• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4501 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ آبان

تلاش ايرانسل براي ديجيتاليزه شدن؛ طرحي نوين يا قديمي

ايتنا| اخيرا ايرانسل اعلام كرده است كه عزمش را براي ديجيتاليزه شدن جزم كرده است. حال سوال اينجاست كه اين طرح تا چه حد نوين و ابتكاري است. با ما همراه شويد تا پاسخ اين سوال را بيابيد.

اعلام ايرانسل مبني بر حركت به سوي ديجيتاليزه شدن

همزمان با سيزده ساله شدن ايرانسل، بيژن عباسي‌آرند، مدير عامل اين اپراتور اعلام كرد كه ايرانسل در حال تبديل از اپراتور ديتا به يك اپراتور ديجيتال است.گفتني است، مراسم سيزدهمين سالگرد آغاز به كار اپراتور ايرانسل در تاريخ 29 مهرماه برگزار شد. در اين مراسم خبرنگاران و نمايندگان و مديران رسانه‌ها حضور داشتند.

اقدامات ايرانسل در زمينه ديجيتاليزه شدن

عباسي‌آرند در مراسم سيزدهمين سالگرد آغاز به كار ايرانسل در مهرماه امسال در خصوص سرمايه‌گذاري و كارآفريني ايرانسل سخن گفت. او به اقدامات اين اپراتور در جهت رفع مشكل اشتغال و مهيا كردن بستر و زيرساخت‌هاي مورد نياز براي ظهور ايده‌هاي كارآفريني اشاره كرد.همچنين مديرعامل اپراتور مورد بحث گفت: ايرانسل به رشد شركت‌هاي دانش‌بنيان كمك كرده و سعي داشته توسعه كسب و كارهاي ديجيتال را در اولويت خود قرار دهد. به گفته عباسي‌آرند، در اين راستا ايرانسل به حمايت از نخبگان پرداخته است.ايرانسل در راستاي ديجيتاليزه شدن با مجموعه اسنپ، برنامه كاربردي چارخونه، برنامه كاربردي دانا، پيام‌رسان گپ، برنامه كاربردي روبيكا و ايرانيان تاورز را در دستور كارش قرار داده است.

برنامه‌هاي آتي ايرانسل براي ديجيتاليزه شدن

عباسي‌آرند به طرح‌هاي زير به عنوان برنامه‌هاي آتي ايرانسل اشاره كرده است: حمايت و عضويت در صندوق‌هاي جسورانه و شتاب‌دهنده‌هاي استارت‌آپي، حمايت و سرمايه‌گذاري بر توليدات داخلي با راهكار تحقيق و توسعه، حمايت از شركت‌هاي داخلي با سرمايه‌گذاري، انتقال و بومي‌سازي دانش و فناوري و حمايت و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي ملي و زيرساختي مخابراتي كشور. مديرعامل ايرانسل همچنين اشاره كرده است كه اين اپراتور برنامه‌هاي متنوعي را در زمينه ديجيتاليزه شدن در نظر دارد.

پيشروي همراه اول در زمينه ديجيتاليزه شدن

در مهرماه 97 از برنامه راهبردي ۵ ساله همراه اول رونمايي شد. در اين مراسم افرادي همچون محمدجواد آذري‌جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، حميد فرهنگ مديرعامل همراه اول، مهدي اخوان‌بهابادي رييس هيات مديره همراه اول و جمعي از مديران ارشد اين شركت حضور داشتند.گفتني است، رونمايي از برنامه راهبردي همراه اول همزمان با روز اول نمايشگاه تلكام برگزار شد. جالب است بدانيد كه «تحقق روياي ديجيتال» به عنوان ماموريت برنامه راهبردي همراه اول اعلام شده است.برنامه راهبردي همراه اول در تلاش است تا به عنوان يكي از رهبران بازار ICT منطقه به ارايه خدمات و راهكارهاي هوشمند براي توانمندسازي اكوسيستم ديجيتال بپردازد.گفتني است، همراه اول در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي الكامپ 98 نيز با شعار «تحقق روياي ديجيتال» حضور يافت.

ديجيتاليزه شدن همراه اول و تقدير وزير ارتباطات از اين اپراتور

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم رونمايي از برنامه راهبردي 5 ساله همراه اول تصريح كرد: شواهد جواني در همراه اول مشخص است. مسير حركتي اقتصاد ديجيتال و ساخت ايران ديجيتال نياز به نيروي جوان دارد. مديرعامل جوان، رييس هيات مديره جوان، هيات مديره جوان و تيم جوان همراه اول پرقدرت پاي كار آمده‌اند و در سال گذشته توانسته‌اند نقش مهمي در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات داشته باشند.

جهرمي به تنظيم برنامه 5 ساله همراه اول با عنايت به توسعه ايران ديجيتال اشاره و از اين بابت از اين اپراتور تشكر كرد. گفتني است، همراه اول اتصال مدارس كشور به شبكه پرسرعت پهن باند را تا پايان سال جاري جزو ماموريت‌هايش قرار داده است. اين طرح با همراهي دولت پيگيري خواهد شد. بحث هوشمندسازي مصرف انرژي و فعاليت در حوزه كشاورزي هوشمند نيز جزو پروژه‌هايي است كه همراه اول در آنها فعال خواهد شد.

ديجيتاليزه شدن ايرانسل، طرحي جديد يا قديمي

با توجه به تمامي آنچه در بالا گفتيم، مي‌توان اين طور نتيجه گرفت كه همراه اول در زمينه ديجيتاليزه شدن پيشرو است و طرح ايرانسل در اين زمينه نوين و ابتكاري نيست.به طور كلي نگاهي به عملكرد همراه اول در زمينه حركت به سمت دنياي ديجيتال نشان مي‌دهد كه اپراتور مورد بحث در اين زمينه حضور فراگيري داشته است. در همين راستا مي‌توان به حضور فعال همراه اول در نمايشگاه‌هاي ملي رسانه‌هاي ديجيتال كشور اشاره كرد.با توجه به اقدامات همراه اول در زمينه ديجيتاليزه شدن طي سال‌هاي گذشته مي‌توان اين طور برداشت كرد كه طرح ايرانسل براي حركت به سمت ديجيتاليزه شدن چندان جذاب و نو نيست.البته بايد منتظر ماند و ديد كه ايرانسل در عمل چگونه در عرصه ديجيتاليزه شدن عمل مي‌كند. بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه آيا اين اپراتور مي‌تواند چالشي جدي براي همراه اول ايجاد كند يا اينكه همراه اول همچنان در اين عرصه پيشتاز خواهد بود.

جمع‌بندي

در پايان مي‌توان گفت كه ديجيتاليزه شدن يكي از عرصه‌هايي است كه امروز اپراتورها در آن وارد شده‌اند و به سوي يك رقابت جدي پيش مي‌روند. البته شواهد نشان مي‌دهد كه همراه اول طي سال‌هاي اخير به اين حوزه ورود كرده است. اما اپراتور دوم يعني ايرانسل به تازگي در اين زمينه وارد شده است و رقيب تازه واردي براي همراه اول محسوب مي‌شود.به هر حال شواهد نشان مي‌دهد كه همراه اول همچنان پيشتاز است. ايرانسل نيز به عنوان اپراتور دوم ايران متوجه شده كه بايد در زمينه ديجيتاليزه شدن گام بردارد. اما اين طرح قبلا توسط همراه اول مطرح شده و اين اپراتور گام‌هاي عملي در اين راستا برداشته است.بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه رقابت اپراتورهاي كشور در زمينه ديجيتاليزه شدن به چه سمت و سويي حركت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون