• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

همتي در حاشيه جلسه هيات دولت مطرح كرد

ادغام بانك‌ها تا آخر آذرماه قطعي مي‌شود

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي در حاشيه جلسه هيات دولت در خصوص مسائلي همچون ثبات در بازار ارز و آخرين اقدامات صورت گرفته در راستاي اصلاح نظام بانكي توضيحاتي ارايه كرد.

او در ابتداي سخنان خود ضمن اشاره به اين موضوع كه ‌ در برابر اصلاح نظام بانكي و حل مشكلات آن اغماضي صورت نمي‌گيرد‌، گفت: «سيستم بانكي كشور مشكلاتي از قبيل ناترازي بانك‌ها، دارايي‌ها معوقات اموال و مطالبات از دولت و مردم دارد. اين مسائل به تدريج در حال حل شدن است. ما بر اساس مصوبات كه قبل از شوراي عالي هماهنگي اقتصادي گرفته‌ايم اقداماتي شروع كرديم كه در دست بررسي است.» بخش ديگري از سخنان همتي به ناترازي موسسات و بانك‌ها اختصاص داشت كه در اين خصوص گفت: « براي اصلاح اين امر به تدريج اقداماتي را انجام مي‌دهيم. فكر مي‌كنم اصلاح نظام بانكي زمان طولاني مي‌برد؛ مهم اين است كه حركت ما به سمت اصلاح باشد. اين موضوع را شروع كرديم و اميدواريم با كمك بقيه اعضاي محترم دولت و مجلس بتوانيم مسائل را پيش ببريم.»

بخش ديگري از سخنان رييس كل بانك مركزي به اقدامات نهاد متبوعش براي جلوگيري از ايجاد مشكلات جديد در موسسات مالي اختصاص داشت. او معتقد است اجازه تاسيس موسسات غيرمجاز داده نمي‌شود و برخي از موسسات كه مجاز بودند اما تراز هستند نيز بايد توسط بانك مركزي مديريت شوند. او در خصوص نحوه كنترل اين موسسات گفت: «بعضي از آنها را با ابزارهايي كه در اختيار داريم كنترل مي‌كنيم تا مشكلات افزايش پيدا نكند و كاهش پيدا كند.»ثبات نسبي در بازار ارز موضوع ديگري بود كه همتي به آن اشاره كرد. به گفته او يكي از دلايلي كه مي‌بينيد در بازار از ثبات نسبي فراهم شده، برگشت ارز صادركنندگان به سامانه نيما است . به گونه‌اي كه طبق آمارها ۱۹ ميليارد دلار ارز تخصيص داده شده ‌ در شش ماهه اول امسال براي كالاهاي وارداتي به اين سامانه وارد شده است. رييس كل بانك مركزي به موضوع ماليات بر ارزش افزوده نيز اشاره كرد و گفت: « ماليات بر ارزش افزوده و معرفي افرادي كه ارز خود را به داخل نياوردند به قوه قضاييه از ابزارهاي ما است. همراهي‌هاي خوبي در اين زمينه انجام شده كه اميدواريم ادامه يابد.»

وي در مورد ادغام بانك‌هاي دولتي تصريح كرد: روند بسيار خوب است و فكر مي‌كنم كه برنامه‌ريزي كرديم تا پايان آذرماه آنها اقدام‌شان قطعي شود مراحل آرام دارد انجام مي‌شود و بخش عمده‌اي از سهام آنها توسط بانك سپه تملك شده است. دارايي‌ها ارزش‌گذاري مي‌شوند و طبق همان تصميم كميته عالي راهبردي اين مجموعه پيش مي‌رود و به نظر يكي از كارهاي موفق و ماندگار در نظام بانكي خواهد بود.

رييس كل بانك مركزي در مورد ارسال آمار بانك مركزي به صندوق بين‌المللي پول و عدم در اختيار گذاشتن اين آمار به رسانه‌هاي داخلي، گفت: «نمي‌دانم چطور اين اتفاق افتاد از خودشان بپرسيد ما به كسي آمار نداديم شما حرف ما را قبول نداريد حرف و صندوق بين‌المللي پول را قبول داريد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون