• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

تاكيد گزارشگر سازمان ملل بر نقش وليعهد عربستان در قتل خاشقجي

مدارك موثقي عليه بن‌سلمان داريم

«آگنس كالامارد»، گزارشگر ويژه سازمان ملل كه قتل «جمال خاشقجي»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود را مورد بررسي قرار داده است در گفت‌وگويي با نشريه آلماني «دي‌سايت» اعلام كرد كه اسناد و مدارك معتبري وجود دارد مبني بر اينكه «محمد بن‌سلمان»، وليعهد سعودي مسووليت اين قتل را بر عهده دارد. به گزارش تسنيم، او در پاسخ به اين پرسش كه اين روزها مصادف با سالگرد قتل جمال خاشقجي است و هنوز قاتل او مجازات نشده است، گفت: من احساسات در هم آميخته‌اي درباره اين اوضاع دارم. به نظر مي‌رسد رهبران غربي به آرامي در حال عادي‌سازي روابط خود با عربستان سعودي هستند. به خصوص قتل جمال خاشقجي هيچ تغييري در مناسبات بين دونالد ترامپ با وليعهد شاه سعودي كه به عنوان مهم‌ترين متحد امريكا در جهان عرب محسوب مي‌شود، ايجاد نكرده است. به نظر مي‌رسد همچنين كشورهاي اروپايي از جمله آلمان هم به دنبال عادي‌سازي روابط با عربستان سعودي هستند. اين يك سيگنال وحشتناك است. اين نشان مي‌دهد كه يك كشور قدرتمند مانند عربستان سعودي حتي مي‌تواند خود را از قتل تبرئه كند و اين بي‌گناهي را بخرد. اين مساله من را عصباني مي‌كند. از طرف ديگر اين خوب است كه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر حدود يك‌سال است كه براي شفاف‌سازي قتل خاشقجي و يافتن حقيقت مي‌جنگند.

او در ادامه گفت: مقامات تركيه بايد اطلاعاتي را كه درباره اين قتل دارند، منتشر كنند. آنها بايد در تركيه دستور تحقيق عمومي درباره اين جنايت را صادر كنند. همچنين در امريكا يعني جايي كه خاشقجي قبل از مرگش آنجا زندگي مي‌كرده بايد تحقيقات جداگانه‌اي انجام شود. سازمان سيا و اف‌بي‌آي بايد اطلاعات خود در اين باره را در دسترس عموم قرار دهند. اين مي‌تواند كمك كند تا به نتيجه‌گيري درباره مسووليت برخي بازيگران از گروه رهبري خانواده سلطنتي عربستان كه در اين قتل دخيل بوده‌اند، دست يابيم. اين مساله مي‌تواند كاخ سفيد را مجبور كند كه بالاخره به اين مساله واكنش نشان دهد. در حال حاضر هر گونه تلاش كنگره براي مجازات عاملان اين قتل توسط دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا مسدود مي‌شود.

گزارشگر ويژه سازمان ملل در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تصريح كرد: اطلاعاتي كه من درباره برنامه‌ريزي و سازماندهي قتل خاشقجي دارم عمدتا از ضبط صوت‌هايي است كه توسط سرويس مخفي تركيه در كنسولگري تهيه شده است. آنها حاوي جزييات مهمي است كه به بازسازي شرايط و توالي اقدامات براي ارتكاب اين قتل كمك مي‌كند.

كالامارد در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما مي‌توانيد با اطمينان بگوييد كه اين يك حادثه نبوده و خاشقجي به قتل رسيده است، گفت: بله، من مي‌توانم با اطمينان اين را بگويم. من تمام احتمالات را در نظر گرفتم كه شايد اين يك حادثه باشد و تنها يك آدم‌ربايي برنامه‌ريزي شده است، اما در آخرين دقايق اوضاع تشديد شده و ماموران تصميم به قتل او گرفتند. اين مقام سازمان ملل در ادامه گفت: اين يك قتل كه توسط فرد انجام شده باشد نبود، بلكه يك قتل دولتي بود. مسووليت اين جنايت بر عهده رهبري عربستان سعودي است.

منظور من از مسووليت اين قتل تنها كسي نيست كه دستور نهايي آن را داده است، بلكه متوجه افرادي است كه آن را تصويب و تحمل كردند و با وجود اينكه مي‌توانستند مانع آن شوند اما اين كار را نكردند. گزارشگر ويژه سازمان ملل در ادامه شخص محمد بن سلمان را به اين دليل كه براي ارتكاب اين قتل اقدامات تحريك‌آميز را در پيش گرفته و براي محافظت از خاشقجي اهمال‌كاري كرده است، مسوول اين قتل دانست و تاكيد كرد كه مدارك معتبري براي اين منظور در دست دارد.

او درباره اظهارات اخير محمد بن‌سلمان كه اعتراف كرده قتل خاشقجي تحت مسووليت او انجام شده است، گفت: اما اظهارات او به گناه شخصي يا دخيل بودن در اين قتل اعتراف نمي‌كند. اگر او در اين باره جدي است بايد از موقعيت خود براي تحقيق درباره عاملان اين قتل استفاده كرده و آنها را مجازات كند. او همچنين بايد همه اقدامات لازم براي جلوگيري از چنين جنايتي در آينده را انجام دهد. او بايد از شكنجه مخالفان دست بردارد، روزنامه‌نگاران و فعالان را آزاد كند و مخالفان خود در خارج را نترساند. تا زماني كه او اين كارها را انجام ندهد، سخنانش گفته‌هايي توخالي است.

او در ادامه ترس خاشقجي از محمد بن‌سلمان را موجه دانسته و گفت: از زماني كه او در ژوئن سال 2017 به عنوان وليعهد منصوب شد، رژيم آل‌سعود مستبدتر و سركوبگرانه‌تر عمل مي‌كند. كالامارد روند رسيدگي به قتل خاشقجي در عربستان را معتبر ندانسته و به كارشكني‌هاي آل‌سعود در اين راستا انتقاد شديدي وارد كرده و گفت: عربستان سعودي حتي بررسي‌هاي بين‌المللي در اين باره را رد مي‌كند. آنها مي‌گويند كه اين يك موضوع داخلي است. اما اين قتل در تركيه اتفاق افتاده و يك موضوع داخلي نيست.

او در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تصريح كرد كه قتل خاشقجي نشان داد كه چه كمبودهايي در جامعه بين‌المللي براي بررسي اين‌گونه قتل‌ها و مجازات عاملان آن وجود دارد. قتل خاشقجي نمونه‌اي از قتل‌هاي هدفمند روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان سياسي در سراسر جهان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون