• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4505 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان

قاليباف مدعي شد در صورت تصويب مشاوران املاك هم بايد به FATF گزارش بدهند

مخالفت مي‌كنم پس هستم

«با تصويب لوايح در ارتباط با گروه ويژه اقدام مالي بايد سردار سليماني را تحويل دهيد»، «در صورت تصويب FATF سرداران سپاه پاسداران را تروريست اعلام كرده‌ايد»، «FATF اجازه نمي‌دهد، تحريم‌هاي امريكا را دور بزنيد»، «با تصويب پالرمو و CFT ايران را تحريم مي‌كنيد» و... اينها تنها بخشي از بهانه‌هايي است كه از حدود 3 سال پيش تاكنون در مسير تصويب لوايح الحاق دولت جمهوري اسلامي به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مقابله با تامين مالي تروريسم و مقابله با جرايم سازمان‌ يافته فراملي از سوي طيف موسوم به «دلواپسان» مطرح شده است؛ اظهاراتي كه هر كدام بارها و بارها چه از سوي مسوولان و نهادهاي اقتصادي و چه ديپلمات‌هاي ايراني همچنين نمايندگان مجلس پاسخ داده شد ولي هرگز كارساز نشد تا گروه ويژه اقدام مالي پس از 5 نوبت تعليق اقدامات تقابلي خود عليه ايران در دوران رياست فردي چيني در بيانه‌اي تند و تيز تنها 4 ماه به تهران براي تصويب CFT و پالرمو و جلوگيري از قرارگيري نامش كنار كره ‌شمالي در ليست سياه اين گروه فرصت دهد. حالا محمدباقر قاليباف كه نامش همواره جزو مخالفان لوايح در ارتباط با گروه ويژه اقدام مالي به چشم مي‌خورده در جريان گفت‌وگو با برنامه «دست خط» صداوسيما مدعي مي‌شود كه «نه فقط كشور ما بلكه حتي در اروپا و امريكاي شمالي اينچنين است. امروز اگر نگاه كنيد در كانادا وكلاي آنجا نسبت به FATF و رفتارهاي FATF معترض هستند. خود بخش‌هاي اقتصادي در اروپا و امريكا نسبت به FATF معترض هستند. اين نيست كه فقط ما به آن معترض باشيم.» او همچنين مي‌گويد:«الان يك بحثي در جامعه است كه مي‌گويند همه عضو FATF هستند الا ايران و كره شمالي! خب بله! اين از يك نگاه وجود دارد ولي آيا آنهايي كه امروز با FATF همكاري مي‌كنند FATF را قبول كردند و از آن راضي هستند يا جزو معترضان هستند؟ من نمي‌خواهم اين موضوع را مطرح كنم، اين موضوع بحث FATF نيست ولي مي‌خواهم بگويم چرا بايد موضوع مهمي را كه اركان اقتصاد ماست ، امروز بررسي كنيم. وقتي مي‌گوييم اركان اقتصاد فقط بحث بانك‌ها نيست؛ وقتي مقررات FATF را نگاه كنيد يك بنگاه معاملاتي املاك در هر محله مكلف است، گزارش خودش را به FATF تحويل دهد.»

 

ائتلاف احمدي‌نژاد و قاليباف

در ادامه اين گفت‌وگو قاليباف با پرسشي درباره ديدار اخير خود با محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري سابق ايران مواجه مي‌شود. او در پاسخ به اين پرسش كه «حالا خداوكيلي اين ديداري كه اخيرا پيش آقاي احمدي‌نژاد رفتيد، برخي مي‌گويند بوي ائتلاف و مجلس مي‌آيد. واقعا اينطور است؟» مي‌گويد:«نه، ما همان عيد بود كه رفتيم. بحث احوالپرسي بود. ايام عيد بود. يكي به من مي‌گفت، آقاي احمدي‌نژاد را مي‌بينيد؟ گفتم بله ما هر جلسه مجمع نزديك هم هستيم و آنجا هم را مي‌بينيم و احوال هم را مي‌پرسيم. بحثي كه الان اشاره كردم واقعا ريشه در اين دارد كه وقتي نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم اين موضوعات و جريانات سياسي در كشور ما پدرخوانده‌هايي دارند. آن نامه‌اي كه به جوانان نوشتم از اينجا بود. يك پدرخوانده‌هايي وجود دارد. اين پدرخوانده‌ها با اينكه در شعار دادن با هم متفاوت هستند ولي در عمل يكسان هستند. به هر حال اين وضع اقتصاد ماست. در زندگي سعي كرده‌ام به هيچ‌ يك از اين پدرخوانده‌ها نه دلبستگي داشته باشم و نه عقد اخوت داشته باشم. نامه‌اي كه به جوانان نوشتم از اينجا بود و گفتم تا خودتان در ميدان نياييد اين كار ادامه دارد.»

 

دلبستگي حزبي نداشتم

شهردار اسبق تهران و كانديداي شكست خورده 3 دوره انتخابات رياست‌جمهوري ايران در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينكه «اگر تاريخ زندگي من را نگاه كنيد، متوجه مي‌شويد كه من هيچگاه در زندگي خودم دلبستگي به جريانات سياسي به عنوان يك جريان حزبي نداشته‌ام» انتقاداتي را به مجلس شوراي اسلامي بيان كرده و مي‌گويد:«بحث من از اين جهت روي مجلس بوده و تاكيد كردم كه مجلس در راس امور است؛ اين فرموده حضرت امام(رضوان‌الله‌عليه) است ولي امروز شاهد هستيم، مجلس به هر دليلي كه بيشتر فكر مي‌كنم به كارنامه خود مجلس بازمي‌گردد در رأس امور نيست. خب ما در اسفند مي‌خواهيم گام 4 ساله ‌برداريم و خيلي مهم است كه اين گام را درست‌ برداريم. من در همين تاكيدي كه در حوزه مجلس داشتم، گفتم مهم است كه مردم ما افرادي را به مجلس بفرستند كه دغدغه مردم و دغدغه آرمان‌هاي انقلاب را داشته باشند.» او در پاسخ به اين سوال كه منظورش صرفا دهمين دوره مجلس با حضور بيشتر اصلاح‌طلبان است يا خير بيان مي‌كند:«هم مجلس دهم و هم مجموعه برآيندها در يك فرآيندي اين اتفاقات افتاده است. مثلا وقتي در مجلس يا هر انتخاباتي، دوقطبي‌هاي كاذب سياسي ايجاد مي‌كنيم و بعد اين دو قطبي‌ها سرانجام مي‌آيند و همين فضا باقي مي‌ماند، ديگر از رسالت اصلي بازمي‌مانيم. نمونه‌هاي متعددي هست و وجود دارد. همين الان نگاه كنيد مثلا چه معني مي‌دهد براي موضوع شفافيت در مجلس 100 و چند ده نفر امضا كنند ولي بعد كه اين را به راي مي‌گذارند كمتر از 60 نفر راي مي‌دهند.»

 

‌ انتقاد قاليباف از اصولگرايان

يكي از دو كانديداي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري اخير در ادامه به موضوع انتخابات سال 92 اشاره كرده و به نوعي از عدم وحدت اصولگرايان در آن انتخابات انتقاد كرد. او در پاسخ به اين سوال كه اگر در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 ائتلاف شكل مي‌گرفت، او مي‌توانست كار را در مقابل حسن روحاني به دور دوم بكشاند يا خير مي‌گويد:«من فكر مي‌كنم اگر وحدت شكل مي‌گرفت در همان مرحله اول به نظر من مي‌توانستيم موفق باشيم. يك نفر مي‌ماند، آقاي عارف كنار رفت و فقط آقاي روحاني ماندند كه حمايت آقاي هاشمي هم پشت ايشان بود. اين سمت 4 نفر مانديم. اين نشد ديگر. مبنا اگر نظرسنجي بود در نظرسنجي‌ها خود آرا نشان داد فاصله ما با بقيه حداقل دو برابر بود ولي اين نكته مهم است كه درسي براي جريان سياسي اين‌ور گرفتيم، براي انقلاب و مردم چه درسي بگيريم.» قاليباف همچنين در پاسخ به اظهارات خود در سال 96 در ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري آن سال و كناره‌گيري‌اش به سود سيدابراهيم رييسي مي‌گويد:«همين جايي كه مي‌گويم، سياست را براي سياست‌ورزي مي‌خواهيم يا سياست را براي كسب قدرت مي‌خواهيم كه اگر كسب قدرت باشد بايد احساس كنيم، پايان كارمان است و آنجا بايد برويم، زندگي كنيم و مردم را رها كنيم.» او كه حاضر نيست، نام افرادي را كه در انتخابات سال 96 از ميان اصولگرايان به او گفتند كه از انتخابات كناره‌گيري كند، رسانه‌اي كند در مواجه با اين سوال مي‌گويد:«براي همين خاطر الان مي‌گويم، پشت درهاي بسته كسي تصميم نگيرد. اجازه بدهيد، افكار بين رسانه‌اي درست كنيم و همه‌ چيز بايد از پايين به بالا باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون