• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4480 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر

وزير نفت از كشورهاي منطقه خواست ايران را دوست خود بدانند

گزارش زنگنه از سفر دو روزه به مسكو

سفر دو روزه بيژن زنگنه، وزير نفت به مسكو براي شركت در همايش «هفته انرژي روسيه» روز گذشته به پايان رسيد. وزير نفت ضمن اشاره به اين موضوع كه ايران، دوست كشورهاي منطقه است، گفت: «اگر هر اختلافي بوده‌، ايران در آن پيشقدم نشده و ايجادكننده آن نيز نبوده است.»

زنگنه در بخش ديگر صحبت‌هاي خود در جمع خبرنگاران به داشتن آمادگي براي حفظ خليج فارس و تنگه هرمز اشاره كرد. او معتقد است هرگونه امنيتي در اين منطقه بايد توسط كشورهاي حوزه خليج فارس صورت بگيرد.وزير نفت در بخش ديگر سخنان خود به تشريح سفر پرداخت و گفت: «در اولين روز سفرم در پنلي درباره نقش جهاني صنعت گاز حضور پيدا كردم. با توجه به اينكه بحث‌هايي در خصوص تحريم ايران و امنيت منطقه مطرح شد، مواضع جمهوري اسلامي را تشريح كردم. در دومين روز حضورم، در نشست كشورهاي صادركننده گاز شركت كردم كه در آن بحث‌هاي روتين صورت گرفت و دبيركل فعلي كه از روسيه است براي دو سال ديگر در سمت خود ابقا شد.» زنگنه در خصوص ديگر موضوعات مطرح شده در نشست وزيران كشورهاي صادركننده نفت نيز گفت: در اين نشست برآوردي از وضعيت حال و آينده بازار جهاني گاز در بخش توسعه خط لوله و تجارت گاز طبيعي مايع شده، ال‌ان‌جي داشتيم اما بيشتر بحث روي ال‌ان‌جي بود چرا كه روس‌ها به عنوان نخستين صادركننده گاز جهان به دنبال آن هستند كه در تجارت گاز طبيعي مايع شده نيز جايگاه خوبي داشته باشند؛ مسكو در هر دو بخش توسعه خط لوله و ال‌ان‌جي با فشارهاي امريكا مواجه است.

با توجه به اينكه حمله به آرامكو تقريبا تا به امروز اخبار انرژي در دنيا را تحت تاثير قرار داده، يكي از سوالات خبرنگاران از زنگنه نيز در اين خصوص بود. او معتقد است حمله پهپادي‌ به تاسيسات آرامكو نوساناتي در بازار انرژي به وجود آورد و خساراتي كه عربستان سعودي متحمل شده بزرگ است اما در طول يك هفته اخير وضعيت در بازار جهاني بهبود يافته و بعد از سه هفته، بهاي نفت برنت در بازار به كمتر از بشكه‌اي ۶۰ دلار رسيده است.

وزير نفت درباره يكجانبه‌گرايي امريكا و ناتواني اروپايي‌ها در برابر آن نيز افزود: «كشورهاي غربي مي‌خواهند اما در عمل نمي‌توانند مقابل امريكا بايستند. آنها بايد بتوانند اقتصاد خود را گسترش دهند، حالا شايد اقتصادهاي كشورهاي نوظهور بتوانند با بزرگ شدن خود تعادل قدرت را در جهان ايجاد كنند. در حال حاضر شرايط مناسب نيست و اين مساله باعث شده است كه امريكا بتواند يكه‌تازي كند.»

 

امريكا مقصر كاهش تقاضا براي نفت

الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه در بيست و يكمين نشست وزيران كشورهاي صادركننده گاز در مسكو ضمن اشاره به كاهش آهنگ رشد تقاضاي نفت در سال جاري نسبت به سال 2018 گفت: « امسال در مقايسه با سال ۲۰۱۸ تحت تاثير عوامل مختلف تقاضاي نفت به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است. به‌طوري كه از 1.5 ميليون بشكه در روز در سال گذشته ميلادي به يك تا 1.1 ميليون بشكه در روز رسيده است.» به نظر او اقتصاد جهاني كه رشد آن در سال ۲۰۱۹ حدود سه درصد بود بر كاهش سطح تقاضاي نفت تاثير گذاشته است. وزير انرژي روسيه در اين خصوص افزود: « رشد اقتصاد جهان به دليل جنگ‌هاي تجاري و اعمال متقابل تعرفه‌ها كه توسط امريكا كليد خورده، كم شده است و همين مساله باعث شده كه ميزان تقاضا براي نفت هر روز كمتر شود.»با وجود كاهش تقاضاي نفت در سال 2019 و پيش‌بيني كاهش بيشتر آن با توجه به دورنماي رشد اقتصادي جهان در سال 2020 به نظر مي‌رسد كشورهاي توليدكننده نفت دليلي براي تغيير سطح توليد خود ندارند. نواك در اين خصوص گفت: «در وضعيت بحراني قرار نداريم كه بخواهيم در اوپك پلاس در خصوص آن تصميمات جديدي بگيريم. شركت‌كنندگان در اوپك پلاس به دقت وضعيت را در بازار جهاني نفت زير نظر دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون