• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4506 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

گمانه‌زني‌هاي انتخاباتي از عدم كانديداتوري لاريجاني حكايت دارد

خيزِ قاليباف براي كرسي لاريجاني؟

هرچه به انتخابات اسفندماه نزديك مي‌شويم گمانه‌زني‌ها و اظهارات انتخاباتي هم شدت و حدت بيشتري پيدا مي‌كند؛ فرقي هم نمي‌كند نگاه به كدام سمت باشد؛ هر دو طيف روزهاي پرالتهابي را پشت‌سر مي‌گذارند و تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا گوي سبقت را از رقيب بربايند و درنهايت آنها باشند كه كاپ اكثريت مجلس يازدهم را بالا مي‌برند. در چنين وضعيتي وقتي جناح چپ در گير‌و‌دار سامان‌دهي مدل انتخاباتي‌ براي تعيين يك ليست واحد است، از طرف ديگر زمين صداهايي گوناگون از اما و اگرها براي سرليستي تهران و قم تا آمدن و نيامدن لژيونرهاي اصولگرايي در گود انتخابات به گوش مي‌رسد.

 

معماي سرليستي قاليباف

چند روزي مي‌شود كه حرف و حديث‌ها درباره احتمال حضور قاليباف در جريان انتخابات مجلس و احتمال سرليستي‌اش براي ليست اصولگرايان تهران به پاس كناره‌گيري به نفع رييسي بازار داغي پيدا كرده است؛ حالا حميدرضا ترقي از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي درباره گمانه‌زني‌ها در اين رابطه به شفقنا مي‌گويد: «اينها همه گمانه‌زني است. هنوز اسامي به شوراي مركزي داده نشده است و شوراي مركزي ليستي را بررسي نكرده است و مراحل جمع‌آوري پيشنهادات از اعضا و گروه‌هاي مختلف عضو در وحدت در جريان است و بطور طبيعي هنوز به اين بحث‌ها نرسيده‌ايم. نه ليست و نه سرليستي مشخص نشده است.» وقتي پاي احتمالات به ميان مي‌آيد و صحبت اينكه چقدر ممكن است شهردار اسبق تهران در راس ليست اصولگرايان قرار بگيرد، ترقي پاسخ مي‌دهد: «اين موارد از نظر ما قابل طرح نيست و شايد كساني كه اين صحبت‌ها را مطرح مي‌كنند، به دنبال اهداف خاصي باشند و شايد مي‌خواهند بازخورد جامعه را آزمايش كنند. ولي نبايد غير از آنچه كه تصويب مي‌شود و قطعي است را در افكار عمومي مطرح كنيم. مشغول كردن افكار عمومي با اين حدس و گمان‌ها كار درستي نيست.»

 

از حذف تا تصميم

12 سال سكونشين بهارستان بود و حالا درست در زماني كه بحث‌ها بر سر آمدن و نيامدنش داغ مي‌شود، برخي موضوع كانديداتوري از قم يا تهران را به پيش مي‌كشند، بحث بر سر كانديداتوري «علي لاريجاني» است. اين ماجرا وقتي جالب‌تر مي‌شود كه روز جمعه خبر حذف لاريجاني از ليست اصولگرايان و جايگزيني عليرضا زاكاني از قم مخابره مي‌شود. هرچند زاكاني در ليست اصولگرايان قم آن هم با تصميم شوراي هماهنگي اصولگرايان قم قرار گرفت اما اين به معني حذف لاريجاني نيست؛ چراكه اساسا آنچه درمورد رييس كنوني مجلس مطرح است آمدن يا نيامدن در انتخابات است و نه كانديداتوري‌اش از تهران يا قم؛ موضوعي كه محمد مهاجري روزنامه‌نگار و فعال‌ رسانه‌اي اصولگرا نيز به آن اشاره مي‌كند. او درباره ليست شوراي هماهنگي اصولگرايان قم به ايسنا مي‌گويد: «مهم‌ترين مساله اين روزهاي اصولگرايان دستيابي به ليست مشترك براي انتخابات مجلس يازدهم است.» او اظهار كرد: «آنها خيلي علاقه ندارند كه اطلاعات مربوط به فعاليت آنها به بيرون درز كند، اما رقابت دروني سنگيني براي سهم‌خواهي در ميان اين جريان وجود دارد. جبهه پايداري و اصولگرايان سنتي تلاش مي‌كنند تا سهم بيشتري از ليست‌هاي انتخاباتي به دست آورند. جريان مستقل اصولگرا هم وضعيت مشخصي نداشته و اطلاعات دقيقي هم از آنها مشخص نيست.» او مي‌گويد: «جريان تندرو و بداخلاق يك تهديد براي اصولگرايان محسوب مي‌شوند. آنها سعي مي‌كنند با تندروي، ساير اصولگرايان را مطيع خود كرده و آنها را ساكت كنند. آنها با شعارهاي به ظاهر انقلابي و ارزشي، به ديگران تهمت زده و با دروغ بستن به ديگران، خود را مطرح مي‌كنند. اين تهديد از 22 سال پيش براي اصولگرايان وجود داشته است.»

اين فعال رسانه‌اي اصولگرا همچنين درباره احتمال ارايه ليست مشترك ازسوي اصولگرايان مي‌گويد: «ردصلاحيت ميان آنها خيلي جدي نيست؛ بنابراين از الان با خيال راحت در حال تهيه ليست‌هاي خود هستند. اعتقاد من اين است كه تندروهاي جريان اصولگرا با كمترين زحمت مي‌توانند بر ليست‌هاي اصولگرايان مسلط شده و جريان خردگراي‌اصولگرايي سهم كمتري به دست مي‌آورند.» مهاجري با اشاره به اينكه جبهه پايداري با حمله به دولت و مخالفان خود تلاش مي‌كند كه فضاي سياسي كشور را به نفع خود كند، مي‌گويد: «اصولگرايان علاقه دارند انتخابات با مشاركت كمتري برگزار شود تا آنها پيروز شوند، اما اگر ميزان مشاركت شهروندان به 60 درصد برسد، اين جريان در مجلس يازدهم مسلط نخواهد بود.»

او درباره احتمال كانديداتوري لاريجاني و سرليستي قاليباف نيز گفته است: «اطلاع دارم كه علي لاريجاني از يك سال پيش به نزديكان خود اعلام كرده است كه نامزد انتخابات مجلس يازدهم از هيچ حوزه‌اي نخواهد شد؛ بنابراين در شرايط غيبت لاريجاني، مدعياني براي جانشيني او در مجلس پيدا شده‌اند. قاليباف هم از مدتي قبل فعاليت انتخاباتي و رسانه‌اي خود را آغاز كرده است و حضور او در برنامه تلويزيوني چند شب پيش يك برنامه كاملا تبليغاتي و انتخاباتي بود كه با رانت صداوسيما انجام شد.»

 

آرايش سياسي

مجلس يازدهم

با همه اما و اگرها درباره حضور جريان‌هاي سياسي پيش‌بيني‌ها درباره مجلس آينده نيز يكي از همان بحث‌هايي است كه جايش را در تحليل‌هاي سياسي باز كرده است و نظرات مختلفي البته باب ذائقه سياسي‌ مطرح مي‌شود. حميدرضا ترقي درمورد آرايش سياسي مجلس يازدهم، اينكه اين دوره اصولگرايان بيشتر خواهند بود يا مستقلين يا ساير طيف‌هاي جريانات سياسي به شفقنا مي‌گويد: «براي تحليل آراي شهروندان هنوز زود است. ما به دليل عملكرد دولت و مشكلات اقتصادي شهروندان به‌ويژه اقشار ضعيف جامعه با سردي انتخابات و كاهش مشاركت روبه‌رو هستيم. در شهروندان نسبت به تاثيرگذاري‌شان در انتخابات نااميدي به وجود آمده است و انتخاباتي شدن فضاي كشور نياز به زمان دارد. ما در آن فضا مي‌توانيم بگوييم گرايش شهروندان به چه چيزي است. در فضاي فعلي شهروندان مي‌دانند چه نمي‌خواهند و افت هويت دولت و اصلاح‌طلبان كاملا مشخص است و افتي تاسف‌آور و نگران‌كننده است. نظرسنجي‌هاي رسمي از طرف صدا و سيما و جهاد دانشگاهي و... مجموعا نشان‌دهنده افت محبوبيت شديدي است كه مي‌گويد شهروندان چه نمي‌خواهند ولي اينكه چه مي‌خواهند در حركت‌هاي تبليغي انتخاباتي در چند ماه آينده خود را به خوبي نشان مي‌دهد.»

محمد‌جواد كوليوند از نمايندگان اصولگراي مجلس دهم و رييس كميسيون شوراها در همين راستا معتقد است مجلس يازدهم را اصولگرا پيش‌بيني مي‌كند و به اعتمادآنلاين مي‌گويد: «مجلس يازدهم شبيه مجلس نهم خواهد شد؛ چراكه نمايندگان در مجلس نهم به دنبال حل مشكلات اساسي شهروندان بودند.» او همچنين گفته است: «در تركيب مجلس نهم نمايندگان بسيار به فكر كشور بودند و قوانين مهمي را در خصوص حل مشكلات كشور تصويب كردند. به نظر مي‌رسد در مجلس يازدهم همچون مجلس نهم نمايندگان معتدل از هر 2 جناح با همكاري هم اساسي‌ترين مشكل كشور را به جاي دامن زدن به اختلافات حل كنند.»

وقتي صحبت از آرايش سياسي مجلس به ميان مي‌آيد مسلم است كه موضوع مشاركت شهروندان و نقشي كه آراي خاكستري در اين ميدان بازي مي‌كند هم به ميان مي‌آيد. در همين راستا كوليوند درباره نقش شوراي نگهبان در افزايش مشاركت شهروندان گفته است: «شوراي نگهبان وظيفه قانوني خود را بايد انجام دهد و اشتباه است كه جامعه را در اين فضاي رواني قرار دهيم كه شوراي نگهبان مي‌خواهد سخت‌گيري كند. شوراي نگهبان در هر دوره از انتخابات وظيفه نظارت خود را به انجام رسانده و در دوره يازدهم هم انجام مي‌دهد. درست نيست شوراي نگهبان را حساس كنيم و موج رواني راه بيندازيم.»


يك روزنامه‌نگار اصولگرا گفته است: «اطلاع دارم علي لاريجاني از يك سال پيش به نزديكان خود اعلام كرده كه نامزد انتخابات مجلس يازدهم از هيچ حوزه‌اي نخواهد شد؛ بنابراين در شرايط غيبت لاريجاني، مدعياني براي جانشيني او در مجلس پيدا شده‌اند. قاليباف هم از مدتي قبل فعاليت انتخاباتي و رسانه‌اي خود را آغاز كرده است و حضور او در برنامه تلويزيوني كاملا تبليغاتي و انتخاباتي بود كه با رانت صداوسيما انجام شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون