• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

خبر

«خنداب»، سوژه نشست مشترك ايران، چين و بريتانيا

نشست هماهنگي ايران و روساي مشترك كارگروه مدرن سازي رآكتور تحقيقاتي خنداب (اراك) با حضور هيأتي از سازمان انرژي اتمي ايران و هيأت‌هايي از چين و انگليس صبح روز گذشته در محل سازمان انرژي اتمي ايران برگزار شد.بهروز كمالوندي معاون امور بين‌الملل حقوقي و مجلس و سخنگوي سازمان انرژي اتمي، «راب‌مك اير» سفير انگليس در تهران و هيأت كارشناسي از چين به رياست «وي كينگ مينگ» از بخش همكاري‌هاي بين‌المللي كميسيون انرژي اتمي چين (CAEA)، ريأست هيأت‌هاي سه كشور در اين جلسه را بر عهده داشتند.«حميد بعيدي‌نژاد» سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن روز گذشته در صفحه توييترش از سفر هيأتي از متخصصان هسته‌اي انگليس به ايران خبر داد و نوشت: «هيأتي از متخصصان هسته‌اي انگليسي براي تكميل فرآيند مدرن سازي رآكتور اراك كه بر اساس مقررات برجام‌ صورت مي‌گيرد به تهران عزيمت كرده‌اند.گروه كاري مدرن سازي رآكتور اراك علاوه بر ايران، با عضويت امريكا و چين برگزار مي‌شد كه بعد از خروج امريكا از برجام، با عضويت چين و انگليس برگزار مي‌شود.»

«راب مك اير» سفير انگليس در تهران نيز در صفحه توييترش با انتشار تصاويري از نشست هماهنگي درباره مدرن سازي رآكتور تحقيقاتي اراك نوشت: «همكاري‌هاي غيرنظامي هسته‌اي يكي از مهم‌ترين منفعت‌هاي برجام براي ايران است.خوشحاليم از اينكه ميزبان پروفسور رابين گرايمز به همراه هيأتي از بريتانيا و چين براي گفت‌وگوهاي فني در مورد پروژه مدرن سازي رآكتور اراك مي‌باشيم.» به گزارش فارس، علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي اخيرا در اظهاراتي اعلام كرد كه حداكثر تا سه هفته آينده قسمت ثانويه رآكتور آب سنگين اراك راه‌اندازي مي‌شود و افزود: بخش عمده آب سنگين اراك در قسمت ثانويه است. دوستان در 4 سال گذشته قسمت ثانويه را به‌جايي رساندند كه تا سه هفته آينده رونمايي خواهيم كرد و ماشين ناقص جابه‌جايي سوخت نيز كامل شده و تا سه هفته آينده نصب مي‌شود.

امكان مذاكره عربستان و ايران وجود دارد

تركي الفيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان سعودي در گفت‌وگو با شبكه سي.ان.ان درباره اعزام گروه جديدي از نيروهاي امريكايي از سوي پنتاگون به عربستان با طرح ادعايي عليه ايران گفت: اين اعزام در شرايط جنگي صورت نمي‌گيرد و ادامه مشاركت راهبردي ميان امريكا و عربستان سعودي به منظور ايستادگي در كنار يكديگر در مواقع لازم و به وضوح، پس از حمله انجام شده به مجموعه پالايشگاهي آرامكو «توسط ايران» است. به گزارش ايسنا، الفيصل در توضيح اينكه چگونه افزايش نيروهاي نظامي در عربستان سعودي با پيام رياض مبني بر كاهش تنش با ايران همخواني دارد، گفت: ايراني‌ها بايد قضاوت بهتري در اين باره داشته باشند. اگر به دنبال دردسر هستند، عربستان سعودي و متحدانش آماده آن هستند. اگر مي‌خواهند جلو آمده و شريكي سازنده در زمينه دستيابي به صلح و امنيت نه تنها در خليج فارس بلكه در مناطق اطراف ما باشند، جاي مذاكره وجود دارد.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا رياض مذاكراتي غيرعلني با ايران دارد و يا اينكه آيا رياض در اين مقطع بايد در راستاي ميانجيگري روابطش با ايران فعاليت كند، تشريح كرد: من درباره تعامل‌هاي غيرعلني با ايران اطلاعي ندارم. از ديدگاه ما، حسن نيت‌مان پيداست اما هيچ نشانه حسن نيتي از سوي ايران وجود ندارد.

واسطه ژاپني در راه تهران

مشاور نخست‌وزير ژاپن اواخر هفته جاري براي ديدار با مقامات كشورمان راهي تهران خواهد شد.به گزارش ايسنا در ادامه رايزني‌هاي ايران و ژاپن از جمله سفر نخست وزير اين كشور به تهران و ديدار آقايان آبه شينزو و روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل، مشاور نخست وزير ژاپن احتمالا روز چهارشنبه‌ هفته جاري به تهران سفر خواهد كرد و با تعدادي از مقامات وزارت خارجه ايران ديدار و رايزني مي‌كند.گفته شده اين سفر در راستاي تلاش‌هاي ژاپن جهت كاهش تنش در منطقه و همچنين در روابط ايران و امريكا انجام مي‌شود.مسوولان كشورمان ضمن استقبال از تلاش‌هاي ژاپن براي كاهش تنش در منطقه تاكيد دارند اقدامات امريكا از جمله خروج اين كشور از برجام و اعمال تحريم‌هاي حداكثري عليه ايران باعث تنش در روابط دو كشور شده است.

سفر يك مقام عاليرتبه امارات به ايران ؟!

پايگاه خبري ميدل ايست‌آي به نقل از منابع بلندپايه امنيتي در امارات، نوشت كه «طحنون بن زايد» مشاور امنيت ملي امارات، كه برادر كوچك «محمد بن زايد آل نهيان» وليعهد ابوظبي است، در سفري محرمانه به مدت 48 ساعت در تهران حضور داشت و هدف از اين سفر، كاهش تنش در منطقه خليج‌فارس بوده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم، ميدل ايست‌آي سفر ادعايي طحنون بن زايد را سفر بالاترين مقام اماراتي به ايران از زمان افزايش تنش‌ها در منطقه دانسته است.اين ادعا در حالي صورت مي‌گيرد كه منابع خبري و مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران اين خبر را تاييد نكرده‌اند. ميدل ايست‌اي در گزارش خود به گام‌هاي امارات در مسير كاهش تنش با ايران و بهبود روابط دوجانبه اشاره كرده است.اين پايگاه خبري افزود، اين سفر در بحبوحه تلاش‌هاي پرتلاطم براي مذاكره ميان عربستان سعودي و ايران انجام شده است. «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير عراق از جمله طرف‌هايي بوده كه براي ايجاد بستر گفت‌وگوها ميان ايران و سعودي، به درخواست رياض پيام‌هايي به تهران منتقل مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون