• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4501 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ آبان

گرد و خاك شيخ در تبريز

روز روزِ ماست، مي‌در جام ريز

سامان سعادت

 

 

در هفته نهم مسابقات ليگ برتر فوتبال ايران، بالاخره هواداران استقلال تيمي را كه مدت‌ها دنبالش بودند در ورزشگاه يادگار امام تبريز پيدا كردند؛ تيمي كه موفق شد تراكتورسازي مدعي را با همه ستاره‌هايش مقابل چشمان بيش از
75 هزار تماشاچي پرشور چهارتايي كند. شاگردان استراماچوني در حالي چهاربار دروازه رشيد مظاهري را گشودند كه اين تيم، در تمام هشت بازي قبلي خود تنها دو گل دريافت كرده بود. استقلال با اين برد 15 امتيازي شد و در فاصله يك امتيازي رقيب سنتي و در چهار امتيازي صدر جدول قرار گرفت. ششمين برد پياپي آبي‌پوشان در تمامي رقابت‌ها (ليگ و جام‌حذفي) هواداران استقلال را حسابي به ادامه فصل اميدوار كرده است. استقلال همچنين با برد در بازي جمعه شب در مجموع ادوار ليگ برتر توانست از مرز 1000 امتياز بگذرد. استقلال تا پيش از بازي برابر تراكتور 998 امتياز در 19 دوره ليگ به دست آورده بود و با سه امتيازي كه دشت كرد‌
1001 امتيازي شد. استقلال در شرايطي اين بازي حساس را به نفع خودش پايان داد كه مي‌توان سه چهره شاخص را در اين تيم جدا كرد. اول از همه بايد به مرد روي نيمكت اين تيم اشاره كنيم. بازگشت استقلال به بازي بعد از گل خوردن در جو وحشتناك ورزشگاه يادگار امام كار بسيار سختي بود كه به خوبي انجام شد. بخشي از اين بازگشت را بايد به حساب درايت سرمربي تيم يعني استراماچوني گذاشت كه موفق شد در جنگ تاكتيكي مصطفي دنيزلي را مغلوب كند. استراماچوني بعد از شروع نه چندان خوبش در ليگ، حالا كاملا بر اوضاع مسلط شده و نقشه‌هايش به خوبي در زمين بازي توسط بازيكنان پياده مي‌شود. سرمربي سابق اينتر، كه از همان ابتدا با شعار فوتبال هجومي وارد ايران شده بود، اين روزها در حال ثابت كردن خود به عنوان يك ايده‌پرداز در فاز هجومي است. تيم استقلال در حال حاضر بهترين خط حمله ليگ را در اختيار دارد. اين تيم در 9 بازي 16بار موفق به گلزني شده است. اگر پيكان با 15 گل را كنار بگذاريم، خط حمله استقلال با نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش يعني نساجي چهار گل و با تيم‌هاي مدعي سپاهان و تراكتور و پرسپوليس پنج و شش گل اختلاف دارد. اين همان چيزي است كه هواداران استقلال را عاشق مرد ايتاليايي كرده است؛ ارايه فوتبالي رو به جلو و تماشاگرپسند كه انگيزه‌اي براي كسب تساوي حتي در زمين تيم‌هاي مدعي هم در آن ديده نمي‌شود. استراماچوني علاوه بر اينكه يك برد بسيار مهم در ليگ به دست آورد، طلسم نبردن استقلال در يادگار امام را نيز شكست. سال‌ها بود كه استقلال موفق نشده بود تراكتور را در زمين خودش شكست دهد و اينك اين اتفاق بعد از هفت سال رقم خورده است.

دومين ستاره استقلال در بازي مقابل تراكتورسازي سيدحسين حسيني دروازه‌بان استقلال بود كه چندين‌بار مانع گلزني مهاجمان تراكتورسازي شد. گلر شماره يك استقلال با اينكه دوبار دروازه‌اش را باز شده ديد، اما بارها و بارها توانست حملات حريف را دفع كند. سوپر سيو او در لحظات پاياني نيمه اول روي شوت مازولا را بايد يكي از نقاط عطف بازي دانست. اگر آن ضربه در آن وقت مسابقه تبديل به گل مي‌شد و استقلال بازنده به رختكن مي‌رفت، احتمالا شرايط در نيمه دوم خيلي براي اين تيم سخت مي‌شد. در نيمه دوم و هنگامي كه تراكتور با گل ساسان انصاري اختلاف را به حداقل رسانده بود و روي دروازه استقلال فشار مي‌آورد، باز هم حسيني با چند واكنش خوب اجازه نداد بازي به تساوي كشيده شود تا اينكه علي كريمي با شوتي سركش كار شاگردان دنيزلي را يكسره كرد. درخشش حسيني زماني بيشتر به چشم مي‌آيد كه او در اوايل فصل نتوانسته بود آن‌طور كه بايد و شايد از دروازه‌اش محافظت كند.

درنهايت مي‌رسيم به ستاره درخشان استقلال در شب آتش‌بازي آبي‌ها در يادگار امام؛ شيخ دياباته. مهاجم شماره هفت استقلال بعد از چند هفته ناكامي در برآورده كردن آرزوهاي استقلالي‌ها، در بازي با تراكتورسازي سه گل وارد دروازه حريف كرد تا هم شبي خاطره‌انگيز براي هواداران بسازد و هم ياد و خاطره مامه تيام، مهاجم گلزن دو فصل قبل استقلال را زنده كند. دياباته در ديدار با تراكتور ابتدا در نيمه اول روي پاس تماشايي قائدي كه او هم روزهاي خوبي را در استقلال سپري مي‌كند، گل نخست را به ثمر رساند. شيخ در نيمه دوم روي يك ضربه شروع مجدد و در ريباند توپ را به تور دروازه تراكتور رساند و در ادامه با يك فرار تماشايي و جا گذاشتن رشيد مظاهري هت‌تريك كرد. او البته چند دقيقه بعد مي‌توانست پوكر كند كه رشيد مظاهري با يكي از معدود واكنش‌هاي خوبش اجازه اين كار را نداد. دياباته آن‌قدر در بازي جمعه شب تيمش در تبريز تاثيرگذار بود كه استراماچوني بعد از مسابقه گفت اين برد به خاطر دياباته بود.

گلزني مهاجم نوك استقلالي‌ها پيام‌هاي جذابي براي اين تيم به همراه داشت. دياباته با اين هت‌تريك نوار ناكامي مهاجمان نوك استقلال در يك سال گذشته را پاره كرد؛ مهاجماني كه بعد از تيام به تيم اضافه شدند تا همان كارايي را از خودشان نشان دهند اما هيچ كدام در حد و اندازه‌هاي او ظاهر نشدند؛ از الحاجي گرو گرفته تا مرتضي تبريزي. علاوه بر اين، درخشش شيخ مي‌تواند استراماچوني را از سردرگمي براي انتخاب مهاجم در تيمش رهايي ببخشد. حالا مرد ايتاليايي به خوبي مي‌داند بايد روي چه كسي در خط حمله براي گلزني حساب باز كند و ديگر خبري از تغييرات زياد در خط حمله و به تبع آن در خط هافبك استقلال نخواهد بود؛ مساله‌اي كه فصل قبل حسابي استقلال را آزار داد و اين تيم امتيازات زيادي را به خاطر عدم ثبات در تركيب از دست داد. درنهايت خود دياباته نيز با زدن سه گل در يكي از حساس‌ترين بازي‌هاي تيمش از زير بار فشار هواداران و رسانه‌ها خارج شد. او از اين به بعد مي‌تواند با اعتماد به نفس بيشتري كارش را ادامه دهد. در هفته‌اي كه سپاهان و شهرخودرو و پرسپوليس مساوي كردند، استقلال با برد مقابل رقيب بزرگش گام مهمي در رسيدن به صدر جدول برداشت. شب مهتابي آبي‌پوشان چيزهاي زيادي براي جشن گرفتن داشت. هت‌تريك دياباته، شكست طلسم هفت ساله، از پيش رو برداشتن يكي از مدعيان قهرماني و هزار و يك امتيازي شدن. اما بدون شك آنچه استقلالي‌ها را بيش از هر چيز خوشحال كرده است، اميدي است كه بازي تيم محبوب‌شان زنده كرده است؛ اميد بازگشت به صدر جدول و احيانا كسب عنوان قهرماني ليگ برتر.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون