• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4486 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۰ مهر

عضو هيات‌مديره انجمن توليد‌كنندگان فولاد ايران عنوان كرد

معيار توسعه‌يافتگي، خام‌فروشي نيست

اگر 100 سال هم ذخيره سنگ‌آهن داشته باشيم، بي‌فايده است

مهندس سيدرضا شهرستاني عضو هيات‌مديره انجمن توليد‌كنندگان فولاد ايران و مديرعامل شركت كلاچ در حاشيه نمايشگاه ماينكس تهران به خبرنگار ما گفت: كشورهايي مانند ايران كه توليدشان مازاد بر مصرف‌شان است به‌ويژه در بخش صنعت، به سمت صادرات مي‌روند. حدود 10 سال قبل ايران وارد‌كننده بود اما در حال حاضر بحمدا... به يك صادر‌كننده تبديل شده‌ايم و در توليد نيز با 27 ميليون تن به رتبه دهم دنيا دست يافتيم اما ظرفيت 35 ميليون تني داريم.

وي افزود: كشور ژاپن كه صادر‌كننده است و مواد اوليه‌اي ندارد هيچ نوع تعرفه‌اي براي واردات ندارد اما براي صنايع نهايي مانند خودرو و... تعرفه قرار داده است. كشور امريكا نيز تعرفه‌هاي سنگيني براي صنايع زيردستي قرار داده تا واردات كاهش يابد و در داخل صنعت خودش را شكوفا كند و اين نُرمي است كه بايد صورت گيرد.

 

قرار دادن تعرفه روي مواد اوليه الزامي است كه بايد همه از آن حمايت كنند

عضو هيات‌مديره انجمن توليد‌كنندگان فولاد ايران تصريح كرد: قرار دادن تعرفه روي مواد معدني به منظور جلوگيري از خام‌فروشي و توليد محصولات با ارزش افزوده بالا يك الزام است كه در دستور كار قرار گرفت و نياز است همه با رويكرد منافع ملي از آن حمايت كنند.

وي خاطرنشان كرد: مشكل اساسي اين است كه دولت سياستي را در پيش گرفته كه براي عام مردم قيمت حمل و نقل و مسكن را كاهش دهد؛ لذا دو صنعت را هدف گرفته است يكي صنعت خودرو كه مي‌خواهد با قيمت پايين توليد و عرضه شود و دوم مسكن. بنابراين روي محصولات طويل فولادي مانند ميلگرد و تيرآهن فشار آورده اما روي ورق خير. زيرا از ورق عده خاصي در برج‌سازي استفاده مي‌كنند اما اكثريت جامعه ميلگرد و تيرآهن را ترجيح مي‌دهند.مهندس شهرستاني گفت: يكي از اقدامات مهم در شرايط جنگ اقتصادي فعلي، توليد با تمام توان است كه لازمه آن تامين پايدار مواد اوليه است تا قيمت تمام شده كاهش يافته و شاهد سود‌دهي باشيم؛ لذا بهتر است دولت اجازه دهد عرضه و تقاضا همديگر را پيدا كنند و بر اين اساس برنامه‌ريزي صورت گيرد.

 

تعرفه 25 درصدي بر مواد اوليه كافي نيست و بايد افزايش يابد

مديرعامل شركت كلاچ بيان كرد: از اول مهرماه كه تعرفه 25 درصدي بر صادرات سنگ‌آهن بسته شد همه توقع داشتند تغييرات خوبي را شاهد باشند اما همچنان معادن تمايل به صادرات سنگ دارند و اين نشان مي‌دهد تعرفه 25 درصدي بر مواد اوليه كافي نيست و بايد افزايش يابد.

 

سنگ‌آهن ثروتي ملي است كه به امروزيان و آيندگان تعلق دارد

عضو هيات‌مديره انجمن توليد‌كنندگان فولاد ايران اظهار داشت: در اكتشافات صورت گرفته در حال حاضر 3/2 ميليارد تن سنگ وجود دارد و اگر بخواهيم با چشم‌انداز 1404 پيش برويم به ازاي هر يك تن فولاد، حدود سه تن سنگ‌آهن نياز داريم و لذا براي توليد 55 ميليون تن حدود 150 ميليون تن سنگ در سال نياز داريم. تمام ذخاير فعلي كه تخمين زدند بيش از 15 سال نخواهد بود و بنابراين به يك وارد‌كننده سنگ آهن تبديل شديم. اين ماده اوليه ارزشمند ثروتي ملي است كه به امروزيان و آيندگان تعلق دارد و از طريق آن زنجيره فولاد تكميل ‌مي‌شود و به تبع آن اشتغالزايي و توليد محصولات با ارزش افزوده بالا را شاهد خواهيم بود.مهندس شهرستاني گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات در فولادي‌ها بيشتر از معدني‌ها است.

به ازاي هر يك تن فولاد كه صادر مي‌شود در حال حاضر حدود 360 دلار درآمدي است كه به كشور برمي‌گردد در صورتي كه اگر يك تن به سه تن تبديل شود از لحاظ سنگ در نظر گرفته شود حدود
150 دلار است. به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان 120 درصد از ارز حاصل از صادرات را به سامانه نيما بازگردانده است كه نشان از شفافيت عملكرد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون