• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4473 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

برخيز و اول بكش (285) فصل بيست و ششم

«مثل مار حيله‌گر و مثل يك بچه ساده» – آزادي شيخ ياسين در قبال ماموران اطلاعاتي اسراييل

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

اما ملك حسين رضايت نداده بود كه كار را به همان صورت رها كند. او به اسراييلي‌ها گفت كه معامله‌اي كه آنها كرده‌اند فقط شامل دو زنداني است و اينكه اسراييلي‌ها بايد بهاي بالاتري را براي باقي تيم – شش عضو تيم سرنيزه كه در سفارت پناه گرفته بودند – بدهند. در همين حال او تمام روابط با اسراييل را به حالت تعليق درآورد.

نتانياهو با افراييم هالوي، يك كهنه‌كار موساد كه به عنوان معاون مدير آژانس خدمت كرده و در آن موقع سفير اسراييل در اتحاديه اروپا بود، مشورت كرد. هالوي، متولد لبنان كه اكثر عمرش را در موساد و در بخش روابط خارجي گذرانده بود، با آنكه يك مرد ستيزه‌گري بود اما يك ديپلمات ماهر و تيزهوش بود كه مي‌دانست با حاكمان و پادشاهان چگونه رفتار كند. او در چكش خوردن قرارداد صلح اسراييل – اردن در سال 1994 نقش كليدي ايفا كرده بود و ملك حسين را به خوبي مي‌شناخت . پادشاه هم براي او احترام قائل بود.

هالوي بعد از ديدار با ملك حسين به نتانياهو و ياتوم كه درصدد بودند شش مامور عملياتي را آزاد كنند، گفت كه آنها مجبور هستند به اردني‌ها يك فديه جدي بدهند. «كاري كنيد كه پادشاه قادر باشد تا به‌طور علني از آزادي تيم ضربت دفاع كند.» پيشنهاد او اين بود كه شيخ احمد ياسين، بنيانگذار حماس كه به خاطر نقشش در حملات تروريستي عليه اسراييل به حبس ابد محكوم شده بود از زندان بيرون بيايد. به گفته هالوي اين پيشنهاد «از نتانياهو گرفته تا آخرين نفر ماموران عملياتي سازمان با مخالفت تمام مواجه شد.» در بحث‌ها مي‌گفتند كه اسراييلي‌ها ربودن و قتل و حملات تروريستي را تحمل كرده بودند، حال بخواهند ياسين را آزاد كنند. حالا آنها انتظار دارند كه فقط به درخواست ملك حسين آن را بدهند؟نتانياهو با آمي آيالون، مدير شين بت مشورت كرد كه او هم متخصص ارشدش در مورد حماس، ميشه كوبي را صدا كرد و نظرش را خواست. كوبي خشمگينانه پاسخ داد و گفت: «به تهديدات حسين اعتنايي نكنيد. آخرسر او چاره‌اي جز اينكه بگذارد، ماموران عملياتي بيايند ندارد. اگر شما ياسين را كه بايد تا روز مرگش در زندان بپوسد را آزاد كنيد، به غزه مي‌رود و حماسي (ديگر) ‌را مي‌سازد كه وحشتناك‌تر از هر چيز ديگري كه تاكنون براي ما شناخته شده بوده، خواهد شد.»

آيالون اين پيام را به نتانياهو فرستاد. اما هالوي يك فرد اقناع‌كننده بود و به تدريج (همچنان كه با هليكوپتر ميان تل‌آويو و امان در رفت و آمد بود) نخست‌وزير را قانع كرد كه هيچ گزينه ديگري ندارد. نتانياهو متوجه شد كه او در يك بحران بزرگ گير افتاده و اول و آخرش بايد اولويت‌هايش را تنظيم كند. او مي‌خواست كه افراد قيصريه به خانه برگردند. يكي از خوش‌ترين ساعت‌هاي نتانياهو به عنوان رهبر دولت اسراييل از آن وقتي كه او متوجه شد كه ماموران عملياتي دستگير شده‌اند، مديريت آرام و اطمينان‌بخش براي مديريت بحران مشعل بود.در پايان توافقنامه امضا شد. ياسين و تعداد زيادي از زندانيان فلسطيني از جمله برخي از افرادي كه در قتل اسراييلي‌ها دست داشتند در مقابل شش مامور موساد كه به اسراييل برگردند، آزاد شدند.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون