• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

اقتصاد بين‌الملل

وعده كمك صندوق بين‌المللي پول به بانك مركزي ايران

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در تماس تلفني با رييس جديد صندوق بين‌المللي پول، خانم كريستالينا جورجيوا انتصاب او را تبريك گفت و براي رييس جديد صندوق در سمت جديد آرزوي موفقيت كرد.در اين گفت‌وگوي تلفني جورجيوا تاكيد كرد كه صندوق بين‌المللي پول بايد به بهترين نحو به كليه اعضا خدمت‌رساني كند و كمك‌هاي فني خود را در اختيار آنها قرار دهد. همچنين او بيان كرد كه تلاش مي‌كند، كشورهاي عضو به‌ ويژه كشورهاي در حال توسعه سهم عادلانه‌اي در بحث‌ها و تصميم‌گيري‌ها داشته باشند. صندوق از هيچ‌گونه مساعدتي به اعضا از جمله بانك مركزي ايران دريغ نخواهد كرد.

كاهش توليد نفت اوپك به پايين‌ترين رقم طي ۸ سال گذشته

پس از حمله به تاسيسات نفتي عربستان، توليد نفت اوپك در سپتامبر به پايين‌ترين حد طي 8 سال گذشته رسيده و به اين ترتيب تاثير قرارداد كاهش عرضه نفت و تحريم‌هاي امريكا بر ايران و ونزوئلا تشديد مي‌شود. 14 عضو سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت (اوپك) در سپتامبر 28.9 ميليون بشكه در روز توليد كردند كه 750 هزار بشكه در روز نسبت به ماه آگوست كمتر بود و پايين‌ترين توليد ماهانه را از 2011 نشان داد. حملات چهاردهم سپتامبر به دو تاسيسات نفتي عربستان سعودي 5.7 ميليون بشكه در روز از توليد اين كشور كم كرد و قيمت نفت را در شانزدهم سپتامبر 20 درصد افزايش داد و به 72 دلار در هر بشكه رساند. قيمت نفت از آن زمان تا 61 دلار در هر بشكه پايين آمده و نزديك به سطح قبل از حمله‌ها رسيده و دليل اين كاهش قيمت هم بازگشت سريع توليد به سطح قبلي و نگراني در مورد كند شدن تقاضاي جهاني است. اوپك، روسيه و ساير توليدكنندگان نفت در ائتلافي با نام اوپك+ در دسامبر سال گذشته توافق كردند 1.2 ميليون بشكه در روز توليد خود را از ژانويه سال جاري ميلادي پايين آورند. سهم اوپك از اين كاهش توليد 800 هزار بشكه در روز بود كه توسط 11 عضو آن به جز ايران، ليبي و ونزوئلا اجرا مي‌شد.

صادرات نفت عربستان به هند از ماه جاري ميلادي عادي مي‌شود

سخنگوي شركت ريلاينس اينداستريز هند اعلام كرد، آرامكوي عربستان همان درجه و مقدار نفتي را كه توافق كرده بود در اكتبر تحويل مي‌دهد. عربستان مجبور شده بود به خاطر حمله پهپادي به تاسيسات نفتي خود درجه نفت صادراتي خود را به نفت سنگين تغيير دهد. حملات پهپادي و موشكي چهاردهم سپتامبر به تاسيسات بزرگ نفتي عربستان كه بيشتر نفت خام سبك را پالايش مي‌كنند حدود 5.7 ميليون بشكه در روز از توليد نفت اين كشور كم كرد كه معادل نيمي از توليد نفت بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت دنياست بنابراين عربستان مجبور شد به جاي نفت سبك نفت خام سنگين به برخي پالايشگاه‌ها بدهد. سخنگوي ريلاينس گفت:«آرامكو اطمينان داده كه محموله‌هاي ماه اكتبر از نظر مقدار و تركيب درجات نفت مطابق با خواسته ماست». او اضافه كرد:«آرامكو پس از اين حملات بلافاصله عرضه درجات جايگزين نفت خام را آغاز كرد. اين درجات سنگين‌تر نفت خام مناسب نيازهاي پالايشگاهي ريلاينس هستند».

توليد نفت امريكا ۲۷۶ هزار بشكه در روز كاهش يافت

گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژي امريكا نشان مي‌دهد، توليد نفت خام امريكا در جولاي 276 هزار بشكه در روز كاهش يافته و به 11.81 ميليون بشكه در روز رسيده است. اين سومين ماه پياپي كاهش نسبت به بالاترين ركورد آن در ماه آوريل بود. امريكا در آوريل 12.12 ميليون بشكه در روز نفت توليد كرد. بيشتر اين كاهش توليد به خاطر پايين آمدن توليد در خليج مكزيك امريكاست. توليد در اين منطقه حدود 332 هزار بشكه در روز كاهش يافته و به 1.58 ميليون بشكه در روز رسيده است. توليد در داكوتاي شمالي 14 هزار بشكه در روز بالا رفته و به ركورد 1.41 ميليون بشكه در روز رسيده در حالي كه توليد در تگزاس 40 هزار بشكه در روز افزايش يافته و براي اولين ‌بار از 1981 به بيش از 5 ميليون بشكه در روز رسيده است. رونق نفت شيل مخصوصا افزايش توليد در تگزاس و داكوتاي شمالي كمك كرد تا امريكا تبديل به بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت در جهان شود و از عربستان و روسيه پيشي بگيرد. سرعت رشد توليد امريكا در سال جاري ميلادي كند شده است چون شركت‌هاي انرژي امريكا 10 ماه متوالي است، تعداد چاه‌هاي نفت خود را كاهش مي‌دهند و هدف آنها كاهش هزينه‌ حفاري‌هاي جديد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون