• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

خطباي جمعه اين هفته به چه چيزي تاكيد داشتند؟

انتخابات مجلس، مذاكره با امريكا

اين هفته هم مانند هفته‌هاي گذشته تريبون‌هاي نمازجمعه محل بحث از مسائلي مختلف ازسوي خطبا و وعاظ شهرهاي مختلف كشور بود. گزينش‌ها و انتصابات، انتخابات مجلس يازدهم، مذاكره با امريكا، حمله پهپادي يمن به تاسيسات نفتي آرامكوي عربستان و... از موضوعاتي بود كه سرفصل مهم‌ترين مباحث اين هفته را به خود اختصاص داد.

حجت‌الاسلام كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به آيات سوره فاتحه و تاكيد بر لزوم دل نبستن به غير خدا، گفت: «افرادي كه غير خدا را مي‌پرستند، در قالب‌هاي مختلف ظهور و بروز دارند، گاهي علم پرستند، گاهي شهرت پرستند، گاهي قدرت پرستند و گاهي گروه پرستند.» او تاكيد كرد: «برخي از اين جريانات سياسي خدا را نمي‌پسندند و جريان خود را از هر حقي، حق‌تر مي‌پندارند و رقيب را از هر باطلي باطل‌تر مي‌دانند و اين تعصبات آنها را كر و كور مي‌كند و در گزينش‌ها و انتصابات‌شان، خدا و مردم را از ياد مي‌برند و شايستگي‌ها فقط در قالب اينكه هم‌ گروه و مسلك هستند يا نه، تعريف مي‌شود.»

حجت‌الاسلام صديقي در بخش دوم خطبه‌هاي ديروز نماز جمعه گفت: «كسي كه ظلم مي‌كند، دروغ مي‌گويد و در عيب ديگران جست‌وجو كرده و با كشف آن پرونده باز مي‌كند و پيش مردم اعتبار و آبرويش را مي‌برد، مثل اين است كه او را مي‌كشد؛ چراكه آبروي مومن همچون خونش مي‌ماند و خيلي مهم است كه افراد از انجام چنين كارهايي بپرهيزند.»

خطيب جمعه تهران با بيان اينكه اين گروه از افراد خبر ندارند كه خدا در كمين است، ادامه داد: «آدم نمي‌داند چه‌ چيزي را زيرنظر گرفته و كجا گلويش را مي‌گيرند و خفه مي‌كنند؛ به خدا پناه ببريم و در كمينگاه‌هاي خدا قرار ندهيم. خدا قاهر و غالب است. در همه ‌جا خدا را درنظر بگيريم و در جزييات زندگي‌مان و در تصميمات كلان كشوري، اداري، محله‌اي و خانوادگي بدانيم، اگر پاي‌مان را كج گذاشتيم، در كمين‌گاه خدا قرار گرفته‌ايم.» آيت‌الله سيدمحمدمهدي حسيني‌همداني نيز در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه كرج با اشاره به در پيش بودن انتخابات، گفت: «بايد مراقب باشيم تحت تاثير تبليغات راي ندهيم، رصد دقيق داشته باشيم و حرف‌ها و عملكردها را بسنجينم.» او با تاكيد بر اينكه كانديداها بايد مواظب باشند از چشم مردم نيفتند، ادامه داد: «امام راحل فرمودند؛ نصيحتي است از پدري پير به تمامي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي كه سعي كنيد تبليغات انتخاباتي شما در چارچوب تعاليم اخلاق عاليه اسلام انجام شود و از كارهايي كه با شؤون اسلام منافات دارد، جلوگيري گردد. بايد توجه داشت هدف از انتخابات درنهايت حفظ اسلام است. اگر در تبليغات همه مسائل اسلامي رعايت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام مي‌شود؟»

همچنين حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم در خطبه سياسي نماز جمعه اين هفته تبريز با طرح تذكر انتخاباتي به نامزدهاي احتمالي و افراد واجد شرايط براي راي دادن گفت: «نمايندگان مجلس بايد دربرابر تخلفات بي‌تفاوت نباشند. براساس بيانات امام راحل، وكلاي ملت بايد در رسيدگي به تخلفات با كمال جديت رفتار و عمل كنند. در انتخاب نمايندگان مجلس بايد به كساني راي دهيم كه در برابر مردم متواضع باشند.»

آيت‌الله عبدالكريم عابديني هم در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه قزوين كه در مسجدالنبي(ص) برگزار شد، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره مذاكره گفت: «بنا به فرموده رهبر انقلاب، امريكا در حال وارد كردن فشار حداكثري است؛ يعني مي‌خواهد با تحريم و هر كار ديگري، جمهوري اسلامي را پاي ميز مذاكره بكشاند و به هر چه مي‌خواهد، برسد.» او ادامه داد: «الحمدالله آحاد مردم گوش به فرمان رهبري هستند و در مذاكره و اظهارنظرها هم بايد شاهد عزت و اقتدار باشيم، هر چند دشمن اين را نمي‌پسندد و مي‌خواهد مسلمانان و مومنان را ضعيف و ذليل ببيند اما عزت نزد خداي متعال است و هر كسي عزت مي‌خواهد بايد سراغ خداي متعال برود و بداند جاي ديگر عزتي وجود ندارد.»

امام‌جمعه قزوين با اشاره به پهپادهاي يمني گفت: «ما به عنوان جمعيت نمازگزار به مدعيان حقوق بشر مي‌گوييم كه شما به دنبال آن نباشيد كه اين پهپادهاي يمني از كجا به سمت شما آمده است، بلكه بدانيد اين پهپادها هر زمان و هر مكاني ممكن است بالاي سر شما حاضر شود و آن‌طور كه لازم است شما را تنبيه كند.» به گفته او، شايد در دوره‌اي اين پهپادها فقط از ايران اسلامي به آسمان بلند مي‌شد اما امروز در يمن، سوريه، فلسطين، لبنان و در جاي‌جاي كشورهاي جبهه مقاومت شاهد اقتدار مسلمانان هستيم تا هر نقطه از منطقه را براي متجاوزان، رژيم منحوس صهيونيستي و سعودي‌ها ناامن كنند. امريكا بايد بداند به نفع آنهاست تا بساط خود را از منطقه جمع كنند و بروند؛ كشورهاي منطقه امروز
به‌ هيچ‌ عنوان حوصله ماندگاري ظلم استكباري امريكا را ندارند و الحمدلله قدرت بيرون راندن ظالمان را از منطقه به‌خوبي پيدا كرده‌اند. همچنين آيت‌الله سيدابوالحسن مهدوي در خطبه‌هاي عبادي و سياسي نماز جمعه اين هفته اصفهان گفت: «دشمن، ائمه و تابعين آنها را نشناخته است و بعد از ۴۰ سال در فكر تحريم حداكثري ايران است كه از اين طريق دوگانگي بين ملت ايجاد كند و در افكار برخي تاثير بگذارد و آنها را وادار كند كه پاي ميز مذاكره بروند.»

او ادامه داد: «همه ما مي‌دانيم، دولتي كه به‌راحتي از برجام خارج مي‌شود، در مذاكره بعدي حاضر به اجراي عدالت نيست. دولتي كه پيمان قطعي را پاره مي‌كند، به دنبال منافع خود است. چه تضميني است كه مذاكره بعدي پابرجا بماند.»

مهدوي با اشاره به بيانيه سه كشور اروپايي كه ايران را مسوول حمله به آرامكو دانستند، گفت: «همين بيانيه سند زنده بي‌اعتمادي ما به امريكا و اروپاست. اين بيانيه نشان داد مواضع اروپا به امريكايي‌ها نزديك‌تر است. آنها در فكر برجام جديد هستند كه خواسته‌هاي خود و امريكا را به ما تحميل كنند. همچنين بيانيه نشان داد، اروپايي‌ها تاسيسات نفتي عربستان را باارزش‌تر از جان مردم يمن مي‌دانند. عربستاني‌ها انتظار داشتند كه امريكا سريعا به ايران حمله كند اما آنها نيز عاجز بودند و فقط اندكي تحريم‌ها را افزايش دادند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون