• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

افزايش حمايت از استيضاح رييس‌ جمهور امريكا

واقعيتي كه ترامپ نمي‌بيند

ميثم سليماني

 هنگامي كه عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهور مصر تبديل به ديكتاتور مورد علاقه دونالد ترامپ مي‌شود بعيد نيست شخص ترامپ نيز بي‌علاقه به رفتار‌هاي ديكتاتورگونه باشد. بسياري از ديكتاتورها علاقه دارند، انتخاباتي برگزار كنند كه در آن با بيش از 90 درصد آرا پيروز انتخابات شوند و هيچ رقيبي براي خود نداشته باشند. شاهد برگزاري چنين انتخاباتي گاه و بي‌گاه در عراق صدام، ليبي معمر قذافي و ديكتاتوري‌هاي متعدد جهان بوديم و اكنون نمود اين اتفاق را مي‌توان در مصر عبدالفتاح السيسي نيز مشاهده كرد. دونالد ترامپ نيز علاقه‌مند است چنين اتفاقي برايش رخ دهد و علاقه به چنين موضوعي را نيز روز گذشته در توييتر خود به نمايش گذاشت. او نظرسنجي‌اي را منتشر كرد كه در آن نشان مي‌داد بيش از 97 درصد راي‌دهندگان در كنار او ايستاده‌اند و تمايلي به استيضاح رييس‌جمهور ندارند. او در ميان همه نظرسنجي‌هاي منتشر شده تنها نظرسنجي سايت بريتبارت كه طرفدار رييس‌جمهور امريكا بود را ديد و از مردم و حاضران در اين نظرسنجي تشكر كرد. مشخص نيست منبع و واقعيت اين نظرسنجي در امريكا چيست. شايد دونالد ترامپ روي حمايت جمهوري‌خواهان در سراسر امريكا حساب كرده اما در امريكا تنها جمهوري‌خواهان نيستند و علاوه بر دموكرات‌ها افراد مستقل نيز حضور دارند. اين سبك از ارايه نظرسنجي بيشتر شبيه انتخاباتي است كه ديكتاتورها برگزار مي‌كنند و رقم مورد علاقه آنها در انتخابات بالاي 90 درصد راي است. حالا مهم نيست دو نفر در آن شركت مي‌كنند يا اينكه ميليون‌ها نفر در يك انتخابات شركت كنند. به نحوي دونالد ترامپ علاقه‌مند است افرادي كه در مجلس نمايندگان به دنبال استيضاح او هستند را در مقابل مردم قرار دهد و بگويد، استيضاح او به معني استيضاح مردم است. او با اين شيوه قصد دارد، فضا را براي خود تغيير دهد. اما نظرسنجي‌هاي واقعي كه طي روزهاي اخير در امريكا منتشر شده، نشان نمي‌دهد نگاه دونالد ترامپ چندان به واقعيت نزديك باشد.

در نظرسنجي جديدي كه سي‌ان‌ان به همراه موسسه افكارسنجي SSRS پس از اعلام رسمي فرآيند استيضاح دونالد ترامپ صورت گرفته است به نظر مي‌رسد از يك طرف شكاف در امريكا بر سر استيضاح ترامپ و از طرف ديگر حمايت از استيضاح نيز رو به افزايش است. در اين نظرسنجي حدود 47 درصد از شركت‌كنندگان موافق عزل دونالد ترامپ از رياست‌جمهوري امريكا هستند و اين درحالي است كه رقم آن در ماه مه ‌41 درصد بود و نكته اينجاست كه در اين نظرسنجي ميزان حمايت دموكرات‌ها از آن تغييري نكرده بلكه حمايت از سوي مستقل‌ها و جمهوري‌خواهان رو به افزايش است. حدود سه چهارم دموكرات‌ها با عزل رييس‌جمهور موافق هستند كه تقريبا اين رقم مشابه نظرسنجي ماه مه ‌است. اما ميزان حمايت از اين اقدام در ميان راي‌دهندگان مستقل 11 درصد رشد داشته و به رقم 46درصد رسيده است. در اين ميان جمهوري‌خواهان نيز شاهد رشد 8درصدي هستند كه نشان مي‌دهد 14 درصد راي‌دهندگان جمهوري‌خواه نيز از استيضاح حمايت مي‌كنند.

تغيير ديدگاه نسبت به اين موضوع در بين جوان‌هاي امريكايي قابل توجه است. 60 درصد از افراد زير 35 سال از عزل و استيضاح دونالد ترامپ حمايت مي‌كنند و اين درحالي است كه در ماه مه ‌تنها 43 درصد آنها از اين موضوع حمايت مي‌كردند. حتي در بين جمهوري‌خواهان نيز افراد زير 50 سال تمايل‌شان براي استيضاح افزايش يافته به نحوي كه ميزان حمايت آنها از استيضاح ترامپ از 9 درصد به 22 درصد رسيده است. در اين نظرسنجي همچنين 48 درصد شركت‌كنندگان بر اين عقيده هستند كه دونالد ترامپ از موقعيت خود در پست رياست‌جمهوري در تعامل با رييس‌جمهور اوكراين براي ضربه زدن به حريف بالقوه خود در انتخابات 2020 سوءاستفاده كرده است. در اين بين 39 درصد عقيده دارند كه رييس‌جمهور به طور نادرست از سمت خود استفاده نكرده و 10 درصد مي‌گويند كه آنها به اندازه كافي در خصوص موضوع استيضاح نمي‌دانند. در نظرسنجي ديگري كه رويترز با همكاري ايپسوس نيز منتشر كرده، نشان مي‌دهد كه حدود 45 درصد از مردم امريكا معتقدند كه دونالد ترامپ بايد استيضاح شود و در مقابل 41 درصد مخالف استيضاح دونالد ترامپ هستند و حدود 15 درصد نيز عنوان كردند كه در خصوص استيضاح اطلاعات زيادي ندارند. اين در حالي است كه در نظرسنجي پيشين كه حدود يك هفته پيش انجام شده بود تنها 37 درصد مردم موافق استيضاح بودند و اين روند يك رشد 12 درصدي را نشان مي‌دهد. اين نظرسنجي كه بين روزهاي 26 تا30 سپتامبر انجام شده در مقايسه با نظرسنجي‌هاي تخصصي ديگر تفاوت چنداني را نشان نمي‌دهد و مشخص است كه حمايت از استيضاح دونالد ترامپ روز به روز رو به افزايش است.

در حال حاضر يك واقعيت وجود دارد و آن اين است كه حساسيت مردم امريكا نيز روز به روز نسبت به پرونده درخواست ترامپ از رييس‌جمهور اوكراين مبني بر پرونده‌سازي عليه يك نامزد رياست‌جمهوري ديگر بيشتر و بيشتر مي‌شود، چراكه بحث سوءاستفاده از موقعيت نيز اكنون با جديت مطرح شده است. حالا نيز كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان امريكا دادخواستي را عليه رودي جولياني، وكيل شخصي ترامپ ارايه داده كه بايد تا 15 اكتبر تمام مدارك مربوط به بحث اوكراين را به اين كميته ارايه دهد. از وزارت خارجه نيز علاوه بر مايك پمپئو به عنوان وزيرخارجه از 5 مقام ديگر نيز خواسته شده تا در جلسه استماع شركت كنند. گفته مي‌شود كه شخص مايك پمپئو رسما در مكالمه تلفني ميان ترامپ و زيلنسكي شركت داشته و احتمالا جلسه شخص مايك پمپئو نيز قابل توجه خواهد بود. دايره تحقيقات براي دونالد ترامپ بسيار تنگ‌تر از تحقيقات موضوع دخالت روسيه در انتخابات امريكاست چراكه اين ‌بار شخص دونالد ترامپ مورد هدف قرار گرفته و مقام‌هاي دولتي بيشتري نيز درگير اين پرونده شده‌اند كه به آساني نمي‌توان آن را ناديده گرفت و اين فرآيند بستگي به دموكرات‌ها دارد كه چگونه قصد دارند آن را پيش ببرند.

 


ويليام بار دادستاني غيرحرفه‌اي

هنگامي كه ويليام بار در سمت دادستان كل امريكا قرار گرفت بسياري اميدوار بودند با توجه به سابقه او نقشي بي‌طرف را در سمت دادستان كل ايفا كند اما حالا او تبديل به ابزاري در دست دونالد ترامپ براي حفظ موقعيت رييس‌جمهور شده است. گفته مي‌شود كه ويليام بار قصد داشته به نحوي عليه رابرت مولر، بازپرس پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا مداركي را گردآوري و مجموعه تحقيقات را نيز بي‌اعتبار كند. از همين رو بار سفري به ايتاليا داشته و با رييس دستگاه‌ اطلاعاتي بريتانيا نيز ديدار كرده تا منشأ شروع تحقيقات در خصوص روسيه را پيدا كند. حتي دادستان كل به ترامپ فشار وارد كرده تا با نخست‌وزير استراليا نيز تماس بگيرد تا آنها نيز عليه تحقيقات مولر با آنها همكاري كنند. اقدامي كاملا غيرمعمول كه از سوي دادستان كل صورت نمي‌گيرد. حتي ويليام بار به ماموران و نيروهاي خود اطمينان نداشته چراكه دادستاني امريكا ماموراني براي ارتباط با ساير نهادهاي خارجي دارند ولي تلاش كرده اين موضوع را به شكل شخصي پيش ببرد و اين اتفاق همراه با درخواست از زيلنسكي براي پرونده‌سازي عليه بايدن مطرح شده است. اين اطلاعات را براي اولين ‌بار نيويورك تايمز مطرح كرده و اين موضوع براي دادستان كل امريكا قطعا گران تمام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون