• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

سردار جلالي جزييات «دفاع تركيبي ايران» مقابل «جنگ هيبريدي امريكا» را تشريح كرد

مهار جنگ 5 لايه

شايد از نخستين روزهاي حضور دونالد ترامپ در قامت رييس‌جمهوري امريكا در كاخ سفيد، تغيير روابط ميان تهران و واشنگتن قابل پيش‌بيني بود؛ به ويژه آنكه خداحافظي با برجام يكي از اصلي‌ترين شعارهاي انتخاباتي ترامپ به شمار مي‌رفت. اين مهم سرانجام حدود 2 سال پس از حضور ترامپ در كاخ سفيد محقق شد و از همان لحظه به بعد روابط ميان جمهوري اسلامي و ايالات متحده فراز و فرودهاي بسياري را تجربه كرد. فراز و فرودهايي كه گاهي منجر به لغو دقيقه نودي فرمان حمله به ايران پيش رفت و گاهي نيز با پالس‌هاي مثبت دو طرف براي از سرگيري گفت‌وگوها همراه شد ولي در اين ميان، اصل ثابت يك چيز بود؛ تحريم‌هاي يك‌جانبه كاخ سفيد. تحريم‌هايي كه مقامات جمهوري اسلامي آن را «جنگ اقتصادي» ناميدند. حالا از نخستين روزي كه كليدواژه «جنگ اقتصادي» در ادبيات سياسي ايران پركاربرد شد، زمان قابل‌توجهي مي‌گذرد اما اقدامات خصمانه عليه تهران متوقف نشده است. سردار غلامرضا جلالي، رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي از جمله مقام‌هاي نظامي محسوب مي‌شود كه ابايي از ورود به اتمسفر سياست نداشته و بعضا با اظهارات خود پرده جديدي از جدال پنهان تهران و واشنگتن را به نمايش مي‌گذارد. او در آخرين حضور خود در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري نيز دست پر حاضر شد و از مهار جنگي 5 لايه توسط مقامات جمهوري اسلامي خبر داد. جنگي كه با اقدامات سياسي آغاز با تنش‌هاي اقتصادي، امنيتي و سايبري ادامه و با حمله به زيرساخت‌هاي حياتي جمهوري اسلامي خاتمه مي‌يافت.

جلالي كه از ابتدا تاكنون رياست سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي را كه زيرنظر ستاد كل نيروهاي مسلح به فعاليت مي‌پردازد را عهده‌دار بوده در جريان اظهارات خود با بيان اينكه «در حال حاضر بسياري از تهديدات به شكل هيبريدي خود را نشان مي‌دهند» گفت: «تركيب هيبريدي يعني اينكه حمله‌اي از جنس تركيبي از مولفه‌هاي قدرت يك كشور به شكل جنگي چندلايه شكل بگيرد. در حال حاضر دشمن جنگي 5 لايه را عليه كشور ما آغاز كرده است.» او در تشريح جزييات اين جنگ 5لايه بيان كرد: «لايه اول اين جنگ در حوزه سياسي بود كه با خارج شدن امريكا از برجام تشديد شد تا تحريم‌ها عليه ايران راحت‌تر اعمال شود.» او با بيان اينكه «لايه ديگر جنگ هيبريدي امريكا عليه ايران، لايه امنيتي بود» تصريح كرد: «در اين روش آنها سعي كردند به‌وسيله انجام حمله‌هاي تروريستي از طريق منافقين يا حمله به مناطق مرزي ما جبهه جديدي را آغاز كنند.»

رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي با اشاره به اينكه «لايه ديگري از تهديدات عليه ايران تهديدات سايبري بود» گفت: «در يك سطح اين حوزه به عمليات شناختي مربوط است يعني كار روي ذهن و فكر افراد جامعه كه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي خارج هدايت مي‌شد. اهداف اين جنگ نيز القاي حس نااميدي و ناكارآمدي بود.» او با بيان اينكه «لايه بعدي تهديد امريكا عليه ايران به صورت حمله به زيرساخت‌هاي ما از طريق سايبري بود»؛ گفت: «امريكايي‌ها مي‌خواستند همان برنامه‌اي كه عليه ونزوئلا به كار بردند و با حمله به سيستم برق‌رساني، آن كشور را مدتي در خاموشي مطلق فرو بردند، روي كشور ما نيز پياده كنند كه خوشبختانه با توجه به آمادگي و پوشش نقاط ضعف در اين زمينه كاري از پيش نبردند.»

اين مقام مسوول نظامي در بخش ديگري از اظهارات خود از كليدواژه «جنگ شبكه‌هاي اجتماعي» كه بنا به اظهارات او نخستين ‌بار توسط مقامات امريكايي مطرح شد، استفاده كرد و با اشاره به مساله تلگرام در ايران گفت: «همين فرصتي كه به پيام‌رسان تلگرام داده شد تا به سطح كنوني برسد به شبكه‌هاي پيام‌رسان داخلي داده نشد و از همان ابتدا انتظار عملكرد كنوني تلگرام را از آنها داشتيم.» اين اظهارات در حالي است كه پس از وقايع دي‌ماه 96 تلگرام درنتيجه برخي كش‌وقوس‌هاي داخلي فيلتر شد. نهادهاي دولتي و خبرگزاري‌هاي رسمي با اين پيام‌رسان خداحافظي كرده و به شبكه‌هاي اجتماعي داخلي نظير سروش پيوستند ولي پس از چندي دانلود فيلترشكن‌ها بر اساس آمارهاي ارايه شده چندين برابر شد و در نتيجه خبرگزاري‌ها و نهادهاي مذكور دوباره به تلگرام بازگشتند تا امروز اين پيام‌رسان فيلتر شده همچنان يكي از دو پيام‌رسان برتر مورد استفاده ايرانيان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون