• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

احمد خاتمي با تاكيد بر جديد نبودن «نظارت استصوابي»:

بعضي اظهارات بوي دوقطبي كردن مي‌دهد؛ نكنيد اين كار را

به جرات مي‌توان گفت اصلي‌ترين موضوعي كه قريب به همه خطباي اين هفته نماز جمعه‌هاي كشور از آن سخن گفتند، اغتشاشات اخير در عراق و تاثير آن بر راهپيمايي اربعين بود. خطيبان جمعه كه اين اقدامات را تلاش واهي دشمنان براي برهم زدن روابط ايران و عراق و كمرنگ كردن حضور مردم در راهپيمايي اربعين مي‌دانند، معتقدند حضور پرشور مردم ادامه خواهد يافت و دشمنان در اين هدف شكست خورده‌اند. اما بحث ديگري كه در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران به آن اشاره شد، بحث انتخابات مجلس بود. حجت‌الاسلام احمد خاتمي، خطيب اين هفته نماز جمعه تهران، در بخشي از سخنانش به موضوع انتخابات مجلس پيش‌رو و نظارت استصوابي كه از سوي برخي مسوولان كشور مورد انتقاد است، پرداخت و گفت: «انتخابات در حقيقت جشن سياسي است؛ جشني كه 40 سال قبل طاغوتي‌ها اجازه نمي‌دادند، برگزار شود. قبل از آنها هم اجازه نمي‌دادند. خودشان را همه‌كاره مي‌دانستند.»

امام جمعه اين هفته تهران معتقد است: «هر كس كه دلداده اين انقلاب است بايد براي حضور باشكوه مردم پاي صندوق‌هاي راي تلاش داشته باشد. اينجا جاي اهداف سياسي نيست، جاي عزت نظام است. براي برپايي انتخابات باشكوه همه بايد قانونمدار باشيم. مجريان و مردم بايد قانونمدار باشند. قانون‌شكني و تحقير قانون در شأن هيچكس و در شأن مسوولان نيست.»

به گزارش ايسنا، خاتمي كه ظاهرا به سخنان چهارشنبه گذشته رييس‌جمهوري كه خواهان ايجاد شرايط قانوني براي حضور همه سلايق در انتخابات شده بود، پاسخ مي‌داد، خاطرنشان كرد: «ما نه اولين كشوري هستيم كه انتخابات برگزار مي‌كنيم، و نه آخرين كشور. همه‌ جاي دنيا انتخابات هست. در دنيا هر كس كه گفت مي‌خواهم نامزد شوم، اسمش را مي‌نويسند يا قانوني براي كار هست؟ مردم به اين قانون راي دادند و اين قانون گفته شوراي نگهبان ناظر به انتخابات است. اصل 98 هم مي‌گويد تفسير قانون اساسي برعهده شوراي نگهبان است و شوراي نگهبان هم گفته است كه اين نظارت، نظارت استصوابي است.»

او در ادامه گفت: «ما هم قبول داريم كه بايد راي مردم را تمكين كرد اما اين به اين معناست كه نظارت نباشد؟ هركسي از راه رسيد، بگوييم بفرما؟ اين نظارت استصوابي چيز جديدي نيست. مي‌گويند شوراي نگهبان نبوده؛ خب شوراي نگهبان نبود اما در زمان امام، هياتي ايجاد شد و آنها نظارت استصوابي را انجام دادند.»

خاتمي اضافه كرد: «از رفتارهاي ناپسند دوقطبي كردن جامعه است. من به وضوح دارم مي‌بينم و مي‌شنوم كه برخي از ابلاغ‌ها و اظهارات بوي دوقطبي كردن مي‌دهد. همه مي‌فهمند. ما هم مي‌فهميم و به‌جايش پاسخ مي‌دهيم. اما نكنيد اين كار را. اگر مصلحت كشور را مي‌خواهيد، اين كار را نكنيد؛ اين به مصلحت اتحاد جامعه اسلامي نيست.»

يكي ديگر از موضوعاتي كه خاتمي در نماز جمعه اين هفته تهران به آن اشاره كرد، حمله تركيه به شمال سوريه بود. به گفته خطيب موقت نماز جمعه تهران، حمله نظامي تركيه به شمال سوريه، تجاوز به يك كشور است و موضع نظام در مقابل اين اتفاق ناصحانه و توقف فوري حملات و خروج فوري از خاك سوريه است. او در اين نماز جمعه به راهپيمايي اربعين هم اشاره كرد و با بيان اينكه بيش از 20 ميليون نفر با مديريت كاملا مردمي و با شعار لبيك يا حسين در اين راهپيمايي شركت مي‌كنند، ادامه داد: «توطئه‌هايي در خارج و داخل عراق شكل گرفته تا اين مراسم برگزار نشود كه قطعا اگر از آسمان تير و سنگ ببارد دوستداران حسين (ع) به اين راهپيمايي مي‌روند.»

همزمان حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي، در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته حرم رضوي نيز به موضوع راهپيمايي اربعين اشاره كرد و گفت: «از ۴ يا ۵ سال پيش كه پياده روي اربعين شكل گرفت دشمنان فكر كردند سكوت كنند و دنيا با خبر نشود اما نتوانستند و امسال خواستند با راه‌هاي ديگر اين حركت را متوقف كنند.» او ادامه داد: «ابتدا در عراق ناآرامي ايجاد كردند و اسراييل با شكل روحاني جاسوس به بغداد فرستاد و مشخص شد و دشمن مفتضح شده و تيرشان به خاك خورد و حالا رسانه‌هاي آنها تبليغ مي‌كنند كه مردم نرويد؛ امكانات نيست و خيلي‌ها آمده‌اند و اما نتيجه به عكس است. بيش از سه ميليون در سامانه سماح ثبت‌نام كردند اما رقم از مرز
۴ ميليون گذشته است و مردم كاري به سامانه سماح ندارند. ما كه از دور مي‌بينيم و توان نداريم حسرت مي‌خوريم.» در ادامه اهم سخنان برخي از ديگر خطباي نمازجمعه اين هفته بعضي شهرهاي كشور را مي‌خوانيم.

آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري، خطيب جمعه قم: «دشمن با دو هدف اساسي اربعين حسيني (ع) را تحت‌الشعاع قرار داده و سعي دارد تعداد زايران كم شود اما برخلاف ميل آنها حضور زايران بسيار عظيم است. دشمن تلاش مي‌كند بين ملت و دولت ايران و عراق جدايي بيندازد ولي هيچگاه به موفقيت نخواهد رسيد.»

حجت‌الاسلام محمد صباحي، ‌خطيب جمعه كرمان: «دشمنان بر ضربه زدن به دين مبين اسلام و پياده‌روي اربعين تلاش مي‌كنند. استكبار جهاني تحمل اين قبيل حركات را ندارد و حضور پرشور مردم در راهپيمايي اربعين باعث يأس و نااميدي دشمنان مي‌شود.»

حجت‌الاسلام احمد راهداري، خطيب جمعه زاهدان: «دشمنان و به خصوص دولت استكباري امريكا چون مي‌دانند كه همكاري دوجانبه ايران و عراق در زمينه‌هاي مختلف به ضرر آنهاست از همين رو تمام تلاش خود را براي اختلاف بين اين دو كشور به‌كار گرفتند كه به بركت حب‌الحسين (ع) موفق نشدند.»

آيت‌الله محمدرضا ناصري، خطيب جمعه يزد: «ملت ايران همواره بايد در مقابل دشمنان هوشيار و آماده باشند؛ حتي لحظه‌اي غفلت در برابر دشمن جايز نيست ضمن اينكه نبايد از شرايط و اخبار روز غافل شويم زيرا غفلت باعث شكست مي‌شود. دشمن همه تلاش خود را به كار گرفت تا ايران اسلامي در عقب ماندگي بماند اما همه تلاش‌هاي آنها به لطف خدا و بركت امام حسين (ع) و اهل بيت (ع) بي‌نتيجه ماند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون