• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

بازيكناني بزرگ كه كمتر در مورد آنها شنيده‌ايد (قسمت آخر)

پاورقي‌هاي فوتبال

آلفي هارمر / ترجمه: ثنا ولي‌نژاد

در بخش اول و دوم با برخي از بازيكنان بزرگي كه اصطلاحا در پاورقي‌هاي فوتبال جا دارند، آشنا شديم. در ادامه با 7 بازيكن ديگر آشنا مي‌شويم.

 

ماريو ده‌كاسترو

ماريو ده‌كاسترو از بهترين گلزنان در تاريخ فوتبال است، زيرا تعداد گل‌هايش به نسبت بازي‌هاي رسمي او بسيار بيشتر است. او در 100 بازي در مجموع 195 گل به ثمر رساند و به نسبت در هر بازي 1.95 گل زد. كاسترو در هر تيمي كه بازي كرده آن تيم به عنوان داشتن مرگبارترين خط حمله در تاريخ ياد شده است. كاسترو، سايد و جيرو سه بازيكن خط حمله اتلتيكو مينيرو بين سال‌هاي 1926 تا 1931 را تشكيل دادند. كاسترو در سن 26 سالگي پس از اينكه رييس باشگاه با مخالفت و اعتراض هواداران رو به رو شد، بازنشسته شد.

 

لاخدار بلومي

لاخدار بلومي ، با نام مستعار «جادوگر مغرب» يكي از بزرگ‌ترين فوتباليست‌هاي آفريقا است. او پاس كور را اختراع كرده است و در موارد متعددي به‌عنوان بزرگ‌ترين فوتباليست الجزاير نامگذاري شده است. تنها به دليل بازي در الجزاير و دوبي، دستاوردهاي بلومي در سطح باشگاه تا حد زيادي ناديده گرفته شده است. بيشتر كساني كه او را مي‌شناسند فقط به خاطر درخشش او در جام جهاني 1982 است. زماني كه يك گل و پاس گل بلومي منجر به پيروزي 2 بر يك تاريخي براي مينوش‌هاي الجزاير بر تيم پرطرفدار آلمان غربي شد. هر دو باشگاه بارسلونا و يوونتوس سعي كردند با بلومي قرارداد امضا كنند اما مصدوميت مانع از انتقال او به يوونتوس شد. بلومي اخيرا به‌عنوان چهارمين فوتباليست برتر آفريقا در تمام دوران انتخاب شده است.

 

آرتور فردنرئيچ

مطمئنا او اولين ستاره واقعي امريكاي‌جنوبي و مطمئنا اولين سياه‌پوست آنهاست. با اين حال، براي كسي كه تنها در زمان خود بسيار موردتوجه قرار گرفته بود، احتمالا هوادار مدرن فوتبال شناخت اندكي از او دارد. نيمي از آرتو برزيلي و نيم ديگرش آلماني است كه در سائوپائولو رشد يافته است. در آن دوران فوتباليست‌هاي سياه‌پوست اندكي فرصت بازي داشتند اما پيشينه چند رگه‌اي آرتور به اين معنا بود كه فرصت بازي در اختيار او قرار مي‌گيرد. هنگامي كه اين برزيلي در سال 1925 به اروپا رفت از او به عنوان «پادشاه فوتبال» ياد شد.

 

ماگيكو گونزالس

او بيشتر با نام ماگو شناخته مي‌شد تا وقتي كه به اسپانيا رفت و او را ماگيكو صدا زدند. گونزالس بزرگ‌ترين فوتباليست تاريخ السالوادور، توجه باشگاه اسپانيايي اتلتيكومادريد و كاديز ويلست كه در كشور خودش يعني السالوادور نيز بازي مي‌كرد را جلب كرد و گونزالس دومين السالوادوري بود كه به اسپانيا رفت. او به تيم كمك كرد تا پيشرفت كند و به‌دليل مهارت و گل‌هاي باور نكردني خود به محبوب هواداران تبديل شد. او بيشتر به خاطر گل باور نكردني خود مقابل بارسلونا شناخته شده است كه در آن بازي او توپ را با تمام وجود از نيمه زمين خودي حمل مي‌كند و همه را دريبل مي‌زند تا قبل از اينكه دروازه‌بان گل به‌خودي بزند.

 

رابين فرايدي

رابين يك مهاجم بااستعداد و فوق‌العاده انگليسي بود كه به دليل سيگار كشيدن، مصرف الكل و موادمخدر، فوتبال خود را در 25 سالگي به پايان رساند. فرايدي بخش اعظم فوتبال خود را در ريدينگ گذراند؛ جايي كه او
به عنوان بزرگ‌ترين بازيكن باشگاه در تمام تاريخ نام‌گذاري شده است. بهترين ويژگي فرايدي توانايي او در حمل توپ و هوش فوتبالي‌اش بود.
او در 121 بازي براي ريدينگ 46 گل به ثمر رسانده است. او بعد از اعتياد به موادمخدر به كارديف فروخته شد. رابين در 25 سالگي بازنشست شد و در 38 سالگي بر اثر حمله قلبي درگذشت.

 

كاسيميرز دينا

او نامي آشنا براي هواداران منچسترسيتي است، زيرا او يك فصل را در آنجا گذراند. دينا يك پلي‌ميكر فوق‌العاده در كلاس جهاني بود كه در خلق موقعيت عالي كار مي‌كرد. او با تيم لژيا ورشو بهترين فوتبال خود را بازي كرد و تيم‌هايي مانند رئال‌مادريد، آث‌ميلان، اينترميلان، موناكو و بايرن‌مونيخ همه سعي در
به دست آوردن او داشتند، اما توسط رژيم كمونيستي لهستان محروم شدند. او در نظرسنجي فوتباليست سال اروپا در سال 1974 بعد يوهان كرويف و فرانتس بكن باوئر بزرگ، سوم شد. او در سن 39 سالگي بر اثر سانحه رانندگي درگذشت.

 

چا بوم كان

«Tscha Bum» نامي بود كه توسط آلماني‌ها به او داده شد. چا يك فوتباليست اهل كره‌جنوبي بود كه قادر به بازي به عنوان مهاجم يا وينگر بود. او در كره‌جنوبي و همچنين در همراهي با تيم ملي كشورش به دنيا شناسانده شد. بوم كان مشتاق بازي در بوندس‌ليگا بود و به آرزوي خود در سال 1978 هنگامي كه به
«SV Darmstadt» ملحق شد، رسيد. او بعدا براي اينتراخت فرانكفورت و بايرلوركوزن بازي كرد و به يك بازيكن محبوب نزد هواداران تبديل شد و با هر دو تيم در جام يوفا قهرمان شد. او همچنين بهترين گلزن برتر كره‌جنوبي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون