي دانش‌آموخته فلسفه و فلسفه علم در دانشگاه‌هاي صنعتي شريف، اوتاوا و موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و عضو سابق هيات علمي گروه مطالعات علم موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران است كه در سال‌هاي اخير با تحصيل در رشته روان‌شناسي، به عنوان مشاور و روان‌درمانگر مشغول به كار شده است. اين دوره يازده هفته‌اي، مقدمه‌اي خواهد بود براي برگزاري دوره پيشرفته. شرط شركت در دوره پيشرفته حضور كامل در جلسات و انجام پروژه نهايي است. علاقه‌مندان به شركت در اين دوره لطفا رزومه خود را به نشاني پست الكترونيكي pccp@irip.ir ارسال كنند. اين دوره روزهاي يكشنبه هر هفته از ساعت ۱۷:۰۰ الي ۱۹:۰۰ برپا مي‌شود. علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره ۶۶۴۰۰۸۸۸ تماس حاصل كنند.

 

مردم‌شناسي و فرهنگ مردم

جلسه نقد و بررسي كتاب «تاريخ مردم‌شناسي و فرهنگ مردم ايران در روزگار پهلوي» روز دوشنبه ۲۵ شهريور ماه، در سراي كتابخانه كتاب برگزار مي‌شود. سومين نشست از مجموعه نشست‌هاي «فرهنگ و دانشگاه» به نقد و بررسي كتاب «تاريخ مردم‌شناسي و فرهنگ مردم ايران در روزگار پهلوي» اختصاص يافته است. كتاب «تاريخ مردم‌شناسي و فرهنگ مردم ايران در روزگار پهلوي» تاليف حميدرضا دالوند، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي است كه در بهار سال جاري توسط پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم منتشر شده است. انديشه دولت-ملت‌سازي در روزگار احمدشاهي و متعاقب آن، آغاز به كار حكومت پهلوي، به پشتوانه‌هاي نظري متعددي نياز داشت كه نظام آموزش نوين متعهد بود بخشي از آن بنياد‌ها را در شاخه‌هاي تاريخ، جغرافيا، ادبيات و زبان، فلسفه و مردم‌شناسي به نحو عمومي و تخصصي به دست دهد و درك و تصوري از وطن و فرهنگ و تمدن آن به دست دهد. براي اين كار لازم بود تاريخ اين سرزمين بازخواني شود و تنوع اقليم، نژاد، زبان، فرهنگ و ديانت آن به وحدت فرهنگي و اجتماعي و سياسي ارجاع داده شود. اين راه در واقع نسخه نجات ايران در بحبوحه تشويش‌هاي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي بود. كتاب دالوند ما را با تاريخ مردم‌شناسي و فرهنگ مردم ايران به‌عنوان قطعه‌اي از پازل فرهنگ‌سازي عصر پهلوي آشنا مي‌كند. در اين نشست نقادانه به ارتباط بنگاه‌هاي مردم‌شناسي و نظام دانايي و دانش عصر پهلوي اشاره و درباره سهم مردم‌شناسي در اين نظام دانايي بحث خواهد شد. اين نشست با حضور حميدرضا دالوند، نعمت‌الله فاضلي، مهرداد عربستاني و جبار رحماني روز دوشنبه ۲۵ شهريور ماه، در سالن سراي كتاب خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب، بين خيابان‌هاي برادران مظفر و فلسطين جنوبي، پلاك ۱۰۸۰ برگزار مي‌شود.

 

مساله فرهنگ

سومين نشست از سلسله نشست‌هاي «مساله فرهنگ» سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب دوشنبه 25 شهريور ساعت 17 تا 19 برگزار مي‌شود. در اين نشست سيدمحمد بهشتي، پژوهشگر حوزه فرهنگ و نعمت‌الله فاضلي، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي حضور دارند و درباره مساله فرهنگ سخنراني مي‌كنند. سراي اهل قلم در خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، پلاك 2 واقع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون