• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4505 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان

امام جمعه موقت تهران:

مايه تاسف است عده‌اي هنوز مساله FATF را به ميان مي‌كشند

خطبه‌هاي اين هفته نماز سياسي-عبادي جمعه اغلب شهرهاي كشور به روال ماه‌هاي گذشته بيشتر به موضوع دشمني امريكا و همچنين مذاكره اختصاص داشت. حجت‌الاسلام كاظم صديقي يكي از خطبايي بود كه به اين موضوع پرداخت. خطيب موقت نماز جمعه اين هفته تهران با تاكيد بر اينكه هيچ ديوانه‌اي سراغ مذاكره مجدد با امريكا نمي‌رود، گفت: «چرا عده‌اي مجددا حرف مذاكره را مي‌زنند. مردم ايران با همه وجود خود در روز
۱۳ آبان در بيش از 1000 شهر به ميدان آمدند و در مساله مذاكره با امريكا را براي هميشه بستند.» به گزارش ايسنا، او با بيان اينكه «مايه تاسف است كه عده‌اي هنوز مساله FATF را به ميان مي‌كشند»، ادامه داد: «عده‌اي گاهي دروغ مي‌گويند كه سران قوا در اين زمينه توافق كردند و اين ماجرا را به بيت رهبري مرتبط كردند اما درنهايت تكذيب شد. آيا مساله برجام عبرت نيست و مي‌خواهند تحريم‌ها را بيشتر كنند و مردم را در فشار بيشتر قرار دهند؟» صديقي تاكيد كرد: «حرف من اين است كه «بس كنيد» و به ملت تكيه كرده و كمر ببنديد؛ جهادگرانه از شهروندان كمك بگيريد تا مشكلات حل شود. نيازي به اين ذلت‌ها نيست.» كنايه
امام جمعه موقت اين هفته تهران به سخناني بود كه اسحاق جهانگيري، سي‌ام مهر ماه و در جلسه هم‌انديشي با علما و روحانيون مطرح كرد. معاون اول رييس‌جمهوري در آن جلسه با انتقاد از تصويب نشدن لوايح CFT و FATF و مشكلاتي كه اين موضوع براي كشور و اقتصاد به وجود مي‌آورد، گفته بود: «باتوجه به اينكه لوايح FATF و CFT در جلسه سران سه‌ قوه تصويب و به تاييد مقام معظم رهبري نيز رسيده است، مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد هرچه سريع‌تر اين لوايح را تصويب كند.» جهانگيري تصميم نگرفتن درباره اين لوايح را چنين توصيف كرد: «نمي‌توان دست و پاي فردي را بست و از او خواست تا در دريا شنا كند.» اما از همان روزي كه معاون اول رييس‌جمهوري اين موضوع را مطرح كرد، مورد هجمه و واكنش برخي اصولگرايان قرار گرفت. همزمان مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با صدرو بيانيه‌اي اعلام كرد كه رهبري هيچ‌گونه اظهارنظر يا مكتوبي دال بر موافقت با تصويب و اجراي لوايح پالرمو و CFT نداشته‌اند. پس از اين واكنش‌ها دفتر معاون اول رييس‌جمهوري هم با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه «برخي تلاش دارند تا هدف اصلي اين سخنان مبني بر ضرورت شفافيت در تصميم‌گيري‌ها و اهميت تسريع در تصويب لوايح مرتبط با FATF را به حاشيه ببرند.» اما ظاهرا گذشت چيزي حدود دو هفته از آن جنجال سياسي-رسانه‌اي، باعث نشده واكنش‌ها به آن سخنان جهانگيري پايان يابد. آيت‌الله عابديني، امام جمعه قزوين معتقد است كه مذاكره‌كنندگان بايد از مردم عذرخواهي كنند. او با طرح اين پرسش كه چرا مذاكره‌كنندگان دوباره دنبال مذاكره ديگري همچون FATF هستند، گفت: «به آنها مي‌گوييم مسير غلط به مردم نشان ندهيد و از اين كارها خجالت بكشيد. دشمني استكبار با اسلام هميشه ديده مي‌شود و كساني كه دنبال مذاكره رفتند، موجب عقب‌ماندگي در دانش هسته‌اي شدند و با ساده‌لوحي كشور را معطل كردند.»

 

منع پخش اعترافات تلويزيوني، ضدشفافيت است

حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدي، خطيب نماز جمعه مشهد مقدس اما در خطبه اين هفته به موضوع ديگري پرداخت. او با اشاره به طرح «ممنوعيت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صداوسيما» كه حدود يك ماه پيش ازسوي محمود صادقي به مجلس ارايه شده است، گفت: «اين طرحي كه در مجلس مطرح شده مبني بر منع پخش اعترافات، ضدشفافيت است. شخصي كه محور رسانه‌هاي ضدانقلاب بوده و سپاه اين را گرفته است. حالا يك عنصر اينچنيني اگر آمد و افشاگري كرد و عناصر خبررسانش را اعلام كرد، مردم نفهمند؟! حالا اگر اين خائن در دستگاه‌هاي ما نفوذ كند، مردم خائن‌شناس نباشند؟! پس اين عدم شفافيت باعث خواهد شد مسائل براي مردم ما روشن نشود.»

 

اساس در قانون، علني بودن دادگاه است

علم‌الهدي با مربوط كردن پخش اعترافات تلويزيوني به موضوع علني بودن دادگاه‌ها، ادامه داد: «در قانون اساسي، اساس بر علني بودن دادگاه است مگر به دليل مسائل امنيتي قاضي تشخيص دهد دادگاه علني نباشد و براساس حقوق اسلامي داريم كه حقوق بايد در منظر مردم اجرا شود.» حال آنكه همان‌طور كه صادقي درپي هجمه اخير روزنامه كيهان كه اين طرح را ناشي از ترس اصلاح‌طلبان نسبت به پخش اعترافات روح‌الله زم عنوان كرده بود، توضيح داد كه زمان تهيه اين طرح حدود 15 روز پيش از آن بازداشت بوده و علت تدوين آن نيز مسائلي كه درپي بازداشت تعدادي از شهروندان بي‌گناه در پرونده «ترور دانشمندان هسته‌اي» مطرح شد، اكنون نيز ظاهرا لازم است آن توضيحات بار ديگر خطاب به امام جمعه مشهد عنوان شود. جالب آنكه روزنامه كيهان درنهايت لااقل اينكه ارتباطي ميان اين طرح و بازداشت زم نداشته را پذيرفت. نكته ديگر اينكه بسياري از جلسات دادگاه به‌صورت غيرعلني برگزار مي‌شود و در اين ميان، گهگاه جلساتي علني همچون جلسات دادگاه محمدرضا خاتمي و ازقضا خود محمود صادقي عملا بدون حضور حضار و به‌صورت غيرعلني برگزار شده و از انتشار محتواي جلسات در رسانه‌ها جلوگيري مي‌شود. با اين حساب، احتمالا دستيابي به شفافيت قضايي در گام نخست نيازمند برگزاري دادگاه‌هاي علني است. چنان‌كه بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون ۹۰ مجلس، پيش از اين به ايرنا گفته است: «پخش اعترافات تلويزيوني هم از نقض حقوق شهروندي است و هم اقتدار امنيتي ما را زيرسوال مي‌برد و بايد جلوي آن گرفته شود.»

امام جمعه مشهد در بخش ديگري از خطبه دوم نماز جمعه اين هفته مشهد، فساد اقتصادي را «ويروس مهلكي» خواند كه جان و امنيت مردم را هدف قرار داده است. به عقيده امام جمعه مشهد، آن سرمايه‌داري كه مي‌خواهد به جمع دزدها اضافه شود، همان بهتر كه فرار كند اما سرمايه‌دار با تقوا و حلال‌خور كه مي‌خواهد سرمايه را به كار بزند و رزق حلال به دست بياورد، وقتي مي‌فهمد مملكت جاي دزدي نيست، بيشتر تشويق مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون