• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

به بهانه اجراي نمايش ميداني «تنها‌تر از مسيح» در بوستان ولايت

تعطيلي سالن‌هاي تئاتر در ماه محرم بي‌معنا است

گروه ادب و هنر

 

 

اجراي نمايش‌هايي با مضامين ديني از گذشته تاكنون در ايران رواج داشته و از سوي پيشكسوتان عرصه تئاتر تا هنرمندان جوان به شيوه‌هاي مختلف و در قالب‌هايي از جمله «تعزيه»، «شبيه‌خواني» و «نقالي» تا تئاترهايي به سبك و سياق امروزين روي صحنه رفته است.

در گذشته اين نمايش‌ها با سبك و سياقي متفاوت در معرض ديد مخاطبان قرار مي‌گرفت ولي حالا هنرمندان شيوه‌هاي متفاوت و نوين را براي ارايه توانايي‌هاي‌شان به كار گرفته‌اند، مانند آنچه سال‌هاي اخير در زمينه روايت‌هاي عاشورايي و مذهبي مورد توجه كارگردانان قرار گرفته ولي به نظر مي‌رسد تعدادشان همچنان كم است، پس چه بهتر كه توجه به اين دست آثار در ايام خاص بيشتر شود، نه اينكه شاهد باشيم تئاتر در روزهاي عاشورا و تاسوعاي حسيني دستور تعطيلي دريافت مي‌كند.

امسال نمايش «تنهاتر از مسيح» در ماه صفر اجرا مي‌شود و هر شب چندين هزار نفر از اقشار مختلف مردم در بوستان ولايت به تماشاي آن مي‌نشينند. نمايش ماجراهاي كربلا و روز عاشورا تا اربعين حسيني (ع) را به تصوير مي‌كشد و داراي صحنه‌هايي هيجان‌انگيز از جلوه‌هاي ويژه ميداني است، به‌طوري كه مخاطب خود را به تأمل و هيجان وا مي‌دارد. اين نمايش هر شب در دو نوبت 19 و 21 در فضايي باز به صحنه مي‌رود.

مخاطب در اين نمايش سه صحنه از سه زاويه مي‌بيند؛ يك پرده كاروان اسراي كربلا، پرده ديگر مصايب اهل بيت (ع) و پرده آخر هم رشادت‌هاي مدافعان حرم. حسين بزرا، كارگردان اين نمايش مي‌گويد: «400 نفر عوامل براي اجراي اين نمايش زحمت كشيده‌اند. بازيگران همه از نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران هستند كه طي يك هفته تمرين فشرده براي كار آماده شده‌اند.»

علي اسماعيلي تهيه‌كننده نمايش نيز معتقد است: «با همه شرايط سخت و سنگين توليد، كار ظرف يك ماه جمع و جور شد، درست است كه ظاهر نمايش پرهزينه به نظر مي‌رسد اما به خاطر سيدالشهد (ع) بچه‌ها دلي كار كرده‌اند تا هزينه‌هاي نهايي كاهش يابد. سال گذشته قرار بود اين كار در مسير نجف به كربلا اجرا شود اما به خاطر شرايط اقتصادي ميسر نشد، به همين دليل تصميم گرفتيم «تنها‌تر از مسيح» را به جنوبي‌ترين نقطه تهران در بوستان ولايت اجرا كنيم و اميدوار باشيم كساني كه نتوانستند در اربعين به كاروان كربلا برسند، به تماشاي اين كار بيايند و ميهمان
اباعبدالله (ع) باشند.»

از ماه محرم تاكنون چند نمايش مذهبي از جمله «خاتون»، «غريبه شام» و حالا «تنهاتر از مسيح» در تهران به صحنه رفته‌اند و «تنها‌تر از مسيح» هم تا ششم آبان ماه ميزبان علاقه‌مندان است. چه خوب كه اين دست نمايش‌ها با ويژگي‌هاي خاص در روزهاي محرم و صفر با حمايت بيشتر ارگان‌هاي مختلف توليد و اجرا شوند و فقط اين‌طور نباشد كه ببينيم نمايش‌هاي پرزرق و برق در بهترين مكان‌هاي پايتخت و با حمايت‌هاي ويژه روي صحنه مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون