• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

نماينده دادستان در دادگاه «عظام» مطرح كرد

دستور «ايرواني» براي فرار ترخيص‌كار عمده گمرك

ششمين جلسه رسيدگي به پرونده گروه عظام، نوبت متهم حامد خاتمي‌پور بود كه دفاعياتش را ارايه كند، اما باتوجه به صحبت‌هاي نماينده دادستان در پايان جلسه پنجم دادگاه اين پرونده، وكيل ايرواني، متهم رديف اول از قاضي خواست تا با موكلش صحبت كوتاهي داشته باشد. متهم ايرواني گفت: «به دليل صحبتي كه ديروز [سه‌شنبه] در انتهاي جلسه رخ داد و تهمتي كه به سخنگوي دولت صورت گرفته بود، از محضر دادگاه عذرخواهي مي‌كنم؛ من عصباني شدم. در اين لحظه از نماينده دادستان هم عذرخواهي مي‌كنم.»پس از آن متهم خاتمي‌پور در معرفي خود، گفت: «حامد خاتمي‌پور هستم متولد ۱۳۵۹ سابقه كيفري ندارم، ترخيص‌كار گمرك هستم و در شركت مسووليتي نداشتم.» به گزارش ايسنا، متهم خاتمي‌پور ادامه داد: «اينجانب در خانواده‌اي مذهبي بزرگ شدم و رعايت حق‌الناس و بيت‌المال همواره سرلوحه كارم بوده و ماليات را هر ساله پرداخت كردم و اگر وامي گرفتم آن را تسويه كردم. تنها ترخيص‌كار سازه پويش بودم كه اظهارنامه‌ها را به نام خود انجام مي‌دادم و در انجام فرامين آنها تلاش مي‌كردم تا خط توليد متوقف نشود، زيرا عدم ترخيص محموله‌ها موجب توقف توليد مي‌شد و به همين دليل شبانه‌روز مشغول ترخيص بودم.»او ادامه داد: «هيچ تخلفي نداشتم لطفا از گمرك استعلام بگيريد، شايان ذكر است كه برخورد ضابطين سپاه با من بسيار اخلاقي و انساني بود كه اين را بايد ذكر كنم در بازجويي‌ها رعايت مسائل را مي‌كردند.»

خاتمي‌پور با تاكيد بر اينكه ترخيص‌كار فقط تشريفات قانوني كالا را به نمايندگي از صاحب كالا انجام مي‌دهد و ترخيص‌كار نمي‌تواند معجزه كند، ادامه داد: «بعد از اظهارنامه كالا توسط صاحب كالا ارزش‌گذاري انجام مي‌شود حتي اگر صاحب كالا فاكتور ارايه نكند، در سايت سامانه گمرك همه مي‌توانند ارزش كالاها را ببينند و ارزش‌گذاري براساس آن سيستم انجام مي‌شود. هيچ ارزش‌گذاري توسط ترخيص‌كار انجام نمي‌شود و ترخيص‌كار در آن دخل و تصرفي ندارد.»متهم خاتمي‌پور با بيان اينكه اگر گمرك تعرفه‌اي را مي‌پذيرد پشت آن وزارتخانه‌اي است، گفت: «از روز اول دادگاه مي‌گويند بايگاني متعلق به خاتمي‌پور بوده است اما اسنادي كه ضابطين از آن محل بردند، اسناد شركت عظام بود. براي من مي‌فرستادند و من نگهداري مي‌كردم. من نگران اين نبودم كه بازرسي گمرك آن اسناد را بررسي كند.»اين متهم در بخش ديگري از دفاعياتش گفت: «آن روز كه بحث فرار مطرح بود من همچون روزهاي ديگر به شركت رفتم. از گمرك به من زنگ زدند و گفتند كميته‌اي جلسه دارد كه من هم عضو آن كميته بودم اما ديدم حالتي غيرعادي وجود دارد.»او ادامه داد: «روغني‌ها به من زنگ زد و گفت بيرون برو و عده‌اي در حال آمدن به آنجا هستند. من تا آن روز فقط داشتم كار مي‌كردم، او گفت فرار كن و گوشي‌ات را خاموش كن. من به خانه يكي از دوستانم رفتم اما او به من گفت به دفترت برگرد و همانجا كه برگشتم از من سوال كردند.»خاتمي‌پور همچنين درباره امحاي اسناد توضيح داد: «چندين مرحله شنيده بودم و به من زنگ زده بودند كه مدارك را نگهداري نكن يك نامه هم از عظام به دستم رسيد اما بعدها متوجه شدم تغييراتي ايجاد شده است و بعد كه درباره اين تغييرات از آنها پرسيدم، گفتند چيزي نيست تو كارت را انجام بده.» او به پرسش قاضي در رابطه با محتواي اين نامه، پاسخ داد: «نامه‌اي از دادسراي شعبه يك بود كه درباره حساب‌هاي شركت مطالبي در آن نوشته شده بود. در اين مرحله هم آقاي روغني‌ها به من زنگ زد و من حتي به دوستانم گفتم نمي‌دانم اينها چرا مي‌گويند اسنادشان را نگه ندارم.»قاضي صلواتي خطاب به متهم گفت: «گفته‌ايد پرداخت رشوه به كارمندان گمرك از طرف آقايان حسام خاتمي‌پور و محمد خاتمي‌پور در گمرك فرودگاه امام خميني انجام شده. البته اينها احضار شدند و موضوع دريافت رشوه را تاييد كرده‌اند. اسامي تعداد زيادي از كارمندان گمرك هم اعلام شده كه دستگير نشده و به دادسرا نيامده‌اند. به چه تعداد از كارمندان گمرك رشوه مي‌داديد؟» اما متهم در پاسخ اين پرسش قاضي، مدعي شد كه خبر ندارد و درنتيجه قاضي صلواتي در واكنش به اين ادعا گفت: «ليست آنها موجود است، تعداد زيادي از كارمندان گمرك آلوده شده‌اند.»قاضي خطاب به متهم ادامه داد: «شما گفتيد مديران سازه پويش و استام صنعت آقايان رفيعي، روغني‌ها و مرتضوي به بنده دستور مي‌دادند كه به هر طريق محموله‌ها ترخيص شود و من با پرداخت رشوه به كاركنان و جعل اسناد و تعرفه غيرمجاز اقدام به ترخيص كالا كردم.»متهم خاتمي‌پور در پاسخ گفت: «اگر كاري كردم، شركت نامه آن را گرفته است‌. من گفتم حاج آقا، ترخيص‌كار نمي‌تواند معجزه كند.»

در ادامه جلسه شاه‌محمدي، نماينده دادستان با حضور در جايگاه گفت: «شما اظهار كرديد باتوجه به اينكه شركت در ثبت سفارش كلي‌گويي كرده براي مرتفع كردن قانون از وزارت صمت مجوز گرفته‌ايد و اين كار توسط قنبر حسين‌پور انجام شده است. شما به او نشان مي‌داديد تا حسين‌پور رشوه‌ها را به اداره صمت كرج برساند.»

او گفت: «قنبر حسين‌پور رابط شما با وزارت صمت بوده و رشته‌ها را پرداخت مي‌كرد. اگر قرار بود اقدام قانوني انجام شود بايد با اجازه بالاترين شخص وزارت صنعت انجام مي‌شد كه اين كار انجام نگرفته است.»نماينده دادستاني ادامه داد: «به‌طور مثال دست‌نويسي در شركت شما وجود دارد كه ۳ميليون ريال به حسن صفريان جانشين معاونت در فرودگاه امام خميني رشوه پرداخت كرده‌ايد
در واقع پرداخت رشوه به صورت سازماندهي شده بوده است.»شاه‌محمدي همچنين گفت: «شما گفتيد كه محموله به دستور غلامرضا مرتضوي ترخيص شده‌ و سپس براي فرار از ماده قانوني مجوز وزارت صنعت اخذ شده است. شما در اظهارات خود بيان كرده‌ايد قسمتي از آنچه در ذيل ماده‌ها درج شده با هماهنگي شركت‌ها بوده البته من درباره سوءنيت شما حرف نمي‌زنم.»

نماينده دادستان در پايان گفت: «ما قبول داريم كه شما ترخيص‌كار عمده اين شركت نبوديد و ترخيص‌كار عمده شيرزاد بوده كه با دستور ايرواني فعلا متواري است. بين سال‌هاي ۹۰ تا ۹۳ مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون با هماهنگي مديران به كارمندان پرداخت شده است.»

پس از توضيحات نماينده دادستان، قاضي صلواتي با نزديك شدن به اذان ظهر، ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون