• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

پيدا و پنهان

نظر عضو كميسيون عمران درباره حادثه ريلي زاهدان

سيد ابوالفضل موسوي‌بيوكي، نايب‌رييس كميسيون عمران مجلس، ‌درباره دلايل حادثه قطار زاهدان-تهران كه هفته گذشته رخ داد، گفت: بيش از ۱۷۰ پيچ از ريل راه آهن باز شده بوده كه دو علت مي‌تواند داشته باشد. يا به قصد دزدي اين كار انجام شده يا مي‌تواند انگيزه خرابكاري پشت اين ماجرا باشد. نيرو‌هاي امنيتي اظهار داشتند كه ماجرا امنيتي نبوده است، اما از سوي ديگر شواهد نشان مي‌دهد تعداد پيچ‌هاي باز شده و قيمت آنها ارزش دزدي نداشته است. اكنون موضوع از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و بايد تحقيقات و كار كارشناسي ادامه يابد تا دليل اصلي اين حادثه روشن شود.

۳۰ درصد جوانان نه كار مي‌كنند نه درس مي‌خوانند

بر اساس داده‌هاي مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ۳۰ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در ايران «نه مشغول به كار هستند و نه در حال تحصيل.» در واقع ۳۰ درصد جوانان بين ۱۵ تا ۲۴ سال در ايران از درس رها شده يا آن را رها كرده‌اند، اما جذب كار و حرفه‌اي نيز نشده‌اند. اين آمار بر اساس شاخص موسوم به «نيت (neet) » اعلام شده است. اين شاخص نشانگر وضعيت جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌اي است كه مشغول به كار و در حال تحصيل يا كارآموزي نيز نيستند. نرخ اين شاخص نزديك به نرخ بيكاري جوانان در ايران است.

محكوميت شوراي اروپا با شكايت يك شركت ايراني

شعبه عمومي ديوان دادگستري اروپا در حكمي در خصوص پرونده شكايت شركت فولمن از شوراي اروپا به نفع اين شركت راي داد. شوراي اروپا محكوم به پرداخت ۷۱ هزار يورو غرامت به خاطر خسارات غيرمادي وارده به شركت فولمن شده است. شركت فولمن از جمله نخستين شركت‌هايي بود كه به بهانه مشاركت در ساخت تاسيسات هسته‌اي و ذيل سياست امنيتي و خارجي مشترك اروپا در ليست تحريم‌هاي اتحاديه اروپا قرار گرفت.

كاهش 40درصدي توليد خودرو

وضعيت توليد كالاهاي منتخب صنعتي در مردادماه امسال نشان از كاهش قابل توجه توليد خودرو نسبت به ساير كالاها دارد. بر اساس اين آمار در 5 ماهه نخست 98 ميزان توليد انواع خودروهاي سواري منفي 40 درصد، اتوبوس، ميني‌بوس و ون منفي 62.3 درصد، الياف اكريليك منفي 54.5 درصد اعلام شده است. وضعيت توليد كالاهاي منتخب صنعتي در مردادماه امسال نشان از كاهش قابل توجه توليد خودرو نسبت به ساير كالاها دارد. البته از مجموع 32 كالاي منتخب صنعتي فقط 5كالا شاهد رشد توليد بيش از 20 درصدي بوده‌اند.

35 هزار روستا خالي از سكنه‌اند

آخرين بررسي وزارت تعاون نشان مي‌دهد در سال ۱۳۹۷ از مجموع جمعيت ۸۲ ميليوني ايران، ۲۷/۵ ميليون نفر معادل ۲۵/۲ درصد جمعيت كشور ساكن روستاها بوده‌اند. همچنين براساس اين آمار، در سال گذشته ۹۷ هزار و ۹۱۷ روستا در كشور وجود داشته كه از اين ميزان، تعداد ۳۵ هزار و ۶۱۳ روستا (معادل ۳۶ درصد كل روستاهاي كشور) خالي از سكنه بوده است.

رشد 273 درصدي قيمت سيب‌زميني

براساس جديدترين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغييرات قيمتي كالاهاي اساسي در مرداد ماه سال جاري قيمت سيب‌زميني در اين ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 272.6درصدي را داشته است. در اين مدت از مجموع 54 كالاي اساسي و مهم حدود 21 كالا با رشد قيمتي بيش از 50 درصدي روبه‌رو بوده است. همچنين قيمت جو افزايش 106 درصد، خرما مضافتي افزايش 202 درصد، لاستيك پرايد افزايش 108.6 درصد و پياز افزايش 64.2درصدي داشته است.

مستاجران تهراني در معرض حذف از شهر هستند

رييس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران با اشاره به «به جاماندگي» ارزش پول در برابر «ازجادررفتگي» قيمت مسكن و اجاره‌بها طي چند سال اخير گفت: ۴۲ درصد تهراني‌ها مستاجر هستند و با افزايش قيمت رهن و اجاره مسكن و تورم، اين گروه در معرض حذف از شهر هستند. محمد حسين بوجاني افزود: يكي از مهم‌ترين مسائلي كه پايتخت با آن روبه‌روست مهاجرت درون شهري به علت خانه به دوشي ساكنان آن است؛ ‌حال آنكه مستاجران تهراني حق سكونت در شهر را دارند.

در زمان ركود و تحريم چرا خصوصي‌سازي؟

احسان خاندوزي، استاد اقتصاد دانشگاه علامه مي‌گويد: حتي كشورهايي كه خصوصي‌سازي از آنها شروع شده در زماني كه بحران اقتصاد كلان روي مي‌دهد، ترمز واگذاري‌ها را مي‌كشند. در حالي كه هم‌اكنون با ركود اقتصادي و همچنين تحريم‌هاي شديد در كشور مواجه هستيم، اما دولت اصرار دارد شركت‌هاي مهم و حاكميتي را واگذار كند كه در عمل موفق نمي‌شود. اين كارها نشان مي‌دهد، هنوز دولت سياست‌هاي خصوصي‌سازي را خوب نمي‌شناسد چون ركود و تجارت خارجي و بنگاه‌هاي اقتصادي در پايين‌ترين سطح ارزش دفتري قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون