• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4505 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان

پيدا و پنهان

رمز دوم پويا، فعلا اجباري نمي‌شود

عبدالناصر همتي در يادداشتي ضمن اشاره به فعاليت بانك‌ها در مورد رمز پويا، به مواردي در مورد فيشينگ اشاره كرد و نوشت: رمز ايستا بايد به گونه‌‌اي غيرفعال شود كه موجب نگراني مشتريان، در دريافت روزانه بيش از ۱۰ ميليون خدمت نشود و نيز تعدادي از بانك‌ها هنوز به سرويس شاهكار براي انطباق شماره ملي و موبايل مشتريان خود متصل نيستند. او در اين يادداشت اضافه كرد: بانك مركزي يك سيستم متمركز مبتني بر پيامك راه‌اندازي كرده است، ليكن اتصال كليه بانك‌ها به آن تا ابتداي دي‌ماه فرصت نياز دارد.

رقم يارانه نقدي به ميزان بودجه عمومي كشور نزديك شد

مطابق آمار و ارقام ارايه شده از آذرماه سال 1389 تاكنون كه دولت يارانه نقدي ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني پرداخت كرده تاكنون بيش از ۳۶۰ هزار ميليارد تومان به حساب خانوارهاي ايراني واريز شده است؛ اين رقم نزديك به بودجه عمومي است كه امسال با آن كل كشور اداره مي‌شود.

توليدكنندگاني كه با جان مردم بازي مي‌كنند

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران تخم‌گذار كشور گفت: برخي واحدهاي توليدي تاريخ‌هاي آينده را به عنوان تاريخ توليد روي محصولات خود درج مي‌كنند؛ به عنوان نمونه اكنون در آبان‌ماه ۹۸ هستيم اما تاريخ توليد تخم‌مرغ، آذرماه ۹۸ درج مي‌شود. اين در حالي است كه درج تاريخ توليد غير واقعي روي محصول به منظور افزايش مدت زمان نگهداري محصول يك تخلف است و با متخلفان برخورد قانوني مي‌شود.

ميزان خانه‌هاي خالي در كشور ۳ برابر وضعيت طبيعي است

براساس نتايج يك گزارش تحقيقي، نرخ طبيعي خانه‌هاي خالي در ايران طي سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ حدود ۴ درصد است، در حالي كه نرخ واقعي خانه‌هاي خالي در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۱.۳ درصد محاسبه شده است. بنابراين در شرايط حاضر، فاصله قابل‌توجهي بين نرخ طبيعي و نرخ واقعي خانه‌هاي خالي در بازار مسكن ايران وجود دارد (حدود ۷ واحد درصد اختلاف)، به‌ويژه آنكه اين شكاف طي دوره مذكور با روند افزايشي مواجه بوده است. با توجه به مراتب فوق، مي‌توان اذعان كرد در شرايط حاضر، ورود دولت و استفاده از ماليات بر خانه‌هاي خالي به عنوان ابزار مديريت و تنظيم بازار مسكن كشور، امري ضروري است.

تير خلاص بر بدنه نيمه‌جان صنعت داروسازي

محمدرضا واعظ مهدوي، رييس انجمن اقتصاد سلامت ايران مي‌گويد: توليد دارو با ارز غيررسمي، تير خلاص بر بدنه نيمه‌جان صنعت داروسازي كشور خواهد بود. او افزود: متاسفانه شرايط اقتصادي كشور به گونه‌اي است كه يك اشكال و انحراف اقتصادي پايه‌گذاري مي‌شود و همه صاحبنظران و متخصصان امر، خطرات اين انحراف را بازگو مي‌كنند، اما توجهي به آن نمي‌شود. در نتيجه اين انحراف به شكل جريان غالب در مي‌آيد و همه سعي مي‌كنند خود را با آن تطبيق دهند.

بدهي ۳۰ هزار ميليارد توماني وزارت نيرو به صنعت برق

مصطفي رجبي مشهدي، سخنگوي صنعت برق كشور گفت: با توجه به وضعيت اقتصادي كشور صنعت برق در شرايط مطلوبي به سر نمي‌برد و بدهي‌هاي وزارت نيرو به بخش خصوصي و بانك‌ها به حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد. او افزود: سال گذشته پس از نوسانات شديد نرخ ارز، يك‌هزار قرارداد بخش خصوصي در قسمت توزيع و انتقال برق متوقف شد.

دلالان مسكن قيمت‌ها را بالا و پايين مي‌برند

يك عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه مسكن در كشورهاي توسعه‌يافته كالاي سرمايه‌اي محسوب نمي‌شود، افزود: ميزان تسهيلات و بازپرداخت در كشورهاي توسعه‌يافته متناسب با درآمد افراد است. حسين‌زاده اضافه كرد: دلالان حوزه مسكن قيمت‌ها را سينوسي بالا و پايين مي‌برند؛ قيمت مسكن در اختيار مجريان قانون نيست. هيچ برنامه مدون و سياستگذاري واحدي در حوزه مسكن نداريم.

كالاي قاچاق چگونه وارد مي‌شود؟

طهماسب مظاهري، رييس كل اسبق بانك مركزي درباره راه‌هاي ورود قاچاق گفت: برخي كالاها از بخش‌هايي از مرز وارد مي‌شود كه نظارتي وجود ندارد يا كمتر در آن نظارت وجود دارد. همچنين بخشي از كالاهاي قاچاق با پرداخت‌هاي غيرقانوني و رشوه به بعضي مسوولان مرزي و گمركي انجام مي‌شود و اين نوع قاچاق بيش از ساير انواع قاچاق است. او افزود: هر زمان دولت و بانك مركزي نرخ ارز را به يك نرخ نسبتا متعادل و قابل قبول بازار نزديك كرده است، كالاي قاچاق به‌ شدت كاهش پيدا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون