• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

از دورخيز انگل براي اسكار تا نقد فيلم پل چوبي در امريكا

ثبت ملي هزار و يك شب

گروه هنر و ادبيات

دورخيز انگل براي گرفتن اسكار

برنده نخل طلاي كن نمايشي موفق در امريكا داشت و حالا تعداد سالن‌هاي نمايش‌دهنده آن هم افزايش پيدا خواهد كرد. به گزارش مهر و به نقل از د رپ، بعد از اينكه فيلم «انگل» ساخته بونگ جون‌هو توانست تبديل به نخستين فيلم ساخت كره جنوبي بشود كه جايزه نخل طلاي كن را از آن خود مي‌كند، اين فيلم حالا توانسته چند ركورد در باكس آفيس فيلم‌هاي مستقل امريكا از جمله ركورد بيشترين ميانگين فروش يك فيلم خارجي به ازاي هر پرده سينما را جابه‌جا كند. با توجه به اينكه «انگل» توانست ۳۷۶۲۷۴ دلار بفروشد و ميانگين فروش خود به ازاي هر پرده سينما را به ۱۲۵۴۲۱ دلار برساند، اين فيلم همچنين توانسته بالاترين ميانگين فروش به ازاي هر پرده سينماي تمام فيلم‌ها در سه سال گذشته را به ثبت برساند. «انگل» حالا هجدهمين فروش به ازاي هر پرده سينما در تاريخ و هشتمين ميانگين را در ميان فيلم‌هاي لايو اكشن دارد.

كتاب مورد علاقه ناصرالدين شاه ثبت ملي شد

مدير كاخ جهاني گلستان از ثبت كتاب قاجاري «هزار و يك شب» كاخ گلستان در جلسه شوراي ثبت آثار منقول وزارتخانه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خبر داد. آفرين امامي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه چاپ سنگي كتاب هزار و يك شب با نام معروف «الف ليله و ليله» كه آداب و رسوم ملت‌هاي شرق و نكته‌هاي ادبي و تعليمات اخلاقي را حكايت مي‌كند براي نخستين بار در سال ۱۲۵۹ قمري انجام شده است، ادامه داد: نسخه دوم همين كتاب در سال ۱۲۷۲ قمري، توسط «ميرزا علي خويي» و شاگردانش به صورت سنگي و با ۷۰ نگاره چاپ شد. او كتاب «هزار و يك شب» كاخ گلستان را متعلق به دوره‌ ناصرالدين در سال ۱۲۶۳ قمري يعني زماني كه در دارالسلطنه تبريز اقامت داشته، دانست و گفت: از اين كتاب براي ناصرالدين شاه قصه‌هاي زيادي مي‌خواندند، به همين دليل او به آن علاقه‌مند شده و تصميم گرفت تا اگر به پادشاهي رسيد، دستور دهد بار ديگر آن را بنويسند و نگارگري كتاب انجام شود كه با به سلطنت رسيدن او در سال ۱۲۶۴ دستور داد تا «هزار و يك شب» را كتاب‌آرايي كنند.

نقد فيلم «پل چوبي» در دانشگاه امريكا

فيلم «پل چوبي» در دانشگاه (usc) كاليفرنيا به نمايش درمي‌آيد و مهدي كرمپور به دعوت دانشگاه كاليفرنياي جنوبي (usc) براي نمايش اين فيلم در اين دانشگاه حضور خواهد يافت. در اين برنامه عباس حجت‌پناه به عنوان مجري و حميدرضا صدر به عنوان منتقد در كنار كارگردان به بررسي فيلم خواهند پرداخت. كرمپور پيش از اين در سال ٢٠١١ نيز به دعوت دانشگاه كاليفرنيا لس‌آنجلس (ucla) و براي نمايش فيلم «طهران تهران» به امريكا سفر كرده بود.

84 مستندساز زن متقاضي جشنواره‌ حقيقت

دبيرخانه سيزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، پذيراي جديدترين آثار ۸۴ مستندساز زن شده است، سال گذشته ۸۹ فيلم توسط بانوان فيلمساز به جشنواره سينماحقيقت ارايه شده بود. بر اساس آمار دبيرخانه جشنواره، ۵۱۶ كارگردان مرد نيز متقاضي حضور در سيزدهمين دوره سينماحقيقت شده‌اند. به اين ترتيب، درصد مشاركت مردان نسبت به زنان در اين رويداد سينماي مستند ايران، ۸۶% به ۱۴% است كه اين آمار به نسبت فيلم‌هاي ارسالي، مطابق با دوره پيش است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون