• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

خبر

حقوقداني كه رييس‌جمهور شد

«قيس سعيد» استاد حقوق بين‌الملل و قانون اساسي توانست با كسب ۷۶.۹درصد آرا بر رقيب خود «نبيل القروي» از حزب «قلب تونس» پيروز شده و به كاخ رياست‌جمهوري قرطاج راه يابد. سعيد ۲۲ اكتبر ۱۹۵۸ (۳۰ مهر ۱۳۳۷) در تونس به دنيا آمده و در دانشكده حقوق و علوم سياسي اين كشور تحصيل كرده و علاوه بر آن مدرك ديپلم آكادميك بين‌المللي در رشته قانون اساسي را در ايتاليا كسب كرده است. او از سال ۱۹۸۶ فعاليت‌هاي خود را به عنوان مدرس در دانشكده حقوق، علوم اقتصادي و سياسي شهر سوسه در شرق تونس آغاز كرد و سپس در سال ۱۹۹۹ به دانشكده حقوق و علوم سياسي و اجتماعي منتقل شد. سعيد بين سال‌هاي ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به عنوان گزارشگر دو كميته ويژه دبيرخانه اتحاديه عرب مامور اصلاح پيش‌نويس منشور اين اتحاديه شد. او همچنين در سال ۱۹۹۷ به عضويت هيات علمي و هيات مديره آكادمي بين‌المللي قانون اساسي درآمد و علاوه بر آن رياست مركز قانون اساسي براي دموكراسي در تونس را برعهده داشت. به نوشته روزنامه «القدس‌العربي»، سعيد از مخالفان سرسخت رژيم سابق تونس به رياست «زين‌العابدين بن علي» ديكتاتوري كه به تازگي در عربستان درگذشت، بود و پس از سرنگوني رژيم بن علي نيز به دولت‌هاي پس از آن ايرادهايي گرفته و از حاميان قدرتمند خواسته‌هاي انقلاب ۲۰۱۱ است. سعيد در پي اعلام پيروزي او در انتخابات در يك كنفرانس خبري به هوادارانش تاكيد كرد كه «شما درس بزرگي به همه جهان داديد، شما جهان را بهت‌زده كرديد، اين يك انقلاب است.» او پيش از برگزاري انتخابات نيز تاكيد كرده بود كه «عادي‌سازي روابط با اسراييل خيانتي بزرگ است، چراكه ما در وضعيت جنگ با اين رژيم قرار داريم.» سعيد افزود كه «روابط كشور در داخل بر مسووليت و اعتماد استوار خواهد بود و در خارج نيز براي قضاياي عادلانه از جمله مساله فلسطين تلاش خواهيم كرد.»

 

100 سال حبس براي استقلال‌طلبان

سران استقلال‌طلبان منطقه «كاتالونيا»ي اسپانيا در دادگاهي كه روز گذشته برگزار شد، به حبس طولاني‌مدت محكوم شدند. به گزارش فارس به نقل از «بلومبرگ»، در اين دادگاه، ۱۲ نفر از سران استقلال‌طلبان كاتالونيا به جرم تلاش براي جدا كردن اين منطقه از اسپانيا در سال ۲۰۱۷ ميلادي، محكوم به حبس و تبعيد شدند. سنگين‌ترين حكم اين دادگاه را «اوريل جانكراس» معاون سابق رييس دولت محلي دريافت كرد و به ۱۳ سال حبس محكوم شد. «كارلس پوئيگدمون» رييس دولت محلي وقت نيز همچنان در تبعيد خودخواسته در كشور بلژيك
به سر خواهد برد. دادگاه اسپانيا جرم ۹ نفر از اين مقامات دولت محلي كاتالونيا را خيانت، شورش و سوءاستفاده از بودجه دولتي اعلام كرده و آنها را مجموعا به حدود ۱۰۰ سال زندان محكوم كرد. با گذشت دو سال از همه‌پرسي جنجالي استقلال كاتالونيا، تنش‌ها بر سر وضعيت اين منطقه هنوز هم ادامه دارد. اين حكم مي‌تواند واكنش بسيار شديدي را در ميان كاتالونيا ايجاد كند؛ جايي كه استقلال‌طلبان دو سال پيش بزرگ‌ترين بحران سياسي اسپانيا طي چندين دهه گذشته را به وجود آوردند. اين موضوع همچنين فضاي سياسي اسپانيا را در آستانه چهارمين انتخابات عمومي طي چهار سال گذشته، پيچيده مي‌كند.

 

پيشنهاد هسته‌اي روسيه به عربستان

«الكسي ليخاچف» رييس شركت دولتي انرژي هسته‌اي روسيه «روس اتم» روز گذشته گفت: شركت هسته‌اي روسيه آماده همكاري با شركايي از امريكا، اروپا و آسيا براي ساخت نيروگاه هسته‌اي در عربستان‌سعودي است. به گزارش فارس، ليخاچف در جمع خبرنگاران گفت كه تصميم مشاركت روس اتم در ساخت نيروگاه هسته‌اي در عربستان‌سعودي مي‌تواند تا پايان سال 2020 گرفته شود. ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه اين تصميم زودتر از پايان سال 2021-2020 گرفته نمي‌شود. مناقصه مربوط (به اين پروژه) هنوز در دست انجام است.» ليخاچف با اشاره به اينكه كار كردن در عربستان‌سعودي براي روس اتم رضايت‌بخش است، اظهار داشت: «من معتقدم كه شريك سعودي ما يك پروژه تركيبي بين‌المللي ايجاد خواهد كرد اما ترجيح مي‌دهم كه تصميم ميزبان را پيش‌بيني نكنم. روس اتم آماده است تا ضمن همكاري با شركت‌هاي امريكا، اروپا و آسيا، مطابق پيشنهاد كارفرماي سعودي عمل كند.»

 

چكش‌كاري صلح افغانستان

زلماي خليل‌زاد، فرستاده ويژه امريكا در امور افغانستان اوايل ماه جاري ميلادي با طالبان در پاكستان ديدار كرد و به بررسي تبادل زنداني يا توقف خشونت‌ها پرداخت. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، اين نخستين ديدار با طالبان در يك ماه گذشته بود. خليل‌زاد همچنين با ديپلمات‌ها در نيويورك در ماه گذشته ميلادي ديدار داشت.

تبادل زنداني به «انس حقاني» از اعضاي ارشد شبكه حقاني مرتبط با طالبان اجازه مي‌دهد تا آزاد شود. بعد از آن، طالبان دو استاد دانشگاه يك امريكايي و يك استراليايي را كه در ۲۰۱۶ دستگير شدند، آزاد مي‌كند. يكي از سخنگوهاي وزارت خارجه امريكا به پايگاه خبري هيل گفت، خليل‌زاد به اسلام‌آباد سفر كرد تا با مقام‌ها در پاكستان رايزني كند. اين سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفت: اين ديدارها بيانگر ازسرگيري روند صلح افغانستان نبود. طالبان همچنين به وال استريت ژورنال گفت كه آماده است توافقنامه‌اي را كه محور مذاكرات صلح قبلي بود، امضا كند.

سهيل شاهين، سخنگوي طالبان در اين باره گفت: اين توافق با متمم‌هاي آن پس از مذاكراتي زياد نهايي شده و حالا آنها آماده‌اند تا آن را امضا كنند. حالا به امريكا بستگي دارد كه مي‌خواهند از طريق راه‌هاي صلح‌آميز يا نظامي اوضاع را حل و فصل كنند. براساس اين توافق، امريكا حدود ۵۰۰۰ نيروي خود را از افغانستان و ظرف
۱۳۵ روز از زمان امضاي اين توافق خارج مي‌كند. ساير سربازان هم يك سال بعد از افغانستان خارج مي‌شوند. به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، طالبان نيز توافق كرده تا روابطش با القاعده را متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون