• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4498 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ آبان

محمدعلي زم نامه‌اي سرگشاده درمورد دستگيري روح‌الله زم منتشر كرد

طلب بخشش و تكذيب نقش خانواده در دستگيري

محمدعلي زم، پدر روح‌الله زم با صدور بيانيه‌اي ضمن تكذيب دست داشتن اعضاي خانواده زم در اين دستگيري براي فرزندنش طلب بخشش و حلاليت كرد. او در اين نامه سرگشاده كه خطاب به «ملت بزرگ، آزاده و هميشه سرافراز ايران» نوشته‌ شده‌، گفته‌است «ما اعضاي خانواده، رهاسازي او را از سياهچاله‌هاي دروغ، خيانت، انحراف و فريب دريوزگان ضد انقلاب و دشمنان اسلام و ايران، ارج نهاده و آن را نشان مهر و رحمت ديگري از سوي حضرت رب‌العالمين، به روح‌الله و خود مي‌دانيم.» او البته بازگرداندن روح‌الله زم به بهانه زيارت و ملاقات با مرجعيت شيعه عراق را «بركت خداوندي در حق او و خود» و آن را «نشاني از صفاي باقيمانده، طينت پاك، فطرت نيالوده و رسوب‌نيافتگي زنگارهاي دنيازدگي و برخي اتهام‌هاي منتسب در وجود او دانسته و گفته‌است كه با اين اقدام چهره همه منافقان و منحرفان كه «اسباب فريب فرزندان ساده‌دل و سهل‌انگاري چون فرزند ما و تحريف حقايق و انكار خدمات جمهوري اسلامي را فراهم ساخته‌اند، آشكار خواهد شد.»

پدر روح‌الله زم همچنين ادعاي تمهيد شرايط مقدمات سفر و دستگيري روح‌الله از سوي اعضاي خانواده زم را «قصه‌پردازي دروغگويان» دانسته و آن را تكذيب كرده و در ادامه از «الطاف و راهبري‌هاي رهبر هميشه‌بزرگوار و فرزانه خود و عزيزان زحمتكش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» تشكر كرده‌ و البته از تمام كساني كه «ناجوانمردانه» در يكي، دو سال اخير مورد «اتهام و آزار كانال بي‌حساب و كتاب، مفتضح و بي‌اخلاق آمدنيوز» قرار گرفتند، عذرخواهي كرده و «از همه بزرگواران براي روح‌الله زم، طلب بخشش و حلاليت» كرده‌است.

محمدعلي زم روحاني، تهيه‌كننده، سينماگر و پژوهشگر ايراني است. او همچنين معاون فرهنگي و اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران و رييس هيات مديره انجمن صنفي ويديو رسانه و صاحب يك موسسه سينمايي بوده‌ و براي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران نامزد شد. اين دومين واكنش محمدعلي زم، پدر روح‌الله زم پس از دستگيري است. او پيش از اين در واكنش به دستگيري فرزندش به رسانه‌ها گفته‌بود: «دنيا‌ دار‌مكافات و مجازات است؛ اين را خداوند متعال و همه بزرگان گفته‌اند. بالاخره اين دنيا، دنياي امتحان آدم‌هايي است كه در آن زندگي مي‌كنند. خوب و بد بايد امتحان دهند و آنها كه بد كردند مجازات شوند.»

با اين حال به نظر مي‌رسد كه او با نگارش اين نامه سعي دارد كه مراتب پشيماني فرزندش را به سمع و نظر ديگران برساند و درواقع نامه‌ او به نوعي تلاش همزمان براي مبرا كردن خانواده از به دام انداختن روح‌الله همچنين طلب بخشودگي براي فرزند خانواده است.

خبر دستگيري روح‌الله زم 22 مهرماه منتشر شد. او درحالي كه به عراق سفر كرده بود، ازسوي نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي ايران بازداشت شد. در آن زمان برخي تاكيد داشتند كه خانواده‌ او در به دام افتادن مدير سايت و كانال تلگرامي ضدانقلاب «آمدنيوز» نقش داشته و كساني كه او را به دروغ به عراق كشانده‌اند، خانواده‌اش بوده‌اند. روزنامه فرانسوي فيگارو نيز در آن زمان اعلام كرده‌بود، فردي زم را براي اين سفر متقاعد كرده‌است. البته همكاران او در خارج از كشور نيز روايت‌هاي مختلفي از موثران در به دام افتادن او داشته‌اند.

پايگاه خبري «عدالت‌خواهان ايران» نيز طي گزارشي كه دو روز پيش منتشر كرد، مدعي شد زم 6 ماه تحت عمليات فريب اطلاعاتي بوده‌ و او كه براي تمام ملاقات‌هاي خود با سرويس‌هاي اطلاعاتي فرانسه هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌داده با طرح فريب سازمان اطلاعات سپاه براي ديدار با افرادي به كشور عراق كشانده مي‌شود.

بنابر ادعاي اين پايگاه خبري «با نزديك شدن اربعين، افراد هدايت شده به روح‌الله زم گفتند كه ما به دلايل (...) فقط در ايام اربعين مي‌توانيم از ايران خارج شويم و در اين زمان بهانه خوبي براي رفتن به عراق داريم تا كسي شك نكند و بتوانيم به‌راحتي با شما در عراق ديدار كنيم. روح‌الله زم كه تحت هدايت سرويس جاسوسي فرانسه قرار داشت، فريب خورد و از فرانسه عازم كشور اردن و پس از توقفي كوتاه، عازم عراق و وارد فرودگاه بغداد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون