• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4499 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

هكرهاي روسيه در كمين انتخابات امريكا و المپيك توكيو

حملات خرس فانتزي به آژانس بين‌المللي مبارزه با دوپينگ

مايكروسافت روز دوشنبه اعلام كرد هكرهاي دولتي روسيه به دست‌كم 16 سازمان ملي و بين‌المللي ورزش و مبارزه با دوپينگ حمله كرده‌اند. اين حملات جديدترين حملات هكرهاي روسي عليه سياستمداران خارجي، مسوولان ورزشي و ماموران WADA است.

اين حملات زماني انجام شد كه آژانس بين‌المللي مبارزه با دوپينگ در ادامه رسوايي دوپينگ سازمان يافته روس‌ها كه از سال 2015 آغاز شده بود، متوجه شد نتايج آزمايش ورزشكاران روسي كه نتيجه آزمايش آنها مثبت اعلام شده بود، از روي پايگاه داده سيستم‌هاي WADA پاك شده است. طبق گفته مايكروسافت كه به برخي آژانس‌ها و سازمان‌ها در دفاع برابر حملات سايبري كمك مي‌كند، حملات روسيه از 16 سپتامبر آغا شده است. درست چند روز قبل از اينكه WADA اعلام كرد روسيه ممكن است با مجازات‌هاي بيشتري به خاطر ناسازگاري در داده‌هاي آزمايشي دارويي خود روبه‌رو شود. مايكروسافت قربانيان حملات سايبري را نام نبرد اما تاكيد كرد برخي از حملات روس‌ها موفقيت‌آميز بوده است.

اين شركت حملات را به گروهي از هكرهاي تحت حمايت دولت روسيه كه با نام مستعار Fancy Bear معروف شده‌اند، نسبت داده است. اين گروه يكي از دو گروه دولتي روسي است كه مسووليت هك كميته ملي دموكراتيك در سال 2016 و همچنين برخي از حملات سايبري قبلي عليه مسوولان ورزشي و سازمان‌هاي قضايي بين سال‌هاي 2014 تا 2018 را بر عهده گرفته بود. اين هك‌ها در برگيرنده افشاي ايميل‌هاي شخصي مقامات WADA و پزشكان خصوصي ورزشكاران نيز شده بود. اين هك‌ها در واكنش به انتقادات گسترده از روسيه به دليل برنامه دوپينگ سالانه و تحت حمايت دولت صورت گرفت.

آخرين حملات سايبري روسيه مي‌تواند در تصميم WADA در مورد مجازات يا عدم مجازات روسيه به دليل دستكاري داده‌ها در مركز رسوايي دوپينگ سال 2015 روس‌ها موثر باشد. قول روسيه براي روشن كردن نقاط تاريك ماجرا، باعث شده بود در سال 2018 آژانس بين‌المللي مبارزه با دوپينگ محروميت روسيه را در اواخر سال 2018 به حالت تعليق درآورد. برنامه‌هاي سازمان يافته تقلب در تاريخ ورزش، بسياري از رويدادهاي مهم ورزشي بين‌المللي، از جمله چندين المپيك را زير سوال برده بود. در نتيجه رسوايي ورزشكاران روسي، آنها از بازي در زير پرچم كشورشان در بازي‌هاي زمستاني 2018 در پيونگ‌چانگ كره جنوبي منع شده بودند.

در ماه‌هاي اخير يك تيم تحقيقاتي WADA يك عدم ناسازگاري بين داده‌هايي كه يك افشاگر در سال 2017 دريافت كرده بود با داده‌هاي ارسال شده توسط مقامات روسي در ژانويه گذشته كشف كردند. گويا آزمايش‌هايي كه نتيجه‌شان مثبت بوده از مجموعه داده‌هاي روسي حذف شده بودند. ماه گذشته مقامات WADA سه هفته به روس‌ها فرصت دادند تا اختلافات را توضيح دهند. اين سازمان هنوز مشخص نكرده است كه آيا از توضيحات روسيه قانع خواهد شد يا خير.

سخنگوي WADA گفت كه از افشاي مايكروسافت در روز دوشنبه آگاه است اما هيچ مدركي وجود ندارد كه سيستم‌هاي آژانس بين‌المللي ضد دوپينگ در اين حملات دچار مشكل شده است. تراوسي تيگارت، مدير اجرايي آژانس مبارزه با دوپينگ ايالات متحده گفت كه سازمان او آنچه را كه به نظر مي‌رسد حمله عمدي و شديد در اوايل ماه اكتبر بوده را بررسي خواهد كرد. تايگرت در مصاحبه‌اي تلفني گفت: «هيچ نفوذ موفقيت آميزي رخ نداده است. ما با تمام همكاران خود در سراسر دنيا در اين رابطه در تماس هستيم.» او حملات خرس فانتزي را New Normal به معناي يك رويه كه حالا به شكل جديدي انجام مي‌شود ناميد.

در طرف مقابل يوري گانوس، رييس آژانس مبارزه با دوپينگ روسيه گفت كه از هيچ‌گونه حمله سايبري مطلع نشده است. آقاي گانوس در اوايل اين ماه به نيويورك تايمز گفت كه وي از زماني كه علنا ادعا كرده است كه هزاران تغيير در پايگاه داده‌هاي نمونه‌هاي ورزشكاران روسي براي پاك كردن نتايج آزمايشات ناموفق رخ داده است، از طرف مقامات امنيتي روسيه تحت نظارت قرار گرفته است. گانوس ادعا كرده است كه دولت روسيه تماس‌ها و پيام‌هاي وي را رديابي و شنود مي‌كند. رييس آژانس مبارزه با دوپينگ روسيه مي‌گويد از زمان آغاز بحران و رسوايي دوپينگ ورزشكاران روسيه مساله داده‌هاي آزمايشي مهم‌ترين مساله موجود به حساب مي‌آيد.

هرگونه مجازات جديدي كه در نتيجه تحقيقات جديد WADA اعمال شود مي‌تواند شامل ممنوعيت ورزشكاران روسي از شركت در وقايع مهم ورزشي بين‌المللي باشد. تام برت معاون ايمني و اعتماد مشتري مايكروسافت در بيانيه‌اي كه روز دوشنبه منتشر كردگفت: «از آنجا كه جهان چشم‌انتظار بازي‌هاي المپيك 2020 توكيو است، اشتراك‌گذاري اطلاعات در مورد اين فعاليت جديد روس‌ها بسيار مهم است.»

شايد جالب‌ترين يافته در گزارش مايكروسافت اين باشد كه گروه‌هاي هكري دولتي روس حتي پس از اينكه بارها و بارها دست‌شان رو شده است اما همچنان بي‌خيال نمي‌شوند. اين گروه از هكرها اغلب در حال هك كردن سازمان‌هاي مختلف ديده شده‌اند. حتي نام برخي از مديران اين گروه نيز در مقاطعي رسانه‌اي شده است. مايكروسافت چندي پيش به دادگاه رفت تا دامنه‌هاي وبي كه از آن براي فريب افراد استفاده مي‌شود شناسايي كند و آنها را در دست بگيرد.

با اين حال خرس فانتزي حملات خود را بدون توجه به اتفاقات پيش آمده ادامه مي‌دهد. اين حملات مخصوصا به كساني كه تلاش مي‌كنند به افشاگري در مورد موضوع دوپينگ روس‌ها دست بزنند، كاملا مشهود است. مقامات اطلاعاتي امريكا حملات مكرر به اهداف دوپينگ را با دقت مطالعه كرده‌اند و سعي دارند تا پيش از انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 خودشان را براي اين حملات احتمالي آماده كنند.

در آخرين مورد، مايكروسافت گفت هكرهاي روسي از طريق ايميل‌هاي مخرب تركيبي، شخصيت‌هاي تخيلي، رمزهاي عبور سرقت شده و بدافزارها به اهداف حمله كرده‌اند. در گذشته اين گروه براي پاك كردن ردپاي خود از دورترين مكان نسبت به قربانيان اقدام مي‌كردند. علاوه بر روش‌هاي معمول روسيه پيش از بازي‌هاي المپيك تابستاني 2016 تعدادي جاسوس به ريودوژانيرو و لوزان سوييس- ‌ مركز نشست بين‌المللي المپيك- فرستاد و آنها سعي كردند از طريق واي‌فاي به مفاد جلسات كه در مورد تحقيق درباره دوپينگ روسيه بود دست پيدا كنند.

منبع: نيويورك‌تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون