• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4497 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان

خبر

هزينه‌هاي زندگي چقدر بيشتر شد؟

مطابق اطلاعات ارايه شده توسط مركز آمار، در مهرماه روند روبه رشد تورم متوقف شد، اما در همين شرايط خانوارهاي ايراني بطور ميانگين بيش از ۲۸ درصد براي خريد كالا و خدمات خود نسبت به مهرماه سال گذشته هزينه كردند. در بين كالا و خدمات مصرفي مردم خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها نسبت به مهرماه سال گذشته ۳۳.۶ درصد افزايش قيمت داشته‌ است و در ساير بخش‌ها همچنان گوشت قرمز، ماكيان و ماهي‌ها داراي بيشترين تورم هستند، در حال حاضر براي خريد گوشت قرمز و مجموعه اين گروه نسبت به مهرماه سال گذشته، ۵۴ درصد هزينه‌ها افزايش دارد.

بهترين زمان ساخت مسكن در دوره ركود است

نايب‌رييس انجمن انبوه‌سازان گفت: بر اساس طرح جامع مسكن سالانه بايد در كشور ۹۰۰ هزار واحد مسكوني احداث شود، اما در خوش‌بينانه‌ترين حالت ٣٠٠ هزار مسكن توليد مي‌شود. سازندگان حرفه‌اي در اين دوره ركود وارد عرصه ساخت و ساز مي‌شوند تا در دوره رونق ساخت واحدهاي مسكوني آنها تمام شده باشد.

مردم چقدر دلار در خانه دارند؟

ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد دلارهاي خانگي تا سال ۹۷ با رشد همراه بوده و تا رقم ۳۰ ميليارد دلار رسيده است، اما در سال جاري با افت همراه بوده تا رقم ۲۰ ميليارد دلار پايين آمده است. اين مبلغ نسبت به مبلغي كه در سال ۹۶ اعلام شده بود افزايش پنج ميليارد دلار و رشد ۲۰ درصدي داشته است.

حباب سكه تركيد

محمد كشتي آراي، عضو اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: افرادي كه در شش ماه گذشته روي سكه و طلا سرمايه‌گذاري كردند حدودا بين ۱۵ تا ۲۳ درصد متحمل ضرر شده‌اند كه اين امر به كاهش جهاني قيمت سكه و طلا و كاهش نرخ ارز در بازارهاي داخلي و عرضه سكه و طلاي خريداري شده در سال ۹6-۹7 به اين بازار برمي‌گردد. به گفته وي، ديگر بين مردم توجيهي براي نگهداري سكه‌هاي خريداري شده در سال ۹6-۹7 وجود نداشت، به همين دليل به مرور زمان در سال جاري اين سكه‌ها وارد بازار شده و حباب قيمت اين محصول تركيد.

بازار ارز درگير عوامل رفتاري است

ميثم رادپور تحليلگر اقتصادي با بيان اينكه بازار ارز درگير عوامل رفتاري است و اين عوامل بيشترين تأثير را بر شرايط بازار گذاشته است گفت: عوامل رفتاري كه با تصميم‌گيري‌هاي لحظه‌اي بازار را متأثر مي‌كند. يكي از مشكلات بازار ارز ايجاد دو بازار ارز آزاد و ثانويه است. بين اين دو بازار اصطكاك وجود دارد. مسوولان بانك مركزي مي‌گويند ما با بازار آزاد كاري نداريم. وقتي بازار آزاد به حال خود رها شود و تزريقي به آن نشود قطعا افزايش قيمت در اين بازار اثر مستقيم بر قيمت بازار ثانويه دارد.

جديدترين هزينه وام مسكن

قيمت هر برگ از اوراق تسهيلات مسكن بانك مسكن در اين روزها حدودا ۴۰ هزار تومان داد و ستد مي‌شود، بطوري كه زوج‌هاي تهراني بابت اخذ ۱۲۰ ميليون تومان وام مسكن و جعاله بايد حدود ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان هزينه كنند.

كاهش فروش نفت بخش زيادي از پروژه‌هاي عمراني را تعطيل كرد

هادي حق‌شناس تحليلگر مسائل اقتصادي و استاندار گلستان مي‌گويد: با كاهش فروش نفت بخش زيادي از پروژه‌هاي عمراني كشور تعطيل شد. دولت بخش زيادي از بودجه خود را از طريق اسناد خزانه و استقراض از آيندگان تامين مي‌كند. به گفته وي، گسترش پايه‌هاي مالياتي (ماليات بر عايدي سرمايه، خانه‌هاي خالي وخانه‌هاي دوم) و جلوگيري از فرار مالياتي ۲۰ درصدي مي‌تواند در اين امر راهگشا باشد ولي بودجه دولت در سال جاري ۴۰۰ هزار ميليارد است و اخذ ماليات ۱۲۰ هزار ميليارد تومان به دولت كمك مي‌كند بنابراين حتي اگر دو‌برابر هم شود باز كفاف هزينه‌ها را نمي‌دهد و فروش اوراق قرضه يك انتخاب براي دولت نيست بلكه يك اجبار است.

امريكا به وزير اقتصاد ايران ويزا نداد

وزير امور اقتصادي و دارايي در پي عدم صدور رواديد براي شركت هيات ايراني در اجلاس سالانه ۲۰۱۹ گروه بانك جهاني و صندوق بين‌الملل پول، ضمن لغو سفر خود به اين اجلاس، طي نامه‌اي به رييس گروه بانك جهاني مراتب اعتراض دولت جمهوري اسلامي ايران را نسبت به اين اقدام دولت امريكا را اعلام كرد. فرهاد دژپسند در اين نامه خطاب به «يويد مالپاس»، رييس گروه بانك جهاني، اعتراض خود و جمهوري اسلامي ايران نسبت به ايجاد موانع بي‌اساس و اعمال محدوديت‌هاي غيرقانوني، بي‌سابقه و خصمانه دولت امريكا عليه كشورمان به ويژه عدم صدور رواديد براي اعضاي هيات ايراني از جمله جانشين هيات عامل و مشاورين هيات را اعلام كرد.

رييس‌جمهور مراقب توصيه‌هاي مشاوران اقتصادي خود باشد

فرشاد مومني، اقتصاددان از رييس‌جمهور خواست تا مراقب توصيه‌هاي مشاوران اقتصادي خود باشد. او افزود: آقاي رييس‌جمهور توضيحاتي در مورد منطق‌ افزايش قيمت بنزين و طول و عرض آن ارايه كردند كه واقعا از نظر كارشناسي ناراحت‌كننده بود. البته بنده ايشان را درك مي‌كنم كه تخصصي در حوزه اقتصاد ندارند اما مشفقانه توصيه مي‌كنم كه ببينيد چه كساني و با چه صلاحيت‌هايي به ايشان مشاوره مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون