• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

بهرام جعفري، معاون هماهنگي مديرعامل «به‌پخش» در گفت ‌و گو با «اعتماد» تشريح كرد

ايجاد هماهنگي در سمفوني بزرگ اقتصادي «به‌پخش»

زهرا سليماني| اعتماد

بدون ترديد ايجاد هارموني لازم در ابعاد و زواياي گوناگون شركت بزرگي مانند «به‌پخش» نيازمند به‌ كارگيري مجموعه عواملي است تا با استفاده از آنها اين سمفوني بزرگ اقتصادي به ‌صورت هماهنگ نواخته شود. مجموعه متكثري كه چنانچه هر كدام از عوامل آن در جاي‌جاي اين شركت وظيفه خود را به‌ خوبي و در راستاي اهداف كلان شركت به كار نگيرند؛ نتيجه نهايي با رضايت همراه نخواهد بود. براي آگاهي از كم و كيف ايجاد اين هماهنگي، گفت‌وگو با معاون هماهنگي مديرعامل «به‌پخش» انتخاب خوبي به نظر مي‌رسد؛ كاراكتري كه بتواند با استفاده از تجربيات خود تصويري از مهم‌ترين المان‌هاي تاثيرگذار بر اين شركت ارايه كند؛ بنابراين قرار ملاقات با بهرام جعفري در ظهر يكي از روزهاي پاياني تابستان هماهنگ شد تا در دفتر مرتب آقاي جعفري گپ و گفت دوستانه‌اي را در خصوص به‌پخش؛ ايده‌آل‌هاي اين شركت، دستاوردها و درنهايت چشم‌اندازهاي پيش روي آن ترتيب دهيم. جعفري معتقد است كه رمز توفيق شركت به‌پخش در سال‌ها فعاليت در فضاي اقتصادي كشور به دليل اتخاذ رويكرد، تمركززدايي، برنامه‌ريزي دقيق و به‌روز است كه مديران كلان شركت در گذشته و دوره جديد مديريتي اين مجموعه در دستور كار قرار داده‌اند.

ايده‌اي كه معاون هماهنگي مديرعامل «به‌پخش» مي‌گويد كه اگر مديران كلان اقتصادي كشور هم از آن بهره ببرند بسياري از مشكلات اقتصادي كشور ما در مسير حل‌وفصل قرار مي‌گيرد. با اين مقدمات در ظهر يكي از روزهاي پاياني سال ميهمان بهرام جعفري شديم تا درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو كنيم.

 

در ابتداي گفت‌وگو مايلم تصويري از مجموعه فعاليت‌هاي به‌پخش در فضاي اقتصادي ارايه كنيد؛ اينكه به‌پخش به عنوان يكي از برندهاي موثر كشور در حوزه توزيع و پخش از چه ويژگي‌هايي برخوردار است و چه دورنمايي را براي فعاليت‌هاي خود مورد توجه قرار داده است؟

همانطور كه مستحضريد به‌پخش يكي از شركت‌هاي قديمي و ريشه‌دار كشور است كه در حوزه توزيع و پخش كالا و خدمات فعاليت مي‌كند. ضمن اينكه در اساسنامه اين شركت فعاليت در بازارهاي بين‌المللي نيز پيش‌بيني ‌شده و هم در حوزه واردات و هم صادرات نقش‌آفرين است؛ البته با توجه به گسترش تحريم‌هاي اقتصادي عليه كشورمان فعاليت‌هاي بخش بين‌الملل شركت با محدوديت‌هايي مواجه شده اما مجموعه مديران و كاركنان اين شركت همواره تلاش مي‌كنند تا در زنجيره توزيع اقلام مورد نياز مردم خلل و چالشي ايجاد نشود، چراكه بر اساس نظريات نوين، تامين زنجيره غذايي هر جامعه‌اي در واقع تامين يكي از بخش‌هاي مهم امنيت فكري آن جامعه است كه به‌پخش در اين زمينه همواره در خط مقدم فعاليت‌هاي اقتصادي مولد قرار داشته است. با توجه به اين واقعيت كه مقام معظم رهبري امسال را با عنوان سال حمايت از توليد داخلي نام‌گذاري كرده‌اند، محور فعاليت‌هاي به‌پخش با تمركز بر حمايت از توليد داخلي قرار گرفته است.

اگر ممكن است كمي جزيي‌تر به فرآيند توزيع به‌پخش بپردازيم؛ دقيقا محصولاتي كه توسط «به‌پخش» و از طريق عاملان فروش در سبد خريد مردم قرار مي‌گيرد در كدام بخش‌ها هستند؟

ابتدا بايد اشاره كنم كه الگوي توزيعي «به‌پخش» براساس «پخش مويرگي» است، دستگاهي كه تلاش مي‌كند تا اقلام اساسي مردم را تا دورترين نقاط كشور با قيمت واحد برساند. زنجيره به‌هم پيوسته‌اي كه با به ‌كارگيري گزاره‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، دامنه توزيعي خود را در سراسر كشور گسترده است. معمولا كالاهايي كه به‌پخش اقدام به توزيع آنها مي‌كند؛ بر 2 پايه شوينده‌ها و مواد غذايي است. اين اقلام اين روزها كه در روزهاي پاياني تابستان قرار داريم از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و خرسندم كه به‌پخش محصولاتي را توزيع مي‌كند كه توانسته اعتماد مردم را با توزيع برندهاي با كيفيت و مورد توجه مردم جلب كند. اين اطمينان مردمي بزرگ‌ترين سرمايه هر شركت و مجموعه است كه خوشبختانه به‌پخش با بهره‌مندي از آن تلاش مي‌كند تا همواره سطح اين اعتماد عمومي را ارتقا دهد. اظهار لطف مردم معمولا از طريق نظرسنجي و پايش‌هاي گسترده‌اي كه به‌ صورت متناوب در خصوص محصولات توزيعي انجام مي‌گيرد، دريافت مي‌شود. ضمن اينكه استقبال گسترده مردم از برندهاي «به‌پخش» نشان‌دهنده رضايت مردم از كيفيت اين محصولات است. با عنايت به اين موضوع عملكرد شعبه‌ها در سراسر كشور با توجه به آيتم‌هاي زير ارزيابي مي‌شود.

هدايت و كنترل- تفكيك اطلاعات مراكز- كارمندان فروش- حوزه‌هاي فروش- مسير‌هاي فروش- اسناد مالي و حسابداري.

آقاي جعفري به نظرم به موضوع مهمي اشاره كرديد، چراكه بسياري از كارشناسان معتقدند بزرگ‌ترين چالش پيش روي اقتصاد كشورمان، جلب اعتماد عمومي براي استفاده از برندهاي داخلي است؛ به‌پخش با استفاده از چه شاخص‌هايي توانسته اين اعتماد عمومي را كسب كند؟

مردم ايران هم مانند هر شهروند ديگري در هر جاي دنيا به دنبال كيفيت و قيمت مناسب و البته احترامي است كه فعالان اقتصادي به مردم نشان مي‌دهند. مردم زماني كه با يك كالاي باكيفيت مواجه مي‌شوند، احساس مي‌كنند كه توليدكننده و توزيع‌كننده به آنها احترام گذاشته است. در نقطه مقابل زماني كه با كالاي بي‌كيفيت روبه‌رو مي‌شوند نسبت به آن برند حس ناخوشايندي پيدا مي‌كنند؛ بنابراين در پاسخ به سوال شما بايد بگويم كه شاه‌كليد فتح قلب مصرف‌كننده، احترام گذاشتن به آنهاست. اين شاخصي است كه مجموعه به‌پخش همواره تلاش مي‌كند تا آن را در رأس برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي خود قرار دهند و خوشبختانه تا به امروز با تلاش مديران و كاركنان اين روند بوده و در آينده هم ادامه خواهد داشت.

شما در صحبت‌هاي‌تان اشاره كرديد كه به‌پخش محصولات خود را با يك قيمت در تمام كشور توزيع مي‌كند؛ اخيرا موضوع توزيع گوشت و مرغ در كشورمان حاشيه‌هاي زيادي ايجاد كرد و تصاوير ناخوشايندي از توزيع نامطلوب اين اقلام و به ميان آمدن پاي واسطه‌ها و دلالان در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي ثبت شد. به عنوان شخصي كه در فرآيند توزيع، صاحب ‌تجربه و تخصص هستيد، فكر مي‌كنيد مشكلات اين‌چنيني را چطور مي‌توان ساماندهي كرد؟

قبل از هر چيز توصيه مي‌كنم كه قبل از اجراي يك چنين طرح‌هايي از افراد و سازمان‌هاي تخصصي مشاوره لازم اخذ شود تا مسايلي كه شما درباره آن صحبت كرديد به وجود نيايد يا حداقل كمتر شود. مشكل اساسي اقتصاد ما تمركز تصميم‌گيري‌ها در مركز است؛ يعني براساس يك قانون نانوشته در اقتصاد و... هر فعل و انفعالي از پايتخت استارت مي‌خورد؛ اگر به‌پخش توانسته ايده يك محصول، يك قيمت و يك كيفيت را تحقق بخشد به اين دليل است كه هر شعبه «به‌پخش» در استان‌ها و مناطق مختلف داراي اختيارات اجرايي و توان لجستيكي لازم است. مشابه شعبه تهران در فارس، لرستان، همدان و... نيز وجود دارد. ساختار به‌پخش اينگونه نيست كه تعدادي مدير در تهران بنشينند و براي سراسر كشور برنامه‌ريزي كنند. مديران استاني منتظر تصميم‌سازي‌هاي تهران نمي‌مانند و خودشان موارد نياز را برنامه‌ريزي و تدارك مي‌بينند. هر پروژه‌اي كه تعريف مي‌شود، ويژگي‌هاي اقليمي و جغرافيايي آن نيز به طور دقيق بررسي و درنهايت اجراي آن به استان مورد نظر سپرده مي‌شود. اين فرآيند متاسفانه در سطح كلان اقتصادي هنوز تعريف ‌نشده بنابراين گاهي مشكلاتي كه شما به آن اشاره كرديد و مردم هم با آن دست به گريبانند، مشاهده مي‌شود. اميدوارم در آينده با استفاده از شركت‌هاي تخصصي در بخش توزيع كمتر شاهد چنين اتفاقاتي باشيم.

درباره چشم‌اندازهاي آينده به‌پخش نيز صحبت بفرماييد؛ چه برنامه‌هايي براي سال 98 تدارك ديده‌ايد؟

طبيعي است كه برنامه‌هاي آتي به‌پخش متناسب با شرايط كلان اقتصادي كشور تنظيم و اجرايي مي‌شوند. مهم‌ترين برنامه‌اي كه در سال آينده دنبال مي‌شود، ادامه ساختارسازي مطلوب‌تر و گسترده‌تر براي توزيع مويرگي است. معتقديم كه ساماندهي دامنه‌دار توزيع مويرگي كالا هم به نفع شركت است و هم به نفع مردم. زماني كه دست دلالان در فرآيند توزيع كوتاه شود، اتفاق‌هاي خوبي براي اقتصاد و معيشت مردم رخ مي‌دهد. بهبود وضعيت معيشتي مردم درنهايت باعث مي‌شود تا توليدكننده و پخش هم شرايط بهتري را تجربه ‌كنند. در سال آينده برنامه داريم تا چتر «به‌پخش» را در مناطق باقي‌مانده هم گسترش دهيم تا دسترسي به همه مناطق راحت‌تر شود. فعاليت‌هاي مرتبط با فروش را گسترش دهيم و به بازار‌هاي مصرف نزديك‌تر شده و حضوري فعال در بازار‌هاي مصرف داشته باشيم و به اشتغال و ايجاد كسب وكار كمك كنيم.

موضوع ثبات مديريت يكي از پيش‌نيازهاي اصلي فعاليت‌هاي اقتصادي است؛ تا چه اندازه اين موضوع را در پيشبرد اهداف كلان مجموعه به‌پخش موثر مي‌دانيد؟

بحث عدم ثبات مديريت يكي از مواردي است كه متاسفانه تا به امروز آسيب‌هاي زيادي به بخش‌هاي مختلف اقتصادي زده است؛ به‌ نوعي مي‌توان گفت كه شاه‌كليد پيشرفت در حوزه‌هاي اقتصادي به ثبات مديريت بازمي‌گردد. نكته‌اي كه كشورهاي توسعه‌يافته به ‌درستي آن را به كار مي‌گيرند اما ما از اهميت آن غافليم. مديريت‌هاي آني و زودگذر درنهايت منجر به اخذ تصميمات عجولانه و غيركارشناسي مي‌شود. مديري كه نمي‌داند براي چه زماني بايد برنامه‌ريزي كند، قطعا كارنامه درخشاني از خود به يادگار نخواهد گذاشت. چشم‌اندازهاي برنامه‌ريزي در اصول مديريت كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت است تا مديران بر اساس آن بتوانند يك سيكل مديريتي را طي كنند و درنهايت نتيجه عملكرد آنها قابل داوري و ارزيابي باشد.

هر ساختار اقتصادي مطالبات و خواسته‌هايي از مسوولان(به معناي كلان آن) دارد؟ شما به عنوان عضو هيات‌مديره و معاون هماهنگي شركت چه مطالبه‌اي از مسوولان داريد؟ پاسخگويي به اين سوال از آن ‌جهت اهميت دارد كه مسوولان كلان مملكت را با مطالبات بخش‌هاي مختلف آشنا مي‌كند.

يكي از فاكتورهاي اساسي براي هر شركتي پشتيباني، حمايت و كمكي است كه دريافت مي‌كنند. شكي نيست كه مجموعه‌هاي صنعتي و فعالان اقتصادي بدون حمايت‌هاي زيربنايي و تامين زيرساخت‌هاي لازم قادر نيستند به اهداف از پيش تعيين‌شده خود دست پيدا كنند. اين حمايت‌ها در برنامه‌ريزي‌ها در تخصيص‌هاي بودجه و... نمود عيني پيدا مي‌كند ضمن اينكه شركت‌هايي مثل ما همواره نيازمند توجه بيش‌ازپيش مسوولان در زمينه‌هايي چون ماليات و... هستند. متاسفانه بايد به اين واقعيت اشاره‌كنم كه يكي از سدهاي محكم بر سر راه اهداف شركت‌هايي چون به‌پخش، موضوع ماليات‌هاي كمرشكن است. شركت‌هاي زيرمجموعه به‌پخش براي حضور در بازارهاي داخلي و خارجي همواره بايد خود را به‌روز نگه دارند؛ اين به‌روزآوري نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي كلان در بخش‌هاي مختلف است، بنابراين اخذ ماليات‌هاي غيرمتعارف ما را در زمينه تحقق اهداف‌مان با مشكلاتي روبه‌رو مي‌كند كه اميدوارم با مساعدت‌هاي مسوولان اين مشكل نيز در مسير منطقي‌تر شدن قرار بگيرد.

 


معتقديم كه ساماندهي دامنه‌دار توزيع مويرگي كالا هم به نفع شركت است و هم به نفع مردم. زماني كه دست دلالان در فرآيند توزيع كوتاه شود، اتفاق‌هاي خوبي براي اقتصاد و معيشت مردم رخ مي‌دهد. بهبود وضعيت معيشتي مردم درنهايت باعث مي‌شود تا توليدكننده و پخش هم شرايط بهتري را تجربه كنند.

يكي از فاكتورهاي اساسي براي هر شركتي پشتيباني، حمايت و كمكي است كه مسوولان كشور دريافت مي‌كنند. شكي نيست كه مجموعه‌هاي صنعتي و فعالان اقتصادي بدون حمايت‌هاي زيربنايي و تامين زيرساخت‌هاي لازم قادر نيستند به اهداف از پيش تعيين‌شده خود دست
پيدا كنند.

با توجه به گسترش تحريم‌هاي اقتصادي عليه كشورمان فعاليت‌هاي بخش بين‌الملل شركت با محدوديت‌هايي مواجه شده اما مجموعه مديران و كاركنان اين شركت همواره تلاش مي‌كنند تا در زنجيره توزيع اقلام مورد نياز مردم خلل و چالشي ايجاد نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون