• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

حضور ميليوني زايران ايراني در همايش جهاني اربعين

مشتاقان حسين در راه كربلا

گروه اجتماعي

 

 

«از ابتداي ماه صفر تاكنون، بيش از يك ميليون و 700 هزار زاير از مرزهاي چهارگانه عبور كرده‌اند و 300 هزار نفر نيز به كشور بازگشته‌اند.» اينها آخرين آماري است كه از وضعيت زايران اربعين و از زبان معاون عمليات نيروي انتظامي اعلام شده است؛ آماري كه البته قابل پيش بيني بود و نشان از ارادت ايرانيان به اهل‌بيت و به خصوص سرور و سالار شهيدان دارد. ضمن اين‌كه ستاد مركزي اربعين نيز خبر از ثبت‌نام بيش از 3 ميليون ايراني براي حضور در اين مراسم داده است. سردار حسين ساجدي‌نيا همچنين در سخنان خود با اشاره به صدور گذرنامه و برگه تردد موقت براي زوار در كمترين زمان ممكن از سوي پليس گذرنامه ناجا، گفت‌: هدف اصلي ما رضايتمندي زايران است. سرهنگ سيد محمدرضا طبايي، رييس پليس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا نيز در خبري ديگر به آمار صدور ۵۲۷ هزار برگ تردد موقت زيارتي اربعين از ابتداي ماه صفر تا كنون اشاره كرد و گفت: از اين تعداد ۵۰۸ هزار برگ به اداره پست جمهوري اسلامي ايران براي ارسال به منازل متقاضيان و زوار ارسال شده است. امسال هم مانند چند سال گذشته، شايعه‌اي بين مردم مطرح شده كه برمبناي آن زايران مي‌توانند بدون داشتن گذرنامه و فقط با داشتن كارت ملي از مرز عبور كنند. با اين حال رييس پليس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا اين مطلب را به جد رد كرده و گفت: چنين موضوعي اصلا صحت ندارد و زايران بايد گذرنامه يا سند جايگزين گذرنامه كه همان برگ موقت زيارتي اربعين است را با خود به همراه داشته باشند.شلمچه يكي از مرزهاي چهارگانه ايران براي خروج زوار اربعين در 15 كيلومتري غرب خرمشهر است. ديروز استاندار خوزستان از اختصاص تعدادي اتوبوس براي شتاب بخشي به روند جابه‌جايي زايران اربعين حسيني از شلمچه عراق تا نجف اشرف و كربلاي معلا خبر داد و گفت: توان كشور عراق در خدمت‌رساني به زايران اربعين در همين حد است و از آنها براي اين همكاري بايد تشكر كرد. غلامرضا شريعتي افزود: مشكل اساسي در مرز عراق مربوط به كمبود وسيله نقليه به خصوص در شلمچه عراق است كه با رايزني‌اي كه با طرف عراقي انجام شد اين مشكل با اعزام تعداد ديگري اتوبوس در حال برطرف شدن است. استاندار خوزستان با اشاره به تامين بيش از ۹۰ دستگاه اتوبوس تصريح كرد: خروجي زايران از مرزهاي شلمچه و چذابه بستگي به ظرفيت طرف عراقي دارد و اگر زايران در مرز عراق ازدحام كرده و متوقف شوند، خروج از مرز به صورت تدريجي انجام مي‌شود. يكي از موضوعاتي كه در اين دوره مطرح است، نظارت بر نرخ‌هاي كرايه خودروها در عراق است. استاندار خوزستان با اشاره به اين موضوع گفت: خودروهاي دولتي عراق به صورت رايگان زايران را از مرزهاي ايران به عتبات عاليات منتقل مي‌كنند و وسايل نقليه‌‌اي كه از ايران وارد عراق شدند نيز روند انتقال زايران را سهولت بخشيدند. شريعتي تصريح كرد: ۲۵ دستگاه كاميون و اتوبوس با اعزام به عراق در جابه‌جايي زايران به عتبات عاليات همكاري دارند ضمن اينكه امروز جمعه نيز ۱۵ دستگاه اتوبوس ديگر به عراق اعزام شدند. ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از استان‌هاي معين تا فردا شنبه راهي مرز مي‌شوند تا روند جابه‌جايي زايران اربعين شتاب بگيرد. براساس آمار اعلام شده از اول ماه صفر تاكنون خروج حدود ۶۰۰ هزار تردد زاير ايراني و خارجي در مرز شلمچه ثبت شده است.

۸۵۰۰ مرزبان

اما علاوه بر خيل عظيم رودخانه خروشان زايران ايراني، هزاران نفر از نيروهاي امنيتي و خدماتي نيز پشتيباني از اين بزرگ‌ترين همايش جهان شيعه را برعهده دارند. به عنوان مثال سردار قاسم رضايي، فرمانده مرزباني ناجا در گفت‌وگويي از حضور بيش از 6 هزار و 500 مرزبان در مرزهاي چهارگانه غربي كشور (مهران، چذابه، شلمچه و خسروي) خبر داد و گفت: علاوه بر اين در مرزهاي بازرگان، جلفا، بيله سوار، آستارا، دوغارون و ميرجاوه نيز ۲ هزار از نيروهاي مرزباني در حال خدمات‌دهي به زوار اربعين هستند؛ اين در حالي است كه ساير مرزبانان با آمادگي كامل در مرزهاي ديگر كشور فعاليت مي‌كنند. اين مقام عالي مرزباني ناجا در پاسخ به اين سوال كه آيا در مرزها ناامني گزارش شده است؟ پاسخ داد: خير، مشكل ناامني نداشتيم و با همت مرزبانان، رصد و و پايشي كه از مرزها صورت مي‌گيرد امنيت بر مرزها حاكم است.

بسته شدن چند باره مرزها

طي يكي، دو هفته گذشته چندين بار يكي از مرزهاي ايران براي مدتي كوتاه روي زايران بسته شده‌اند. ديروز هم براي مدتي مرز شلمچه به روي زايران بسته شد. سردار «محمد شرفي» رييس پليس پيشگيري ناجا با اعلام اين خبر اظهار داشت: به دليل كمبود وسيله نقليه در عراق، مرز شلمچه براي دقايقي بسته شد. او با اشاره به ازدحام ۱۵ هزار نفري زوار در مرز شلمچه افزود: مسوولان استانداري و فرماندهان انتظامي استان خوزستان در مرز حضور دارند و رايزني‌ها و هماهنگي‌ها براي عبور و تردد زوار از مرز شلمچه ادامه دارد. رييس پليس پيشگيري ناجا گفت: اين مشكل از سوي دولت عراق با عنوان «كمبود وسيله نقليه و تردد براي زوار در خاك عراق» مطرح شده و از طرف جمهوري اسلامي ايران مشكلي در پذيرش و عبور زوار از اين مرز وجود ندارد.اما با اين وجود كوروش مودت، فرماندار شهرستان خرمشهر در گفت‌وگو با مهر، با تاكيد بر اينكه مرز شلمچه بسته نيست، گفت: به دليل ازدحام ناشي از حضور پرتعداد زايران در شلمچه طي هماهنگي با طرف عراقي طرح كنترلي را پيش گرفته و اجرا مي‌كنيم. او افزود: به دليل ازدحام بيش از حد زايران در بخش عراق و به منظور كاهش فشار جمعيت، پس از هر بار اعزام زايران به عراق اندكي تنفس مي‌دهيم تا مرز كمي تخليه شود و دوباره اعزام زايران انجام مي‌شود ولي اين به معناي بسته بودن مرز نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون