• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

اكران خصوصي «كاشي هفت رنگ» و تمجيد دوباره گاوراس از سينماي ايران

حقايقي از زندگي چاپلين روي پرده نقره‌اي

تمجيد گوستاگاوراس از سينماي ايران

كارگردان سرشناس يوناني كه همزمان با نمايش جديدترين فيلمش در جشنواره سن‌سباستين در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرده بود در پاسخ به سوال يك خبرنگار از سينماي ايران تمجيد كرد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ورايتي، گوستا گاوراس باوجود اينكه از سال ۱۹۵۵ ساكن پاريس بوده است و جايي خاص در صنعت سينماي فرانسه دارد اما هرگز ريشه‌هايش را فراموش نكرده است. در سايت جشنواره سن‌سباستين نيز آمده است، او در پاسخ به سوال يك خبرنگار درباره امكان ساخت فيلمي در ايران گفت: فكر نمي‌كنم چنين چيزي فكر خوبي باشد. وقتي شما سينمايي به اين خوبي داريد، چرا بايد بخواهيد يك اروپايي براي شما كلاس بگذارد؟

حقايقي جديد از زندگي «چارلي چاپلين» در يك مستند

«كارمن چاپلين» دختر بزرگ «چارلي چاپلين» از ساخت مستندي درباره پدرش به عنوان يكي از مطرح‌ترين شخصيت‌هاي سينمايي جهان خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از ورايتي، نام اين مستند بلند «چارلي چاپلين: مرد دنيا» است كه حقايقي جديد از اين سينماگر بزرگ از جمله اصل و نسب كولي او پرده برمي‌دارد. اين اولين‌باري است كه يكي از اعضاي خانواده «چاپلين» به صورت مستقيم در ساخت فيلمي درباره او مشاركت دارد و «كارمن چاپلين» علاوه بر كارگرداني، نويسندگي مشترك فيلمنامه اين مستند را همراه با «آمايا راميرز» برعهده دارد. تهيه‌كنندگان اين مستند در بيانيه‌اي اعلام كردند مستند «چارلي چاپلين: مرد دنيا» نگاهي جديد به مجموعه آثار «چارلي چاپلين» از ديدگاه اصالت كولي او دارد و آميزه‌اي از انيميشن، فيلم‌ها، مصاحبه و همچنين تصاوير مستندي از زندگي كولي‌هاست. كمپاني فرانسوي «MK۲» كه حق تمامي آثار «چارلي چاپلين» را در اختيار دارد نيز در ساخت اين مستند مشاركت خواهد داشت.

ميزباني «كاشي هفت رنگ» از هنرمندان

٢٠ نفر از سينماگران و هنرمندان پيشكسوت ازجمله ليلي گلستان، رخشان بني‌اعتماد، آيدين آغداشلو و پوران درخشنده به تماشاي «كاشي هفت رنگ» نشستند. اين جمع پس از اكران خصوصي اولين فيلم كولاژ شده سينماي ايران در خانه هنرمندان، بنياد لاجوردي ميزبان ٢٠ نفر از هنرمندان و سينماگراني شد كه موفق به حضور در اكران خصوصي اين فيلم نشده بودند. آيدين آغداشلو نقاش، نويسنده و منتقد فيلم پس از ديدن كاشي هفت رنگ، گفت: از زندگي به كاشي رفتن و از كاشي به زندگي آمدن در فيلم بسيار مجذوب‌كننده بود. كاشي‌هاي ديوار فقط يك پس‌زمينه براي شخصيت‌هاي فيلم نبودند، بلكه زندگي‌شان با آدم‌ها ادامه پيدا مي‌كرد. خسرو دهقان، منتقد سينما هم گفت: به لحاظ محتوا نيز آوردن باخ از يك روزگار ديگر به مسجد شيخ‌ لطف‌الله و مسحور شدنش در مقابل آن از طرفي، استقلال پيدا كردن كاشي‌ها و حركت كردن‌شان با موسيقي باخ از طرف ديگر چشم‌انداز نويي است. فيلم‌هاي مستند بسياري از اين مسجد ساخته شده، اما اين فيلم طور ديگري اين مسجد را نشان مي‌دهد. ‏‎مينا سليمي، نويسنده، كارگردان، تهيه‌كننده و تدوين فيلم «كاشي هفت رنگ» را برعهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون