• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4477 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۹ مهر

تيم انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا چه تاكتيكي عليه بايدن دارد؟

بازي كمپين ترامپ بر لبه تيغ

ميثم سليماني

 

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده تصور مي‌كرد كه مي‌تواند پس از بي‌سرانجام ماندن پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا شرايط بهتري را براي آغاز رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2020 خواهد داشت و به راحتي به سمت دوره دوم رياست‌جمهوري خود قدم بر‌ مي‌دارد. اما مطرح شدن اقدامات تخريبي دونالد ترامپ عليه اصلي‌ترين رقيب انتخاباتي خود در حزب دموكرات مي‌تواند براي او گران تمام شود. در گزارشي كه ان‌بي‌سي منتشر كرده نشان مي‌دهد جو بايدن معاون سابق رييس‌جمهور امريكا از زماني كه در ماه آوريل اعلام كرد قصد دارد وارد كارزار انتخاباتي رياست‌جمهوري امريكا شود، اعضاي محفل دروني رييس‌جمهور امريكا شروع به تبليغات و ادعاهاي غيرقابل اثبات درخصوص بايدن و پسرش به ويژه در موضوع اوكراين كردند. حتي برخي موارد نشان مي‌دهد كه اين موضوع پيش از شروع رسمي كارزار انتخاباتي بايدن آغاز شده است.

دونالد جونيور، پسر ارشد دونالد ترامپ و برد پاسكه، مدير كمپين انتخاباتي ترامپ در سال 2020 از همان ماه آوريل در توييتر و مقالات متعدد تلاش كردند كه بايدن و پسرش هانتر را با عنوان‌هاي غيراخلاقي متهم كنند؛ اتهاماتي كه هيچ يك از آنها تاييد نشده است. آنها تلاش كردند تا از اين طريق به وسيله هواداران خود در شبكه‌هاي اجتماعي موجي را عليه جو بايدن آغاز كنند. اما همزمان رودي جولياني وكيل شخصي دونالد ترامپ تلاش كرد تا اطلاعاتي را عليه بايدن گردآوري كند تا ترامپ از آن براي نخستين تماس تلفني خود با ولادمير زيلنسكي رييس‌جمهور منتخب اوكراين استفاده كند. گفته مي‌شود اولين تماس ترامپ با زيلسنسكي در روز 21 آوريل رخ داد و بايدن 4 روز بعد رسما اعلام كرد كه قصد دارد در كارزار انتخاباتي سال 2020 حضور پيدا كند.

از همين رو تيم تبليغاتي ترامپ سعي داشت تا با ترفندهاي توييتري يك جريان ثابت را عليه بايدن ايجاد كند. طي چندماه، جولياني، دونالد جونيور و ديگر كاربران معروف طرفدار ترامپ در شبكه‌هاي اجتماعي سعي كردند چندين بار بايدن و فرزندش را در موارد متعدد متهم كنند.

در اواخر ماه جولاي هنگامي كه ترامپ تماس دوم خود را با رهبر اوكراين برقرار كرد صراحتا از او خواست تا اين ادعا را مورد بررسي جدي قرار دهد. حتي در داخل حزب جمهوري‌خواه نيز اطلاعاتي غيرقابل اطمينان در مورد ارتباط بايدن و كشورهاي اروپاي شرقي ردو بدل مي‌شد. اما افشاگري‌ها در مورد تماس ماه جولاي ترامپ با زيلنسكي طي روزهاي اخير، آرمان بسياري از افراد كه مشتاقانه براي انتخاب مجدد ترامپ تلاش مي‌كردند را به‌شدت تحت تاثير قرار داده است. اكنون براي بسياري اين سوال مطرح شده است كه نقش جولياني و ويليام بار به عنوان وكيل شخصي ترامپ و دادستان كل امريكا در اين پرونده چيست و اين دو تا چه حد در اين جريان نقش داشته‌اند. در خصوص جولياني كاملا مشهود است كه با شخص ترامپ در اين زمينه همكاري كرده است و به گزارش NBC ويليام بار نيز چندان بي‌نقش نيست و به نظر مي‌رسد اين افراد سعي كرده‌اند تا با وارد كردن دولت اوكراين در انتخابات 2020 و تحقيق در مورد بايدن به كمك ترامپ در اين انتخابات بشتابند، زيرا مدارك و اطلاعات جدي وجود دارد كه جولياني تلاش كرده با تماس‌هاي تهديدآميز مقامات اوكرايني را تحت فشار قرار دهد تا يك پرونده تحقيقاتي عليه خانواده بايدن باز كنند. طبق اطلاعات منتشر شده شخص رييس‌جمهور و وزارت خارجه امريكا به شكل هماهنگ شده با جولياني در حال همكاري بودند كه اكنون در پرونده استيضاح نيز نام آنها مطرح شده است.

هرچند كه شخص ترامپ و نزديكان او تلاش كردند به نحوي بيان كنند نوع سخناني كه در تماس تلفني زيلنسكي و ترامپ صورت گرفته را به نحوي مبارزه با فساد در اوكراين جلوه دهند، اما واقعيت آن است كه هرگونه درخواست رياست‌جمهوري براي تحقيق درباره معاون سابق رييس‌جمهور امريكا و خانواده او مي‌تواند يك تلاش سياسي در راستاي دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 باشد. با اين وجود تيم مورتاگ، مديرارتباطات كمپين ترامپ مي‌گويد كه اين كاملا منطقي است كه دستياران سياسي رييس‌جمهور در كمپين بر پيش زمينه حريف بالقوه خود در سال 2020 متمركز شوند. مورتاگ مي‌گويد: هانتر بايدن در اوكراين و چين ارتباطات تجاري قوي در دوره حضور پدرش در پست معاون اولي رياست‌جمهوري داشته است و همه اين را مي‌دانند. ما ماه‌ها در مورد اين موضوع صحبت كرده‌ايم. اين امر نبايد به عنوان يك سوءاستفاده در انتخابات مطرح شود و مورد توجه راي‌دهندگان قرار نگيرد.

اما نكته اصلي در خصوص صحبت‌هاي مورتاگ در اينجاست كه رييس‌جمهور امريكا از موقعيت خود براي تحت فشار قرار دادن يك دولت ديگر عليه رقيب انتخاباتي خود سوءاستفاده كرده است. بنابراين جريان آن چيزي نيست كه مورتاگ بيان مي‌كند. البته اين نخستين‌بار نيست كه افراد نزديك ترامپ به صراحت در كمك سياسي بازيگران خارجي به كمپين تبليغاتي ترامپ وارد عمل مي‌شوند. در سال 2016 دونالد جونيور جلسه‌اي را در برج ترامپ با يك وكيل روسي برگزار كرد كه در آن عنوان شده بود اين وكيل روس اطلاعاتي در مورد هيلاري كلينتون در اختيار دارد كه مي‌تواند در اختيار آنها قرار دهد.

حتي جولياني به نحوي اعتراف كرده كه پيش از افشاي اطلاعات مربوط به هك شدن سرورهاي كميته مركزي حزب دموكرات و كمپين هيلاري كلينتون تا حد زيادي از اين اتفاق خبر داشته است. دو مقام پيشين كاخ سفيد عنوان كرده‌اند كه جولياني به عنوان يكي از مدافعان سرسرخت رييس‌جمهور را مي‌توان مخزن‌الاسرار رييس‌جمهور دانست كه كاملا در جريان ادعاهاي مربوط به بايدن و اوكراين نيز قرار دارد. اين مقامات مي‌گويند كه جولياني به همه دسترسي دارد. حتي با مقام‌هاي انتخاباتي و همچنين حاميان خارج از حزب نيز در ارتباط است و به نظر مي‌رسد مديريت اين فرآيند در اختيار كامل او قرار دارد.

در تابستان امسال، حساب كاربري مبارزات انتخاباتي ترامپ و حتي حساب رسمي كميته ملي جمهوري‌خواهان توييت‌هايي را در مورد بايدن و اوكراين منتشر كردند و مشخص كرد كه تاكتيك گسترده‌اي در خارج از كاخ سفيد عليه بايدن برنامه‌ريزي شده است.

ترامپ مدعي است كه گفت‌وگو‌هاي او با زيلنسكي در راستاي از بين بردن فساد صورت گرفته است، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه داستان اين مكالمه بسيار خطرناك‌تر از آن چيزي است كه بتوان آن را منتشر كرد چرا كه به نظر مي‌رسد هدف نهايي آن صدمه زدن به حريف انتخاباتي خود بوده است.

نكته اينجاست كه دونالد ترامپ و تيم انتخاباتي او بازي خطرناكي را آغاز كرده‌اند كه مي‌تواند براي آنها گران تمام شود ولي به هر حال اين موضوع براي بايدن نيز نمي‌تواند بي‌اثر و بدون عواقب جانبي باشد. شايد نظرسنجي‌هاي آينده در امريكا نشان دهد كه اين موضوع چه تاثيري بر فضاي انتخاباتي امريكا داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون