• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

همه آنچه وزرا در حاشيه جلسه روز گذشته دولت گفتند

برجام، حق اعتراض، هپكو و باقي قضايا

چهارشنبه قرار بود روز موعود باشد اما نه از باب حضور دوباره خبرنگاران در حياط دولت و انتظارشان براي ورود مقامات عاليرتبه دوازدهمين دولت جمهوري اسلامي؛ بلكه از آن باب كه حداقل اهالي رسانه و دنبال‌كنندگان سپهر سياسي ايران طبق وعده رييس‌جمهوري، منتظر «ابتكار» حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري ايران براي شكل‌گيري دوباره گفت‌وگوها بين تهران و واشنگتن در قالب 1+5 بودند. دعوت زودتر از زمان هميشگي خبرنگاران به پاستور اين احتمال را تقويت مي‌كرد ولي درنهايت چنين نشد كه نشد. ابتكار روحاني نه از ميان اظهاراتش عيان شد و نه گفته‌هاي اعضاي كابينه‌اش تا كلاف سردرگم روابط جمهوري اسلامي و ايالات متحده در دوران رياست دونالد ترامپ بر كاخ سفيد همچنان نقل محافل رسانه‌اي باشد. در اين ميان كم نبودند اخبار و موضوعات اقتصادي، اجتماعي و البته سياسي منتها از جنس داخلي‌اش كه وزرا گفتند و خبرنگاران نوشتند و مخابره كردند. اخباري كه هر يك از آخرين وضعيت بررسي پرونده قطع اشتباهي انگشت دست يك نوزاد در بيمارستاني در شهريار گرفته تا حمايت وزارت رفاه، كار و تامين اجتماعي از كارگران هپكو و افزايش 40 درصدي ارزش پول ملي كه به واسطه تحريم‌هاي امريكا همين روزها در سال گذشته سقوط چشم‌گيري را تجربه كرده بود، مي‌توانست تيتر نخست رسانه‌هاي مختلف را به خود اختصاص دهد ولي نمي‌توان انكار كرد اهميت مذاكرات ايران و امريكا و سرنوشت برجامي را كه اين روزها حالي بدتر از هميشه دارد.

 

باز هم هپكو

پس از ماجراي نيشكر هفت‌تپه و تعليق و اخراج كارگران بازداشتي‌اش كه محمد شريعتمداري خبر از پيگيري وضع آنان و نامه‌نگاري‌اش با نهادهاي مسوول و امنيتي داده، موضوع كارگران هپكو نيز از جمله معضلات روز جامعه كارگري ايران است. فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت شركت هپكو اظهار كرد: «همه موضوعات مربوط به تغيير مديرعامل در اين شركت تمام شده و تنها كارهاي ثبتي مربوط به آن باقي‌ مانده و مديرعامل جديد نيز در حال انجام كار خود است.» او همچنين تصريح كرد: «به لطف خدا امروز مي‌توان گفت كه همه مشكلات هپكو حل شده است. در اين زمينه صبح امروز پيامكي از استاندار محترم اراك دريافت كردم؛ از اقداماتي كه سازمان خصوصي‌سازي در زمينه شركت هپكو انجام داده بود، تشكر كرد.»

 

سرنوشت انگشتي كه قطع شد

در اين ميان سعيد نمكي به عنوان وزير بهداشت در پاسخ به پرسشي درباره افزايش قصور پزشكي در بيمارستان‌هاي غيردولتي و نظارت‌هاي وزارت بهداشت به عملكرد اين بيمارستان‌ها اظهار كرد: «وزارت بهداشت اكيپ‌هاي بازرسي مكرري دارد و در صورتي كه هر گونه شكايت از طرف سامانه 190 و همچنين به صورت مكتوب دريافت كنيم، بلافاصله تيم‌هاي بازرسي‌مان را جهت انجام بازرسي‌هاي لازم اعزام مي‌كنيم. همچنين بازرسي‌هاي دوره‌اي و چك‌ليست‌هايي نيز داريم كه به صورت مرتب انجام مي‌شود.» وزير بهداشت همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره موضوع قطع اشتباه انگشت دست يك نوزاد در بيمارستاني در شهرستان شهريار استان تهران اعلام كرد: «درخصوص اتفاقي كه در بيمارستان شهريار رخ داده است نيز پس از دريافت نخستين گزارش، همكاران‌مان را جهت بررسي موضوع به محل اعزام كرديم.»

 

جاده‌اي اختصاصي براي اربعين

موضوع اربعين نيز مطابق سال گذشته به حياط پاستور كشيده شد. محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي درباره آخرين اقدامات صورت گرفته براي تسهيل اين مراسم آئيني - سياسي اظهار كرد: «براي فروش اينترنتي بليت هواپيما ضوابطي در نظر گرفتيم تا اتفاقاتي كه در سال‌هاي گذشته رخ داد، تكرار نشده و مردم گرفتار نشوند. درباره حمل و نقل جاده‌اي هم حتي به اتوبوسراني نيروهاي مسلح فراخوان داده شده تا با كمبود مواجه نشويم و زائران اربعين دچار مشكل نشوند.» او همچنين درباره مشكلات زائران در بازگشت از سفر اربعين از جمله گراني بليت برگشت يا كمبود وسيله نقليه نيز گفت: «قيمت‌ها همان قيمت مصوب است. سال گذشته در مرز مهران وقفه‌اي ايجاد شد به اين دليل كه خودروها و زائران كه از عراق باز مي‌گشتند با اتوبوس‌هاي خالي تلاقي كردند و مسير پايانه مهران مسدود شد. به خاطر اينكه اين مشكل امسال تكرار نشود، جاده‌اي اختصاصي ساختيم تا مسير ورودي پايانه جدا باشد.»

 

اعتراض دولت به ابطال امكان اعتراض

ديوان عدالت اداري در هفته جاري مصوبه دولت براي تعيين محل‌هايي براي تجمات مردمي را لغو كرد. سخنگوي دولت در واكنش به اين موضوع ضمن ابراز بي‌اطلاعي از جزييات تاكيد كرد كه دولت به آزادي تجمعات معتقد است با اين حال روز گذشته عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور در اظهاراتي در واكنش به اين موضوع بيان كرد: «اين مصوبه براي ساماندهي تجمعات بود، چراكه اصل 27 قانون اساسي اين اجازه را داده اما بايد با مجوز از وزارت كشور تجمعات برگزار شود. هر جايي هم كه نمي‌توان تجمع برگزار كرد، وزارت كشور چند جا را در تهران مشخص كرد و در بقيه استان‌ها هم تعيين آن را به عهده شوراي تامين استان‌ها گذاشته شد بنابراين در مورد لغو اين مصوبه اعتراض خواهيم كرد و با توجيه ديوان عدالت، اميدواريم كه با آن موافقت شود تا با نظم و امنيت بهتر تجمعات برگزار شوند.»

حكم برادر روحاني و يك دروغ بزرگ

حسين فريدون، برادر رييس‌جمهوري به 5 سال حبس و رد مال محكوم شد ولي همزمان شايعاتي مبني بر دخالت رييس‌جمهوري براي كاهش حكم او از 7 سال به 5 سال بر سر زبان برخي افراد افتاد. شايعه‌اي كه علي ربيعي، سخنگوي دولت آن را «دروغ بزرگ» خواند و تصريح كرد: «حكم صادر شده براي آقاي فريدون، تصميمي است كه قوه قضاييه اتخاذ كرده و اميدواريم اين تصميم منصفانه باشد؛ حق اعتراض به حكم صادر شده براي هر شهروندي وجود دارد و آقاي فريدون نيز اين حق را دنبال مي‌كند. به دولت دوازدهم نمي‌خورد كه در احكام قوه قضاييه دخالت كند و اصلا بناي دخالت وجود ندارد اما سوال اينجاست كه چگونه محتواي پرونده در سايت‌ها مي‌رود و چاپ مي‌شود و علامت‌هاي غلطي داده مي‌شود؟ به نظر من برخي بايد پاسخگوي اين روند باشند.»

 

‌برجام بي‌اروپا؟

«اروپا ايران را به خروج از برجام تهديد كرد.» اين خبري بود كه چندي پيش در رسانه‌هاي اروپايي منتشر شد و حالا محمدجواد ظريف به عنوان مرد اول ديپلماسي ايران ضمن تكذيب آن اظهار كرد: «آنها چنين چيزي اعلام نكردند آنچه گفته‌اند اين است كه ممكن است مسير حل اختلافات كه در مواد 36 و 37 برجام آمده را پيگيري كنند. البته مشخص است اقدامي كه ايران از 18 ارديبهشت شروع كرده يك اقدام جبراني است كه در ماده 36 برجام به رسميت شناخته شده است بر اساس قواعد حقوقي كسي نمي‌تواند در برابر اقدام جبراني، اقدام جبراني انجام دهد. اقدام جبراني كه براي اروپا در برجام ديده شده بود براي زماني است كه ايران اولين نقض‌كننده برجام باشد. بحث خروج اروپا از برجام مطرح نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون