• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4471 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲ مهر

رييس ‌جمهور سوال بيستمين دوره پرسش مهر را مطرح كرد

آغاز سال تحصيلي و مساله‌اي به نام شادي

گروه اجتماعي

 

 

حسن روحاني، رييس‌جمهور پيش از اينكه تهران را براي شركت در هفتاد و چهارمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد ترك كند، زنگ آغاز سال تحصيلي جديد را به صدا درآورد و سوال اين دوره از پرسش مهر را براي دانش‌آموزان طرح كرد:«آيا محيط مدرسه يك محيط دلپذير، دلخواه، شاد و پرنشاط براي شماست؟»

«اگر محيط مدرسه محيط پرنشاط براي ماست شما بنويسيد ما بايد چكار كنيم كه اين محيط شاداب‌تر و دلپذيرتر و براي شما محيطي امن‌تر و محيطي باشد كه بيشتر دوست داشته باشيد؟» اين بيستمين دوره‌اي است كه دانش‌آموزان بايد به سوال رييس‌جمهور كشور در قالب نوشته و اثر فكري و هنري پاسخ دهند. حسن روحاني كه در اولين سال رياست‌جمهوري‌اش خطاب به دانش‌آموزان گفت:«عزيزان من و دانش‌آموزان سراسر كشور اگر پدر شما رييس‌جمهور باشد چه اقدامي را به او توصيه مي‌كنيد كه بتواند اعتدال و ميانه‌روي را در همه ابعاد زندگي اجتماعي جامعه ايران بگستراند؟» حالا از جمعيت بيش از 14 ميليوني مشغول تحصيل در مدرسه‌ها خواسته است تا فكري به حال خوش‌تر شدن و دلپذيرتر شدن مدرسه‌ها بكنند.

پرسش مهر نخستين با اين سوال شروع شد: «اهميت قانونمندي و احترام به قانون چيست؟» اين اولين سوالي بود كه سيدمحمد خاتمي با پرسيدن آن سنت سالانه پرسش مهر را گذاشت و حالا بيش از 20 سال از آن پرسش نخستين گذشته است، نسلي كه آن زمان به سوال نخستين پاسخ دادند حالا خودشان والدين دانش‌آموزاني هستند كه مخاطب سوال حسن روحاني قرار گرفتند. نسلي كه امروز براي رساندن خبرهاي خوب و بدش منتظر رسانه‌هاي رسمي نمي‌ماند و با شبكه‌هاي اجتماعي و گوشي‌هاي هوشمند آشناتر از آن است كه حتي براي برقرار شادي و نشاطش هم چشم به دست مدرسه داشته باشد. اين شبكه‌هاي اجتماعي حالا تبديل به رسانه‌هاي كوچك دانش‌آموزان هم شده‌اند، نسلي كه ديگر دنياي خبر و تفريحاتش در شبكه‌هاي صداوسيما خلاصه نمي‌شود. همين گوشي‌ها و شبكه‌ها بودند كه سال گذشته تحصيلي ناگهان موج همخواني و پايكوبي دانش‌آموزان چند مدرسه با آهنگ «جنتلمن» را تبديل كردند به يك بمب خبري و مدت‌ها رسانه‌ها و هيات دولت و نمايندگان مجلس و مديران آموزش و پرورش را گرفتار تحليل و اظهارنظر و صدور بيانيه كردند. روي تيره اين جريان خبري البته اين بود كه محيط معمولا امن مدرسه‌ها را تبديل كردند به خوراك ويديويي براي ميليون‌ها بيننده.

آنچه در مورد شادي و نشاط در صحبت‌هاي روحاني مطرح شد همان موضوعي است كه با روي كار آمدن سيدمحمد بطحايي، وزير پيشين آموزش و پرورش تا اندازه‌اي به اجرا درآمد. سال گذشته بود كه از چند روز پيش از برگزاري فينال ليگ قهرمانان آسيا، دانش‌آموزان از طريق توييتر و اينستاگرام درخواست تعطيلي مدرسه‌ها براي تماشاي مسابقه پرسپوليس و كاشيماي ژاپن را با وزير مطرح كردند. مدرسه‌ها البته تعطيل نشدند اما بطحايي براي نخستين ‌بار با بخشنامه‌اي رسمي به مدارس اعلام كرد كه اگر فضا و امكاناتش را دارند شرايط تماشاي دسته‌جمعي مسابقه فوتبال براي بچه‌ها را فراهم كنند. نتيجه اين بخشنامه انبوه عكس‌هايي بود كه از مدرسه‌هاي مختلف كشور به صفحه خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي سرازير شد و حتي فينال را هم زير سايه خود گرفت. نتيجه البته در آن زمان براي وزير وقت آموزش و پرورش چندان دلپذير نبود. بطحايي بعدتر گفت كه بابت اين بخشنامه مورد مواخذه قرار گرفته است.

حالا دانش‌آموزاني كه بسياري از آنها تجربه ديدن و شنيدن اين خبرها را داشته‌اند بايد به سوال رييس‌جمهوري در بيستمين دوره پرسش مهر جواب بدهند و بگويند چطور قرار است محيط مدرسه شادتر و دلپذيرتر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون