• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

وزير صمت مي‌گويد لوازم خانگي ايراني نياز به برندسازي دارند

دو ماه تا ورود تلويزيون ايراني به بازار

وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد: وقتي برندهاي خارجي فعال در بازار، ناگهان تصميم گرفتند بدون عمل به تعهدات‌شان، ايران را ترك كنند، بايد آماده جايگزين شدن به وسيله كالاهاي ايراني باشند و اين فرآيند در حال حاضر در حوزه لوازم خانگي آغاز شده است.

هرچند ايران از سال‌ها پيش محصولات مختلفي در بازار لوازم خانگي را به شكل داخلي آغاز كرده و در اين عرصه، بخشي از بازار را نيز در اختيار گرفته است اما در سال‌هاي گذشته، با ورود برندهاي خارجي نسبتا ارزان قيمت به بازار، سهم تعداد زيادي از اين كارخانه‌هاي توليدي ايراني كاهش يافت.

از سال گذشته با تحريم‌هاي امريكا از يك سو و افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر قيمت كالاهاي خارجي، از سوي ديگر بسياري از برندهاي خارجي از ترس تحريم‌ شدن به وسيله امريكا، ايران را ترك كردند يا با توجه به افزايش مابه‌التفاوت تبديل ريال به ارزهاي خارجي، عملا امكان فروش كالاهاي‌شان در بازار را نداشتند. به دنبال اين تحولات، ايران تصميم گرفت بار ديگر به توليدات داخلي خود در اين عرصه روي خوش نشان دهد و صحبت‌هاي جديد وزير صمت نشان مي‌دهد كه اين نگاه مثبت، نخستين تاثيرات خود را نمايان كرده است.

رضا رحماني در حاشيه جلسه هيات دولت در روز چهارشنبه گفت: در مورد لوازم خانگي داخلي امسال يكي از اولويت‌هاي وزارتخانه همين است و در برخي اقلام روند توليد لوازم خانگي خوب بوده است و بازار دارد در اختيار توليدكنندگان داخلي قرار مي‌گيرد و اين اتفاق بسيار خوبي است.

او با بيان اينكه برخي توليدات لوازم خانگي داخلي است، اما با برند خارجي توزيع مي‌شود، اظهار كرد: من خودم چنين چيزي را ديده‌ام و طرف هم مي‌گويد دليلش اين است كه خريدار اين حالت را بيشتر مي‌پسندد، اما ما هم مي‌توانيم برندسازي كنيم و هم فرهنگ‌سازي و در اين زمينه روز به روز در حال پيشرفت هستيم تا جايي كه برخي كالا‌هاي ما امروز به اروپا صادر مي‌شوند.

وزير صمت با تاكيد بر اينكه به زودي همين تلويزيون‌ها كه برخلاف همه قرارداد‌ها نمايندگي‌شان را در ايران تعطيل كردند با نمونه‌هاي داخلي جايگزين مي‌شوند، اظهار كرد: الان تلويزيون داخلي دارد ساخته مي‌شود و قطعات آن توليد شده، پلتفرمش طراحي شده و تا يكي، دو ماه آينده با نام ايراني وارد بازار مي‌شود. ما در كنار توليدكننده هستيم و اگر به معاونت صنايع ما اعلام كنند و اثبات شود كه توليدكننده هستند حتي اگر كمتر از حد نياز ما توليد كنند باز هم از آنان حمايت‌هاي تعرفه‌اي انجام خواهد شد.محبوب نشدن برند كالاهاي ايراني در بازار داخلي كشور، باعث شده گمانه‌زني‌هايي درباره وجود لوازم خانگي با برندهاي جعلي در بازار افزايش يابد، چندي قبل رييس اتحاديه لوازم خانگي اين موضوع را مطرح كرده و نسبت به گسترش اين اتفاق در بازار هشدار داده بود، موضوعي كه با واكنش وزير صمت مواجه شد.

رحماني در پاسخ به اين پرسش كه رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از جولان لوازم خانگي با برند‌هاي جعلي در بازار سخن گفته و اينكه آيا دولت براي برخورد با اين موضوع راه‌حلي دارد يا نه، گفت: اولا علما گفته‌اند كه البينه علي المدعي. ما بايد اين جمله را در كشورمان فرهنگ كنيم؛ اگر كسي ادعايي مي‌كند خودش مدارك را ارايه كند.

در ثاني ايشان خودش رييس اين اتحاديه است اگر چنين چيزي صحت دارد اول بايد خودشان پيگيري كنند. مثل اين مي‌ماند كه من بگويم در حوزه كاري‌ام مشكلي وجود دارد و كاري برايش انجام ندهم. به اين مي‌گويند فرار رو به جلو. يعني من خودم مي‌گويم اين چه وضعي است تا شما به من نگوييد چرا اوضاع اينچنين است! ايشان يكي از متوليان اين
موضوع هستند.

آغاز عرضه تلويزيون ايراني در بازار خبر مهمي است كه وزير صمت آن را اعلام كرده و احتمالا تا پيش از پايان پاييز امسال، خبرهاي جديدي در اين زمينه منتشر خواهد شد، با اين وجود آنچه بيشترين اهميت را دارد و در صحبت‌هاي رحماني نيز به آن اشاره شده، تلاش جهت برند‌سازي براي كالاهاي ايراني است، كالاهايي كه براي پيدا كردن سهم بيشتري از بازار نياز به آشتي دوباره مردم با محصولات‌شان دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون