• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

پيدا و پنهان

آزادسازي يارانه‌ها

تشديدكننده تحريم است

حسين راغفر، دبير علمي همايش اقتصاد جهاني معتقد است: سياست آزادسازي يارانه‌ها مي‌تواند تشديدكننده آثار تحريم اقتصادي باشد. به‌ گفته اين كارشناس اقتصادي 20 بنگاه خصولتي نزديك به 76 هزار ميليارد تومان سود خالص در سال 97 داشته‌اند، اما ماليات پرداختي آنها نزديك به صفر بوده است. راغفر تاكيد كرد: بنده به شخصه مخالف آزادسازي يارانه‌هاي انرژي هستم كه دولت براي جبران كاهش منابع ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي در دستور كار قرار داده است، چراكه نتايج اين سياست در 3 دهه گذشته مشخص بوده و هيچ دستاوردي جز افزايش فقر و نابرابري به اقتصاد كشور در نتيجه اين سياست‌ها تحميل نشده است. او در ادامه گفت: ايران يكي از قديمي‌ترين نظام‌هاي مالياتي دنيا را دارد؛ اما چون دولت‌ها سر چاه نفت بوده‌اند و نظام مالياتي كارا در كشورمان شكل نگرفته به همين دليل با فرارهاي مالياتي گسترده مواجه بوده‌ايم.

ريزش شديد مسافران حمل و نقل ريلي

بررسي وضعيت جابه‌جايي مسافر توسط حمل‌ونقل ريلي كشور در ۱۰ سال اخير نشان مي‌دهد تا سال ۱۳۸۹ تعداد مسافران حمل‌ونقل ريلي كشور به ۲۸ ميليون و ۸۱۴ هزار نفر رسيده بود كه اين ميزان در سال‌هاي بعد به‌طور قابل توجهي كاهش پيدا كرد. آمار و ارقام ارايه شده در وب‌سايت وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد در سال‌هاي بعد گرچه تعداد مسافران حمل‌ونقل ريلي كشور افزايش يافته است، با اين حال هنوز هم تعداد مسافران سال ۹۷ حدود ۷۲۱ هزار نفر كمتر از سال ۸۹ است.

 

چند درصد پزشكان كارتخوان نصب كردند؟

محمد مسيحي، معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي با انتقاد از معافيت‌هاي مالياتي بيش از ۴۰ درصد اقتصاد كشور گفت: فقط ۳۵ درصد پزشكان، دستگاه كارتخوان نصب كرده‌اند. به گفته او اثر معافيت‌هاي مالياتي فقط در بخش معافيت نيست، بلكه شكاف سياستگذاري غلط و بي‌رويه ايجاد مي‌كند و به بخش مشمول ماليات هم فشار مي‌آورد. او اضافه كرد: علاوه بر پزشكان، وكلا هم بايد به قانون مالياتي تمكين و همكاري كنند.

مردم ديگر «سكه» نمي‌خرند

به گفته محمد كشتي‌آراي، رييس كميسيون تخصصي طلا و جواهر قيمت سكه طي يك‌سال اخير يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان كاهش يافته است و بازار سكه ديگر جاذبه سرمايه‌گذاري براي مردم ندارد. او با اشاره به اينكه هر سال در ماه صفر بازار طلا و سكه با ركود شديدي همراه است، گفت: در هفته‌هاي اخير حباب سكه و نيم سكه صفر شده است ولي ربع سكه و گرمي هنوز داراي حباب اندكي هستند. روز گذشته در بازار آزاد قيمت سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد با كاهش جزيي نسبت به روز كاري قبل، 4 ميليون تومان و سكه بهار آزادي طرح قديم 3 ميليون و 970 هزار تومان معامله شد.

تعرفه خدمات پستي گران شد

كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تعرفه ارايه خدمات پستي داخلي را تصويب كرده كه بر اساس آن، نرخ خدمات پستي در داخل كشور نسبت به آخرين مصوبه اين كميسيون كه مربوط به سال ۹۵ مي‌شود، افزايش يافته است. براي مثال نرخ ارسال نامه عادي كه در درون استان ۱۳۰۰ تومان بوده به ۱۸۰۰ تومان رسيده و نرخ ارسال نامه برون استاني از ۱۸۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان رسيده است. در همين حال نرخ ارسال امانات پستي تا سقف ۵ كيلوگرم كه ۵۸۰۰ تومان در درون استان بود به ۷ هزار تومان رسيده و نرخ اين سرويس در بيرون استان از ۸ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسيده است.

 

تجمع كارگران هفت‌تپه در فصل برداشت به صلاح نيست

كريم ياوري، مديركل حمايت از مشاغل و بيمه بيكاري وزارت كار با تاكيد بر پيگيري خواسته‌هاي صنفي كارگران كشت و صنعت هفت‌تپه، هرگونه تجمع در فصل برداشت را به صلاح كارگران ندانست و از كارفرما خواست تا در مقابل تلاش و زحمت كارگران اهتمام خود را در پرداخت به موقع حقوق آنها به ‌كار گيرد. او افزود: با توجه به آنكه ادامه فعاليت كارگران در فصلي كه براي كشت نيشكر اهميت بسياري دارد از كارگران دعوت كرديم كه خواسته‌هاي صنفي خود را از طريق نمايندگان خود و از مجاري قانوني پيگيري كنند. در روزهاي اخير تعدادي از كارگران شركت نيشكر هفت‌تپه در اعتراض به عدم تمديد قرارداد برخي همكاران خود تجمع كرده بودند كه با وعده مديركل حمايت از مشاغل و بيمه بيكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و مذاكره با كارفرما جهت بازگشت به كار به تجمع خود پايان دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون