• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4502 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان

شكست انگلستان در فينال

آفريقاي‌جنوبي قهرمان جام جهاني راگبي شد

سامان سعادت

 

 

آفريقاي‌جنوبي قهرمان جام جهاني راگبي شد. غزال‌هاي آفريقايي در فينال اين رقابت‌ها كه ظهر ديروز در يوكوهاماي ژاپن برگزار شد، توانستند از سد انگليس عبور كنند و جام قهرماني را به خانه ببرند. تيم آفريقاي‌جنوبي در ديدار نهايي با نتيجه 32 بر 12 پيروز شد و بعد از 12 سال سومين عنوان قهرماني‌اش را تصاحب كرد.

تيم آفريقاي‌جنوبي كه در دوره قبل مسابقات به مقام سوم رسيده بود، رقابت‌هاي سال 2019 را با شكست نااميد‌كننده مقابل نيوزيلند آغاز كرد، اما اين تيم در ادامه موفق شد از سد تيم‌هاي ايتاليا، ناميبيا و كانادا بگذرد و به عنوان تيم دوم راهي مرحله حذفي شد. اين تيم در اولين بازي خودش در دور حذفي موفق شد ژاپن ميزبان را با نتيجه 26 بر 3 شكست دهد و راهي نيمه نهايي شود. در ديدار نيمه‌نهايي آفريقاي‌جنوبي يكي از سخت‌ترين مسابقاتش را انجام داد و با نتيجه نزديك 19 بر 16 موفق شد از سد ولز سخت‌كوش عبور كند و به فينال برسد.

در سمت ديگر جدول انگلستان با اقتدار و با چهار پيروزي پياپي برابر فرانسه، آرژانتين، تونگا و ايالات‌متحده به دور حذفي صعود كرد. اين تيم در مرحله يك‌چهارم نهايي رقيب قديمي‌اش يعني استراليا را 40 بر 16 شكست داد و به نيمه‌نهايي رسيد. در اين مرحله بريتانيا 19 بر 7 نيوزيلند، دارنده سه عنوان قهرماني جهان را كنار زد و به فينال رسيد. انگليس در دوره قبل كه ميزبان مسابقات هم بود و موفق نشده بود از گروهش صعود كند، در اين دوره با رسيدن به فينال كار بزرگي را به انجام رساند.

باتوجه به نمايش دو تيم و رسيدن انگلستان از سمت سخت جدول به فينال و شكست آفريقاي‌جنوبي در بازي نخست، پيش‌بيني مي‌شد اين انگلستان باشد كه در فينال هم برنده شود و جام قهرماني را بالاي سر ببرد. با اين حال با شروع بازي غزال‌هاي آفريقاي‌جنوبي نشان دادند كه چقدر براي فينال آماده‌اند و قرار نيست به راحتي قافيه را ببازند. در حضور بيش از 70 هزار تماشاچي حاضر در ورزشگاه بين‌المللي يوكوهاما و با قضاوت جروم گارسس فرانسوي اولين سه امتياز بازي در فينال را پولارد براي آفريقاي‌جنوبي از يك ضربه پنالتي در دقيقه 10 به دست آورد. 13 دقيقه بعد فارل كار را براي انگلستان به تساوي رساند. هر دو تيم آرايش دفاعي مخصوصي داشتند كه اجازه نمي‌داد تيم حريف تراي كند. همين امر باعث شد تيم‌ها بيشتر از طريق پنالتي امتياز به دست آورند. دقيقه 26 پولارد با پنالتي نتيجه را 6 بر 3 به نفع آفريقاي‌جنوبي كرد و فارل در دقيقه 35 نتيجه را به تساوي كشاند. اما آفريقاي‌جنوبي موفق شد در ادامه فاصله خود را با حريف دو برابر كند و با نتيجه 12 بر 6 به رختكن برود. پولارد با دو پنالتي در دقايق 39 و 43 اين اختلاف را رقم زد. در آغاز نيمه دوم باز هم پولارد اختلاف را با يك ضربه پنالتي افزايش داد و تيمش 15 بر 6 پيش افتاد. فارل در دقيقه 52 اختلاف را به 6 كاهش داد و پولارد دوباره در دقيقه 58 اختلاف را 9 امتيازي كرد. در دقيقه 60 فارل دوباره اميد را به اردوي انگلستان آورد و نتيجه را 18 بر 12 كرد.

در حالي كه دو تيم بسيار درگيرانه كار را دنبال مي‌كردند به يك‌باره آفريقاي‌جنوبي روي ديگري از خودش در زمين به نمايش گذاشت. ابتدا در دقيقه 66 ماپيمپي با يك حركت تيمي عالي موفق به ثبت تراي شد. پولارد جايزه اين تراي را تبديل به امتياز كرد تا آفريقاي‌جنوبي 25 بر 12 پيش بيفتد.
8 دقيقه بعد درحالي كه انگلستان همه تلاشش را براي كاهش اختلاف به كار بسته بود، يك اشتباه و يك توپ ربايي از لوخانيو بازيكن شماره 13 آفريقاي‌جنوبي فرصت را دراختيار اين تيم براي حمله قرار داد. چسلين كولبه، بازيكن سرعتي آفريقاي‌جنوبي توپ را دريافت كرد و با يك فرار انفرادي ديدني، همچون يك غزال تيزپا مدافعان انگلستان را جا گذاشت و يك تراي ديگر براي تيمش به ثبت رساند تا كار انگلستان در فاصله 6 دقيقه مانده به پايان بازي تمام شود. پولارد هم موفق شد جايزه تراي را به دو امتياز ديگر تبديل كند تا نتيجه در مجموع 32 بر 12 به نفع آفريقاي‌جنوبي شود.

در دقيقه 78 و در فاصله 2 دقيقه مانده به پايان بازي، دوربين‌ تلويزيوني نشان داد كه مسوولان برگزاري جشن قهرماني در حال حك كردن نام آفريقاي‌جنوبي روي جام قهرماني هستند. كار تمام شده بود و درنهايت شاگردان جوهان اراسموس توانستند با اقتدار جام قهرماني را بالاي سر ببرند. در پايان بازي دوان ورمولن از آفريقاي‌جنوبي عنوان بهترين بازيكن زمين را به دست آورد. پيش از ديدار فينال تيم‌هاي ولز و نيوزيلند در ديدار رده‌بندي به مصاف هم رفتند كه نيوزيلند موفق شد با برتري
40 بر 17 مدال برنز جام جهاني را به دست آورد.

جام جهاني راگبي كه از تاريخ 20 سپتامبر با شركت 20 تيم برتر دنيا در كشور ژاپن آغاز شده بود و ديروز بعد از گذشت تقريبا يك ماه و نيم با برگزاري ديدار فينال به پايان رسيد، يكي از جذاب‌ترين تورنمنت‌هاي چند سال اخير اين رشته بود. در اين مدت 45 مسابقه انجام شد و در مجموع تيم‌ها موفق شدند 2150 امتياز و 285 امتياز تراي كسب كنند. معدل امتيازي 47.74 در هر بازي نشان‌دهنده جذابيت بالاي مسابقات براي تماشاچيان ورزش بود. در اين دوره هندره پولارد از آفريقاي‌جنوبي با كسب 69 امتياز، امتيازآورترين بازيكن جام لقب گرفت. جاش آدامز ستاره تيم ولز نيز با 7 تراي از اين حيث بر سكوي نخست قرار گرفت. در اين دوره علاوه بر تماشاچيان چند صد ميليوني كه از تلويزيون مسابقات را دنبال مي‌كردند، 1.698.528 نفر هم از نزديك مسابقات را در ورزشگاه‌هاي كشور ژاپن از نزديك ديدند كه ميانگين بيش از 37 هزار نفر را نشان مي‌دهد. البته اين تعداد در مقايسه با ميانگين دوره قبل در انگلستان كه ميانگين 51621 نفر را به ثبت رسانده بود، كاهش چشمگيري را نشان مي‌دهد. البته اينكه انگلستان يكي از كشورهاي صاحب راگبي دنياست و علاقه‌مندان زيادي دارد در اين امر دخيل بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون