• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

اسحاق جهانگيري:

امريكا كه مذاكره را برهم زد، امروز مدافع گفت‌وگو شده است

جلسه ديدار اعضاي شوراي مديران ارشد ارگان‌هاي دريايي عصر روز چهارشنبه، به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد. به گزارش فارس، اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري در اين جلسه با اشاره به فشارهاي حداكثري امريكا عليه ملت ايران و اذعان اين كشور مبني بر تلاش در جهت فروپاشي اقتصاد ايران گفت: حالا كه امريكايي‌ها از فروپاشي ايران، نظام و اقتصاد كشور نااميد و مأيوس شده‌اند، امروز به دنبال مذاكره و گفت‌وگو هستند و كساني كه خود گفت‌وگو و مذاكره را بر هم زدند امروز مدافع گفت‌وگو شده‌اند.

معاون اول رييس‌جمهور افزود: مقام معظم رهبري در برابر فشار حداكثري به امريكا يك راهبرد مهم را براي مديران كشور و ملت ايران ترسيم كرده‌اند كه اين راهبرد مقاومت فعال در برابر فشارها است كه بايد همه مديران كشور در اين راستا حركت كنند. جهانگيري با اشاره به اينكه امريكايي‌ها در جريان تحريم ملت ايران، بخش نفت كه مهم‌ترين بخش درآمدي كشور است را هدفگذاري كردند و تلاش كردند كه صادرات نفت ايران را به صفر برسانند، ادامه داد: ‌امريكايي‌ها علاوه بر بخش نفت، نظام بانكي و حمل و نقل دريايي كشور را نيز مورد تحريم قرار دادند و تصور مي‌كردند كه كشور بزرگي مانند ايران كه ۸۵ درصد حمل و نقل آن از طريق حمل و نقل دريايي انجام مي‌شود، براي سرپا نگه داشتن اقتصاد و تامين نيازهاي مردم به‌شدت دچار چالش و تنگنا مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه با همت مديران بخش نفت كشور امريكا نتوانست به اهداف خود مبني بر به صفر رساندن فروش نفت دست پيدا كند، گفت: در بخش حمل و نقل دريايي نيز با تلاش‌ها و اقدامات شايسته‌اي كه با همت مديران اين بخش صورت گرفت، دستاوردهايي حاصل شد كه افتخارآفرين است. جهانگيري با اشاره به خروج شركت‌هاي كشتيراني خارجي از ايران همزمان با تحريم امريكايي‌ها، خاطرنشان كرد: اين شركت‌ها زماني كه ايران را ترك مي‌كردند ۸۵ هزار كانتينر را نيز از كشور خارج كردند و اين باعث شد كه صادركنندگان كشور با كمبود كانتينر مواجه شوند كه خوشبختانه با تلاش توليدكنندگان داخلي امروز اين مشكل برطرف شده كه جاي قدرداني دارد. معاون اول رييس‌جمهوري يكي ديگر از محدوديت‌هاي شركت‌هاي كشتيراني و حمل‌ونقل دريايي را محدوديت بيمه‌اي برشمرد و افزود: خوشبختانه با وجود همه اين فشارها و تنگناها، امروز شاهد آن هستيم كه ميزان واردات و صادرات در بخش حمل و نقل دريايي با رشد وزني همراه بوده كه اين مرهون تلاش‌هاي ارگان‌هاي دريايي كشور به عنوان نماد مقاومت در دوره جنگ اقتصادي است. جهانگيري ادامه داد: يكي ديگر از اقدامات شايسته‌اي كه در بخش دريا انجام شد، خريد تجهيزات ناوگان‌هاي حمل و نقل دريايي از جمله كشتي در دوران تحريم بود كه با تصميم‌گيري به موقع و پيش از آنكه تحريم‌كنندگان ايران بخواهند اقدامي انجام دهند، ارز مورد نياز آن تامين شد و اين كشتي‌ها به ناوگان حمل و نقل دريايي كشور پيوستند.

معاون اول رييس‌جمهور برقراري امنيت در آبراه‌هاي كشور را از ديگر دستاوردهاي خوب ارگان‌هاي دريايي دانست و گفت: به خاطر اين همه اقتدار و تلاش به شما خسته نباشيد و خداقوت مي‌گويم و ملت ايران هرگز خدمات شما را فراموش نخواهد كرد چراكه با دلسوزي و همت در برابر اين مشكلات ايستادگي كرديد و تحريم‌ها را دور زديد. جهانگيري با بيان اينكه اقتصاد دريامحور بايد يكي از جهت‌گيري‌هاي اصلي كشور باشد، بر لزوم شكل‌گيري اراده جدي در مديران ارگان‌هاي دريايي براي تحقق اقتصاد دريامحور تاكيد كرد و گفت: همه پنج رويكرد اقتصاد مقاومتي يعني دانش‌بنياني، درونزايي، برونگرايي، عدالت محوري و مردم بنياني كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري است در اقتصاد دريامحور متبلور است.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به وجود 5 هزار و ۸۰۰ كيلومتر خط ساحلي در كشور، اين ظرفيت را يكي از موهبت‌هاي بزرگ الهي برشمرد و گفت: بسياري از كشورها آرزوي برخورداري از يك كيلومتر ساحل را دارند و اين در حالي است كه ايران علاوه بر مسير طولاني ساحلي داراي منابع و ذخاير عظيم نفت و گاز در درياست، تنگه هرمز نيز به عنوان يكي از مهم‌ترين گلوگاه‌هاي عبور و مرور دريايي، تحت تسلط كامل ايران است.

جهانگيري با بيان اينكه متاسفانه با وجود اين همه ظرفيت در بخش ساحل و دريا نتوانسته‌ايم استفاده و بهره‌برداري مطلوبي از اين ظرفيت‌ها داشته باشيم، تصريح كرد: البته در سواحل خليج‌فارس به دليل وجود استان‌هاي توسعه يافته نظير بوشهر و خوزستان، زيرساخت‌ها به شكل مناسبي ايجاد شده اما در سواحل درياي عمان هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته است. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر توسعه سواحل مكران گفت: سواحل مكران بايد و مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين محورهاي توسعه ايران تبديل شود و اگر برنامه‌هايي كه براي توسعه اين سواحل تدوين شده به خوبي اجرا شود، مي‌تواند سهم بزرگي از توسعه ايران را بر عهده بگيرد. جهانگيري از مديران ارگان‌هاي دريايي خواست پرچم اقتصاد دريامحور را برافراشته نگه دارند و گفت: امروز كه در شرايط تحريم به توليدكنندگان داخلي توجه مي‌كنيم بايد اين را در نظر داشته باشيم كه توليدكنندگان داخلي براي تامين نياز صنايع كشور سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي انجام مي‌دهند و نبايد زماني كه شرايط عوض شد اين توليدكنندگان را فراموش كنيم. معاون اول رييس‌جمهور افزود: بايد بپذيريم كه كشوري در حال توسعه هستيم و ممكن است محصولات توليدكنندگان داخلي از نظر كيفيت و قيمت قدري ضعيف‌تر از محصولات مشابه خارجي باشند اما با اين وجود اين توليد‌كنندگان براي ارتقا و رقابت با محصولات مشابه خارجي نيازمند حمايت ما هستند. جهانگيري با تاكيد بر اينكه عملكرد بخش دريايي در شرايط تحريم درخشان بوده است، گفت: اگر موانع اداري بر سر اقدامات مهم و بزرگ اين بخش وجود داشته باشد بايد حتما برطرف شود و بايد توجه داشته باشيم كه مانع‌تراشي بر سر راه كارهاي بزرگ در شرايط تحريم خيانت به كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون