• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

برخيز و اول بكش (290) فصل بيست و هفتم

يك نقطه پايين – نقاط ضعف سازمان‌هاي اطلاعاتي

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

موساد كه تقريبا از تخريب روابط با اردن تازه بيرون آمده بود، پنج ماه بعد از آن عمليات ديگري را سرهم كرد، اين بار در سوييس. هدف، عبدالله زين، يك چهره ارشد در شبكه پشتيباني و مالي حزب‌الله بود .نقشه موساد اين بود كه رد تلفنش را بزند، او را تحت تعقيب و مراقبت بگيرد و در نهايت او را بكشد. اما آنها آنقدر در زيرزمين آپارتماني كه زين زندگي مي‌كرد سروصدا به پا كردند كه يك پيرزن بيدار شد و به پليس تلفن كرد. يك مامور عملياتي بازداشت شد. سرپرست موساد داني ياتوم بعد از اين همه نقشه‌هاي سرهم‌بندي شده، استعفا كرد.

جانشين ياتوم افراييم هالوي بود، فردي كه با نتانياهو براي اداره موساد امتيازهايي گرفت.

هاولي، به خاطر ترس از ناكامي‌هاي بيشتر درب قيصريه را بست و تقريبا هر عمليات با ريسك بالا را قبول نكرد و گذاشت تا واحد مضمحل شود.

«آوي ديشتر » كه در آن زمان معاون شين بت بود و در سال 2000 سرپرست آژانس شد گفت، «صادقانه بگويم كه نهادهاي دفاعي به مردم اسراييل سپر دفاعي كه مستحقش هستند را نداده بود.»

اين امر تحت هر شرايطي نگران كننده است، اما در اواخر دهه 1990 به خاطر آنكه دشمنان اسراييل تهديدآميزتر شده بودند اين نگراني ويژگي خاصي داشت. از ايران گرفته تا ليبي، از حزب‌الله در لبنان گرفته تا حماس در غزه و امان، جبهه‌اي از متخاصمان ايجاد شده بود كه مبدع‌تر و تعيين كننده‌تر از هر چيزي كه پيش از اين موساد، آمان و شين بت درآن‌ درگير بودند، بود.

شين بت اولين آژانس اطلاعاتي بود كه روي پاهايش دوباره ايستاد. آمي آيالون، رييس آن و رييس هيات تحقيقي كه برپا كرده بود تا اشتباهات را دربياورند به اين جمع‌بندي رسيد كه شين بت ضعيف و در دو حوزه اصلي فعاليتش غيرموثر شده بود.

اولين حوزه كسب اطلاعات بود. براي ده‌ها سال، شين بت بر اطلاعاتي كه از منابع انساني دريافت مي‌كرد متكي بود اما اين منبع تقريبا خشك شده بود. هيچ جانشيني براي صدها ماموران فلسطيني كه ارتباط‌شان را از زماني كه اسراييل بعد از قرارداد اسلو از قلمرو فلسطين خارج شده بود، پيدا نشده بود. شين بت نتوانسته بود روش‌هاي آلترناتيو را توسعه دهد و قادر نبود ماموراني را در حماس، يك نهضت ايدئولوژيك- مذهبي كه اعضاي آن به احتمال خيلي زياد با رشوه اغوا نمي‌شدند، استخدام كند. يكي از هيات‌هاي تحقيق شين بت به‌طور خلاصه نوشت: «سازمان با محيطي كه در آن كار مي‌كند هماهنگ نيست.»

دومين بي كفايتي كاري بود كه شين بت با اطلاعاتي كه به دست مي‌آورد، مي‌كرد. آيالون، آرشيوهاي سازمان را بازديد كرد و ناباورانه به انبوه مخزن‌ها و صدها هزار فايلي كه نوار دور آن پيچيده شده بود خيره شد. او به فرمانده ارشد شين بت گفت: «ما مثل سازمان‌هاي قرون وسطايي رفتار مي‌كنيم. يك آرشيوي مانند اين غيرممكن است كه يك تصوير اطلاعاتي به زمان واقعي درست كند. حتي اگر تمامي اطلاعات را بشود در فايل پيدا كرد، ابدا به ما كمكي نمي‌كند.»

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون