• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

پيدا و پنهان

واردات كالاهاي تجملي در زمان جنگ چگونه به صفر رسيد؟

فرشاد مومني، استاد دانشگاه و اقتصاددان گفت: «در دوران جنگ تجارت واردات تا حد ممكن كنترل شد و سهم وارداتي كه ربطي به توليد نداشت تقريبا به صفر رسيد. اين كار به حدي با عظمت و بزرگ بود كه حتي منتقدان دولت هم از آن به عنوان شاهكاري بي‌بديل در تاريخ اقتصادي معاصر ما نام مي‌برند؛ چراكه واردات كالاهاي تجملي و مصرفي تقريبا به صفر رسيده بود.» مومني در گفت‌وگو با خبرآنلاين متذكر شد:«اين در حالي است كه در سال‌هاي ۶۹ تا ۷۲ اندازه واردات كالاهاي لوكس و تجملي ۵۳ برابر شد. اين واردات محصول آزادسازي اقتصادي بود كه در اصل در اختيار آزادسازي واردات قرار گرفت و از منظر اقتصاد سياسي مي‌توان گفت تا امروز واردات كالاهاي لوكس و تجملي مشمول هيچ محدوديتي حتي تحريم نشده است و تحريم‌كنندگان خود اعتراف مي‌كنند كه ما عمدا واردات كالاهاي تجملي را تسهيل كرديم كه ضربات مهلكي به توليد كشور وارد كنند.»

 

آمار وحشتناك از رسيد كارتخوان‌هاي بانكي

آمارهاي اعلامي شاپرك نشان مي‌دهد: در تير ماه امسال بيش از ۲‌ميليارد و ۳۴۱‌ميليون و ۴۶۵‌هزار تراكنش بانكي با دستگاه‌هاي كارتخوان به ارزش ۲۶۴.۶‌هزار ‌ميليارد صورت گرفته است. يك حساب كتاب ساده به ‌خوبي نشان مي‌دهد كه متوسط ارزش هر تراكنش بانكي چيزي حدود ۱۱۳‌هزار تومان است. از آنجايي كه حجم كاغذ مصرفي دستگاه‌هاي كارتخوان رابطه مستقيم با تعداد تراكنش‌هاي آنها دارد، مي‌توان با استناد به تراكنش‌ها ميزان مصرف رسيد كاغذي را تا حدودي تخمين زد. خوب است كه بدانيد حداقل كاغذ براي طول رسيد تراكنش‌هاي بانكي حدود ۳ سانتي‌متر بوده و ميانگين طول رول‌هاي كاغذ دستگاه كارتخوان ۱۸متر است. با اين حساب كه در تير ماه حدود ۲‌ميليارد و ۳۰۰‌ميليون تراكنش انجام شده و خريدار براي هر تراكنش يك رسيد گرفته در واقع چيزي حدود ۶۹ ميليون متر كاغذ مصرف شده است. اگر بخواهيم تخمين ديگري براي اين ميزان مصرف كاغذ بزنيم در واقع چيزي حدود ۳ميليون و ۸۰۰ هزار رول كاغذ در يك‌ ماه مصرف مي‌شود تا رسيد تراكنش‌هاي دستگاه پوز چاپ شود. اين رقم در طول يك سال به چيزي حدود ۴۵ميليون رول كاغذ حرارتي مي‌رسد.‌ اگر وزن هر رول كاغذ را حدود ۷۰گرم در نظر بگيريم در طول يك سال چيزي حدود ۳ ميليون كيلوگرم كاغذ براي تراكنش‌هاي دستگاه پوز مصرف مي‌شود. حال اگر وزن يك كتاب ۱۰۰ صفحه‌اي را حدود ۱۲۵گرم در نظر بگيريم، مي‌توان گفت كه كاغذ اين رسيدهاي بي‌ارزش معادل ۲۴ ميليون كتاب است.

 

پرداخت حقوق كارگران هپكو به عهده خريدار جديد گذاشته شد

جعفر سبحاني، مشاور سازمان خصوصي‌سازي با بيان اينكه از ميان 3 متقاضي واگذاري هپكو خريدار جديد هفته جاري اعلام مي‌شود، گفت: هر فردي كه خريدار هپكو باشد، كليه تعهدات هپكو از جمله پرداخت حقوق و معوقات كارگران را برعهده خواهد داشت. او افزود: در حال بررسي هستيم كه كدام يك از متقاضيان شرايط بهتري نسبت به سايرين دارد و تا چند روز ديگر متقاضي‌اي‌ كه توانايي مالي بهتري دارد و براي انجام تعهدات مورد نظر مورد اعتمادتر است به عنوان مديريت جديد هپكو معرفي مي‌شود.

 

واگذاري بخش‌هايي از سواحل مكران به يك ايراني ساكن اسپانيا

ذبيح‌الله خداييان، رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اشاره به زمين‌خواري در سواحل مكران با مجوزهاي قانوني از واگذاري ميزان زيادي تسهيلات ارزي و ريالي و واگذاري زمين به يك جوان ايراني ساكن اسپانيا در اين منطقه خبر داد و خواستار رسيدگي به اين موضوع شد. او توضيح زيادي در اين باره ارايه نكرده اما اين سخنان را در حضور رييس قوه قضاييه بيان كرده است. سواحل مكران در چابهار يكي از جاذبه‌هاي توريستي مهم جنوب كشور محسوب مي‌شود و از سال‌ها پيش، دولت به دنبال جذب سرمايه‌گذار براي آن است.

 

اقدام عجيب بانك مركزي براي تامين ارز واردات

تجارت ‌نيوز گزارش داد: سياستگذار متعهد به تخصيص ۱۴ ميليارد دلار به واردكنندگان كالاهاي اساسي شده اما كاهش صادرات نفتي، درآمدهاي ارزي دولت را به زير ۱۰ ميليارد دلار رسانده است. دولت۴ ميليارد دلار كسري را از چه كانالي تامين مي‌كند؟ به نوشته اين وب‌سايت گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد، بانك مركزي دلار را به نرخ نيما خريده و با قيمت ۴۲۰۰ به واردكنندگان مي‌دهد. يعني هر دلار ترجيحي حدود ۶۵۰۰ تومان هزينه دارد. اين هزينه كه رقم كل آن حدود ۲۶ هزار ميليارد تومان است از كانال پايه پولي تامين شده و منجر به تحريك تورم آتي مي‌شود.

تاييد وجود ضايعات در گندم تضميني

معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران، وجود ضايعات در سيستم خريد تضميني گندم را تاييد كرد و گفت: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه در خريد تضميني گندم در مواردي براي اينكه بتوانند پول بيشتري از خريدار گندم دريافت كنند، گندم را با ناخالصي‌هايي مخلوط كرده‌اند؛ من در بازديدي كه از يكي از كارخانه‌هاي آردسازي داشتم اين موضوع را از نزديك ديدم اما به دليل اينكه سازمان ملي استاندارد مسوول نظارت بر كيفيت گندم نيست، از ميزان دقيق آن اطلاعي ندارم. مرندي مقدم با بيان اينكه سازمان ملي استاندارد درباره اين موضوع كار نكرده و گزارشي ندارد، درباره ميزان اين ناخالصي‌ها در گندم اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: سازمان ملي استاندارد فقط ميزان فلزات سنگين و مايكوتوكسين‌ها در گندم وارداتي راكنترل مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون