• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

مديرعامل گروه توسعه صنايع بهشهر اعلام كرد

نمره قبولي به‌پخش در سال گذشته

اعتماد

 

 

«سمينار يك روز تبيين نقش شركت به‌پخش» با حضور سيد مهدي سديدي مديرعامل گروه توسعه ملي، نادر جعفر يوسفي مديرعامل گروه توسعه صنايع بهشهر، مجيد محسني مجد مديرعامل شركت به‌پخش و تعدادي از مديران عامل شركت‌هاي گروه توسعه صنايع بهشهر، به ميزباني شركت به‌پخش، برگزار شد.

در اين سمينار، سيد مهدي سديدي، مديرعامل گروه توسعه با بيان اينكه دورادور در جريان نشست‌هاي مستمر كميته‌ها قرار داشتم، اظهار كرد: شخصا از اين دست جلسات استقبال مي‌كنم.

او هدف گروه توسعه ملي را، نه در كنترل مادي خواند كه صرفا بخواهند به بهانه آن در مجامع حضور پيدا كنند و نه كنترل عملياتي دانست كه بخواهند به واسطه آن ثبت دريافت و پرداخت را مشخص و ساعت‌بندي و خزانه‌داري كنند.سديدي با تاكيد بر اينكه اميدوارم در يك فضاي آرام و حرفه‌اي و شايسته‌سالارانه، بتوانيم اين امانتي كه بر دوش ما گذاشته شده است را به انجام برسانيم. افزود: استراتژي مادر گروه توسعه ملي همراهي استراتژيك و ايجاد تفاهم در برنامه‌هاي كلان و راهبردي است تا در كنار يكديگر هر كسي در حوزه ماموريت خود در راستاي احقاق اهداف و به نتيجه رسيدن آن كمك كند.

مديرعامل گروه توسعه ملي درباره فضاي كسب و كار فعلي با اشاره به اينكه اين مهم را از يك منظر نگاه مي‌كنم، ادامه داد: اگر امروز متوسط هزينه خانوار شهري و روستايي را طبق آمار‌هاي سال 96 و 97، 20 ميليون تومان فرض كنيم، در ۲۴ ميليون خانوار با عددي نزديك به حدود ۵۰۰ هزار ميليارد تومان متوسط هزينه مصرف خانوار در كم‌ترين شكل آن مواجه هستيم كه بر مبناي آن سهم صنعت شما قابل اندازه‌گيري است.

سديدي وجه ديگر كار را ظرفيت‌هاي عملي و واقعي توليد عنوان كرد و با بيان اينكه بايد ديد تامين‌كنندگان ما با چه ظرفيتي كار مي‌كنند، يادآور شد: بر اساس آنچه من ديدم، تامين‌كنندگان ما تا ۵۰ و ۶۰ درصد ظرفيت مشغول فعاليت هستند كه در برخي تامين‌كنندگان اميدوارم اين ظرفيت به ۱۰۰ درصد برسد. در شكل سينوسي نيز تهديدها و محدوديت‌ها، هم فضايي براي كسب و كار ما باز مي‌كند و هم مشكلاتي را براي ما به وجود مي‌آورد.

او در ادامه با اشاره به نوسانات ارزي اظهار كرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، بديهي است كه واردات سخت شود. اما با اين حال شما در فروش، فضاي بازتري خواهيد داشت و در اين راستا مصرف‌كنندگان شما انتخاب‌گر هستند. در اين بين تقريبا ۶۵ درصد واردات شما را كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي تشكيل مي‌دهد كه از اين زاويه در مرحله توليد و بهاي تمام‌شده دچار مشكل مي‌شويد. از اين‌رو در چنين شرايطي بايد تا جايي كه مي‌شود سعي كرد بهاي تمام‌شده را به سمت خودكفايي برد تا شما بتوانيد از اين تهديد نجات پيدا كنيد.

«اميدوارم با هم‌فكري در زمينه‌هاي يادشده بتوانيم به اين سمت حركت كنيم كه رشد اقتصادي ما مطلوب شود». مديرعامل گروه توسعه ملي بعد از اين اظهار اميدواري گفت: به هر حال امسال از دو هزار ميليارد تومان نقدينگي عبور مي‌كنيم كه اين عدد اگر مديريت نشود، تهديدي جدي براي اقتصاد ملي به‌شمار مي‌آيد. در اين ميان، شاكله توليد، آن چيزي است كه براي من اهميت بسياري دارد. باتوجه به اينكه شما در زمره صنعتگران و توليدكنندگان هستيد، اولين ملاحظه براي شما بايد ملاحظه توليد و ملاحظه بهاي تمام‌شده در راستاي ايجاد حاشيه سود بيشتر باشد. در همين راستا، ميزان توليد و سهمي كه از بازار داريد براي من اهميت دارد، بنابراين اميدوارم در گزارش‌هايي كه براي ما ارسال مي‌كنيد به اين نكته توجه ويژه شود.

او با بيان اينكه هزاره سوم، هزاره داستان‌هاست، تاكيد كرد: در اين هزاره برنده كسي است كه داستان آن برنده باشد. آن زماني كه تصميم گرفته شد اين كارخانه‌ها و مجموعه در كنار يكديگر قرار گيرند، داستان شما نوشته شد. داستاني كه در زمان خود برنده بود و امروز نيز ما به عنوان مالك آن موظفيم اين پيروزي را ادامه دهيم.

سديدي با تاكيد بر اينكه در حوزه برندينگ در مالكيت و مديريت، اصل آن چيزي است كه مورد اهميت و تاكيد است و اين همان شخصيت توليدي شماست، ادامه داد: اميدوارم داستان شما نيز تداوم برندگي را داشته باشد كه لازمه آن فرآيند سالم توليد و توزيع عمليات و مديريت است.

مديرعامل گروه توسعه ملي، صحبت‌هاي خود را با گذري بر مسير طي‌شده اقتصاد ادامه داد: «سير رشد اقتصادي را اگر نگاه كنيد، مي‌بينيد كه در ابتداي كار با اقتصاد منابع مواجه بوديم؛ همان‌جايي كه مباحث، مباحث مزيت نسبي محسوب مي‌شد كه طبيعتا هر كشوري هر منبعي داشت از آن منابع استفاده مي‌كرد تا بتواند به واسطه آن اقتصاد خود را شكل دهد. بعد از اقتصاد منابع، ما با پارادايمي مواجه شديم به نام اقتصاد دانش، كه وقتي ايجاد شد، كشورهايي در آسياي جنوب شرقي كه بزرگترين توليدكننده مواد خام بودند و منابعي نداشتند، به واسطه ارزش‌افزوده در محصول نهايي توانستند بازارهاي صادراتي را فتح كنند».

سديدي در اين‌باره افزود: اينجا بود كه ادبيات اقتصاد دانشي و اقتصاد مبتني بر مديريت وارد مقوله اقتصاد شد، اما امروزه ما با اقتصاد توجه مواجه هستيم. در اقتصاد توجه در توليد و فروش كسي موفق است كه توانسته باشد توجهات را به‌سمت خود جلب كند و اين چيزي است كه مي‌توانيد در حاشيه برندينگ به آن دست پيدا كنيد و اين نام محترم در توليد كشور به عنوان توليد صنايع بهشهر را خوشنام و حفظ كنيد و در نيكنامي آن بكوشيد.

او با بيان اينكه در برندينگ شما مي‌گوييد تصوير شما در قلب و ذهن حك مي‌شود، تبيين كرد: اين حك شدن در قلب و ذهن را اگر بخواهيم در ميان‌رشته‌اي به آن نگاه كنيم، مي‌بينيم كه در روابط بين‌الملل در ادبيات قدرت نرم نيز بر همين دو كلمه تاكيد مي‌شود. چون در قدرت نرم نيز دو كلمه كليدي به نام قلب و ذهن داريم كه برندينگ، قدرت نرم شماست. معناي آن مي‌شود دستيابي به اهداف، بدون بهره‌مندي از جهل و بدون توجه به زور. كه به اين مفهوم، قدرت نرم مي‌گويند.مديرعامل گروه توسعه ملي در ادامه اظهار كرد: اميدوارم تامين‌كنندگان پخش بر اساس اين فلسفه ذاتي كه به عنوان يك زنجيره در كنار هم باشند و بتوانند اهداف كل توسعه صنايع بهشهر و به دنبال آن اهداف گروه توسعه ملي را محقق كنند، روزبه‌روز همكاري و همراهي‌شان بيشتر شود. اين مهم هيچ چيز پيچيده‌اي نيست كه شناخت، برنامه‌ريزي و ميزان توليد و بهاي تمام‌شده آن قابليت نظام‌بخشي و هدف‌گذاري نداشته باشد.او با تاكيد بر وجود استراتژي‌هاي شناور بيان كرد: حتي اگر قرار باشد تصميمي ناهمگون بگيريد، شهامت گرفتن چنين تصميمي را داشته باشيد، چراكه شما هيچ برادر‌خواندگي نسبت به نظام توليد و توزيع و فروش نداريد. در شرايط اقتصادي امروز نمي‌شود كه قدرت برابري پول يك‌سوم شود، ميزان اقبال به محصول داخلي تغيير جدي كند و در واردات، بعضي از محصولات و نهادهاي اصلي دچار مشكل شوند، اما با همان فرمان و شرايط كار را ادامه دهيم، بنابراين استراتژي‌ها قابل تغيير هستند. البته جايي ممكن است سود مجموعه كم شود كه فلسفه هلدينگ همين است.سديدي در ادامه افزود: عملا به نيمه راه سود سال ۹۸ رسيده‌ايد. اگرچه مجمع سال ۹۷ را چون عملا سودآوري ما از محل فعاليت شركت‌هاست برگزار نكرديم، اما دوستان من بررسي خواهند كرد كه اگر نكته‌اي نياز به هماهنگي داشته باشد، اين مهم را به فعليت برسانند. به هر حال همه با هم در كنار يكديگر هستيم تا به اهداف‌مان برسيم. جدي و دقيق بگويم كه حرف‌هايي از جنس سياست براي كرسي‌هاي سياست است و جاي آن در توليد نيست. بر همين اساس است كه ما مي‌گوييم اينجا نه جاي قمار است و نه جاي معامله؛ يك امانتي به ما سپرده شده است كه ما مجبور هستيم در همان راستا، به شكل مطلوبي توليد و توزيع كنيم. بنابراين ما يك ادبيات مشترك داريم كه آن هم عملكرد ما در توليد و فروش است. ما به هيچ‌وجه در گروه توسعه ملي، خود را درگير اين مسائل نخواهيم كرد. زماني كه ما كشتي در بندر داريم نگران هزينه‌هاي كشتي‌مان هستيم، حال اينكه فلان مدير خواهد بود يا نخواهد بود، ديگر مهم نيست.سديدي، وجود يك برند شايسته‌سالارانه و برند حكمراني نخبگان و توجه به توليد و رونق توليد كه دستور مقام معظم رهبري است را لازمه و عنصر مهم و واجب امروز خواند و با بيان اينكه جاي اشتباه نداريم و نمي‌توانيم به منافع شخصي خود فكر كنيم، تاكيد كرد: منافع عمومي را كسي مي‌تواند مديريت كند و تصميم بگيرد كه شخصيت آن به قبل از تولد و پس از مرگ خود فكر كرده باشد. يعني تاريخ را بداند و به آينده كشور خود فكر كرده باشد. بنابراين چنين مديري مي‌تواند منافع عمومي را تامين كند، كه اگر غير از اين باشد، متاسفانه در پيله منافع شخصي گرفتار مي‌شويم.

به‌پخش خط مقدم شركت‌هاي مجموعه است

نادر جعفر يوسفي، مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر، سخنران بعدي اين سمينار بود. او با بيان اينكه حاصل كار تيمي آن چيزي است كه امروز شاهد آن هستيم، افزود: حس مسووليت پذيري نسبت به دارايي‌هايي كه در اختيارمان هست، از جمله مسائلي است كه همه شركت‌ها نسبت به آن مطلع هستند؛ انجام كار درست كه به واسطه آن از منابع در اختيارمان حداكثر استفاده را برده تا به اهداف‌مان برسيم.

او در ادامه با بيان اينكه بيش از 64 سال از شكل‌گيري شركت به‌پخش مي‌گذرد، بيان كرد: ما وارث دارايي‌اي‌ هستيم كه صرفا متعلق به ما نيست و متعلق به بخش قابل توجهي از جامعه است.مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر با تاكيد بر اينكه ما با عنايت به شعار سال گذشته كه حمايت از توليد ملي و كالاي ايراني بود، توصيه‌اي داشتيم تا مجموعه به‌پخش به عنوان يك شركت پشتيبان در كنار شركت‌هاي توليدي قرار بگيرد و منجر به اين ‌شود كه اين شركت‌ها فعاليت اصلي خود را انجام داده و از فعاليت اصلي آنها توليد و فروش مناسب به‌پخش سود ببرد خاطرنشان كرد: كاهش و حذف فوق‌العاده تخفيفات، بخش قابل توجهي از سودي كه نصيب شركت شده را شامل مي‌شود كه از اين امر نشات گرفته است. همچنين كاهش دوره بازپرداخت از چهار يا پنج ماه به زير يك ماه رسيد.يوسفي ادامه داد: به‌پخش در كنار شركت‌هاي توليدي قرار گرفت و شركت‌هاي توليدي با حمايت از دارايي‌هاي در اختيارشان و استراتژي‌هايي كه تدوين كرده بودند به سمت تصاحب بازار رفته و در جهت تركيب سبد محصولات‌شان خوب برنامه‌ريزي كردند.او حاصل اين تلاش‌ها را سود عملياتي دانست و به آن اينگونه اشاره كرد: شركت پاكسان از ۱۱ ميليارد به ۸۶ ميليارد رسيد يعني ۶۶۵ درصد رشد، شركت گلتاش ۴۵۷ درصد افزايش سود عملياتي، شركت ساينا ۵۵۸ درصد، شركت مارگارين ۱۱۳۷ درصد و شركت مرواريد هامون ۴۳ هزار درصد سود عملياتي داشتند كه اين حاصل تلاش همه اين مجموعه به ويژه شركت به‌پخش است كه خط مقدم همه شركت‌هاي اين مجموعه محسوب مي‌شود.مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر اضافه كرد: شركت به پخش توانست در كنار همه شركت‌هاي توليدي حركت كند تا ما شاهد باشيم كه مجموع سود پنج‌ماهه كل شركت‌هاي توسعه صنايع بهشهر 1707 درصد افزايش داشته باشد.يوسفي با اشاره به اين نكته كه وقتي بحث تدوين استراتژي مطرح مي‌شود يعني استراتژي كه با آن شناسايي نقاط قوت و ضعف شناسايي مي‌شود، گفت: پيش از تدوين استراتژي و برنامه عملياتي نقاط ضعف حل خواهد شد؛ يعني يكي از معجزات برنامه استراتژيك تدوين محل ۳۰ درصد از نقاط ضعف موجود شركت‌ها است. اين معجزه عملياتي شد و براي ۷۰درصد باقيمانده نيز برنامه‌ريزي صورت مي‌گيرد.او با تاكيد بر اينكه اين كميته چند هدف اصلي دارد، اظهار كرد: ماموريت اصلي آن حمايت از دارايي‌هاي نامشهود و توسعه برندينگ و بازار است. هدف بعدي انجام و تحليل ساختارهاي توسعه بازارهاي برندينگ شركت‌هاست كه با حضور نمايندگان شركت‌هاي توليدي مرتبط با مجموعه برندينگ و توسعه بازار با تحليل جامع و كامل، انجام شد.مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال شاهد اتفاقات خوبي كه حاصل خروجي اين كميته است، باشيم و افتخاري به افتخارات ديگر مجموعه بيفزاييم.

يوسفي در ادامه با بيان اينكه هر طرح توجيهي كه در راستاي ايجاد يك واحد كسب و كار تنظيم مي‌شود ابتدا مساله مطالعه بازار آن مطرح است، بيان كرد: اگر يك طرح توسعه، در گام اول توجيه بازار و مطالعه اوليه بازار آن صورت نگيرد يا اگر بگيرد و توجيه نداشته باشد، نبايد گام‌هاي بعدي را برداشت؛ به خصوص براي شركت‌هايي كه نگاه اقتصادي دارند.

او گفت: يك واحد توليدي، محصولي را توليد خواهد كرد كه نهايتا اين توليد به دست بخشي از بازار مصرف برسد كه مصرف عموم يا مصرف بخشي از بازار هدف ما در جامعه كسب و كار است. مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر با اشاره به اينكه شركت‌ها با نگاه راهبردي هزينه يا با نگاه تمركز بر بخشي از بازار يا با نگاه متفاوت بودن و يا تمايز از ساير محصولات، اقدام به توليد كالا مي‌كنند، تصريح كرد: اين نگاه زماني محقق مي‌شود كه بازوي ارتباطي سازمان با مصرف كننده بتواند اين شناخت و درس را نسبت به كالا داشته و بتواند اين تعامل را با مصرف كننده داشته باشد. يوسفي ادامه داد: انتظار ما از مجموعه به‌پخش اين است كه تعامل و ارتباط با تامين كننده و با بازار مصرف را به نحو مطلوب عملياتي كنند؛ اگرچه اين موضوع نيازمند اتفاقاتي است كه به زنجيره پيش از آن باز مي‌گردد؛ يعني تأمين به موقع بوده و كيفيت، قيمت، نحوه ارسال و خدمات پس از فروش مناسب باشد. تعامل بين تامين‌كننده كه شركت‌هاي توليدي ما هستند و توزيع كننده بسيار حائز اهميت است. او با اشاره به قدمت شركت‌هاي گروه توسعه صنايع بهشهر گفت: ما وارث داشته‌هايي هستيم كه از نظر دارايي نامشهود واقعا ارزشمند است و از نگاه هويتي، هويت شركت‌ها را با اين اسامي و برندها مي‌توانيم شناسايي كنيم.

مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر اضافه كرد: وظيفه ما در حوزه برند اين است كه در جهت حفظ و حراست از اين دارايي نامشهود و هويت سازماني، استفاده حداكثري براي افزايش درآمد و خلق ثروت و حداكثر سود، تلاش كنيم. در واقع تمام كاري كه برندينگ انجام مي‌دهد در همين راستا است. يوسفي در پايان گفت: اميدواريم امسال با تمام قوت، شعار مقام معظم رهبري كه رونق توليد است را عملياتي كرده و يكي از شركت‌هاي موفق كشور باشيم.

كاهش 41 درصدي تخفيف‌ها در سال جديد

مجيد محسني مجد مديرعامل شركت به‌پخش نيز در اين نشست با بيان اينكه هدف از برگزاري اين سمينار تعامل بين شركت‌هاي تامين كننده به‌پخش است و اميدواريم اين اتفاق استمرار داشته باشد و بتوانيم شاهد همكاري‌هاي گسترده باشيم، افزود: شركت به‌پخش در ۶ ماهه دوم داراي موفقيت‌هاي نسبي در زمينه افزايش رشد ۷درصد وزني فروش نسبت به سال گذشته و ۸۰درصد تامين نسبت به سال گذشته بوده است. او با اشاره به اينكه چالش‌هاي كمبود كالا از سوي شركت‌هاي تامين كننده در سال ۱۳۹۷ به دليل نداشتن مواد اوليه زياد بوده اما امسال با توجه به تمهيدات انجام شده به ويژه در يك ماه گذشته شاهد توليد و ارسال كالا توسط تامين كنندگان بوديم، تصريح كرد: اميدواريم اين همكاري تداوم داشته باشد.محسني مجد خاطرنشان كرد: در ۶ ماهه ابتداي سال مالي ۲۰۱۹ مقدار ۱۱۳ هزار تن كالا به ارزش بيش از هزار ميليارد تومان فروش رفت و سود خالص نسبت به دوره مشابه سال قبل، محقق شده است.مديرعامل شركت به‌پخش، به ساير فعاليت‌هاي اين شركت اشاره و عنوان كرد: امسال موفق به خريد ۱۸ دستگاه كاميون و تجهيزات حمل و نقل شديم و دو بند از بندهاي مهم حسابرسي را حل كرديم.او به اين بندهاي مهم تاكيد كرد و گفت: يك اختلاف با شركت بسته‌بندي و اخذ مطالبات به‌بخش از طريق تهاتر حدود ۱۱ هزار متر زمين بود كه توانستيم اين مشكل را حل كرده و از بند حسابرسي خارج كنيم و دوم مبايعه نامه ساختمان مركزي به‌پخش از طريق معاوضه با املاك بلا استفاده هلدينگ شوينده، صورت پذيرفت. محسني مجد در پايان تاكيد كرد: از صددرصد بودجه ۵ ماهه، ۵۱ درصد هدف را محقق كرديم كه ۱۶۸ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل، رشد داشتيم كه اين امر بي‌سابقه بوده است. همچنين جمع تخفيفات فروش شركت در ۵ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد كاهش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون